Německo: Průměrně 8 mrtvých a tisíc zraněných na silnících denně


			Německo: Průměrně 8 mrtvých a tisíc zraněných na silnících denně
16.8.2024 Škody, Zahraničí

V roce 2023 přišlo v Německu při dopravních nehodách o život 2 839 osob. Podle konečných výsledků Spolkového statistického úřadu (Destatis) to bylo o 1,8 %, resp. 51 smrtelných nehod více než v předchozím roce. Počet osob zraněných při dopravních nehodách se oproti roku 2022 rovněž zvýšil, a to o 1,5 % na 366 557 osob.

Důvodem byl nárůst počtu lehkých zranění o 3,4 % na 313 655, zatímco počet těžkých zranění klesl o 8,4 % na 52 902. To znamená, že v roce 2023 bylo na německých silnicích v průměru denně usmrceno 8 osob, 145 osob bylo těžce zraněno a 859 osob bylo zraněno lehce.  

Počet nehod způsobených pod vlivem alkoholu v roce 2022 klesl

V roce 2023 zaznamenala policie na německých silnicích celkem 2,5 milionu dopravních nehod, což je o 4,7 % více než v roce 2022. 2,2 milionu nehod mělo za následek hmotnou škodu, zatímco při přibližně 292 000 dopravních nehodách byly osoby zraněny nebo usmrceny. U nehod s hmotnou škodou došlo k vysokému nárůstu o 5,2 %, u nehod se zraněním osob činil nárůst 0,8 %.


Mohlo by vás zajímat: Pojištění vážných chorob. Vyšší věk nebo prodělaná nemoc nemusí znamenat stopku


Zvláště zajímavý je vývoj počtu nehod, při nichž byla alespoň jedna zúčastněná osoba pod vlivem alkoholu. Jejich počet se v letech 2014 až 2019 pohyboval mezi 34 000 a 36 000 nehodami ročně a v letech pandemie koronaviru 2020 a 2021 klesl pod 33 000 nehod ročně. V roce 2022 policie evidovala 38 771 nehod způsobených pod vlivem alkoholu, zatímco v roce 2023 to bylo 37 172 nehod. Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu tak v roce 2023 klesl o 4,1 % oproti předchozímu roku, ale byl stále poměrně výrazně nad úrovní let 2014 až 2021.

Na silnice mimo města připadala pětina nehod s újmou na zdraví, ale 58 % úmrtí na silnicích

Stejně jako v předchozím roce se počet nehod se zraněním osob ve městech a obcích v roce 2023 pohyboval kolem 203 000, zatímco počet nehod na venkovských silnicích vzrostl o 1,2 % na necelých 70 000. Výrazně vzrostl počet nehod se zraněním osob na dálnicích, a to o 7,5 % na 19 000 nehod.

Téměř 70 % nehod se zraněním osob v roce 2023 se stalo v zastavěných oblastech obcí. Přibližně 24 % těchto nehod se stalo na venkovských silnicích a necelých 7 % na dálnicích. Nehody na silnicích mimo zastavěné oblasti však mají často horší následky než na silnicích v zastavěných oblastech, částečně kvůli vyšší rychlosti jízdy. Na venkovských silnicích se přidávají další rizikové faktory, jako jsou chyby při míjení protijedoucích vozidel, horší možnosti předjíždění nebo nechráněné překážky, například stromy hned vedle vozovky. O tom svědčí i počet úmrtí na silnicích: v městských oblastech přišlo o život téměř 32 % osob usmrcených při dopravních nehodách, zatímco na venkovských silnicích téměř 58 % a na dálnicích necelých 11 % obětí dopravních nehod.


Mohlo by vás zajímat: Deloitte: Téměř polovina českých firem už pracuje nebo experimentuje s AI


Více než ¾ obětí mimo obce zahynuly v osobním voze

V roce 2023 zemřelo v důsledku nehod na venkovských silnicích celkem 1 635 osob. Většinu z nich tvořili cestující v osobních automobilech (54 %, tj. 879 mrtvých), následovali lidé na motorizovaných jednostopých vozidlech, jako jsou mopedy, motorky a skútry (25 %, tj. 403 mrtvých). Na venkovských silnicích zemřelo 189, tj. 12 %, osob cestujících na kole. Na rozdíl od městského provozu zemřelo na venkovských silnicích více osob při jízdě na elektrokole než na kole bez elektrického pohonu (100 v poměru k 89 úmrtí).

Přibližně třetina všech úmrtí na venkovských silnicích (33 %, tj. 535 úmrtí) byla způsobena nehodami, při nichž alespoň jedna osoba překročila povolenou rychlost nebo jela příliš rychle vzhledem k aktuálně panujícím podmínkám na silnici či povětrnostním okolnostem.

V roce 2023 zemřelo na dálnicích 302 osob, z toho 162 osob v osobních automobilech a 74 osob v nákladních vozidlech (např. nákladních automobilech, v tahačích nebo nákladních dodávkách). Jednou z hlavních příčin nehod na dálnicích je také nepřiměřená rychlost. Při nehodách spojených s nepřiměřenou rychlostí na dálnicích zemřelo 130 osob, což odpovídá 43 % všech usmrcených při nehodách na dálnicích.


Mohlo by vás zajímat: Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem 2023: Jak ČNB hodnotí pojišťovny?


2/3 smrtelných nehod v obcích se týkaly chodců a cyklistů

Většina cyklistické a pěší dopravy se odehrává v zastavěných oblastech. To má vliv na počet nehod: v roce 2023 zemřelo v městských oblastech 902 osob. Z nich 66 % se pohybovalo na jízdním kole s elektrickým pohonem nebo bez něj (257 osob) nebo pěšky (335 osob). Pouze 17 %, tj. 151 usmrcených, tvořili členové posádek v automobilech. Přibližně třetina usmrcených na kolech v městských oblastech cestovala na elektrokole, a dvě třetiny na kole bez elektrického pohonu (167, resp. 90 osob). Nehody na e-koloběžkách jsou rovněž převážně městským jevem: 16 z 21 osob usmrcených při nehodách na e-koloběžkách v roce 2023 zahynulo v zastavěných oblastech. Jejich podíl na celkovém počtu úmrtí v zastavěných oblastech zůstal ovšem poměrně nízký a dosáhl úrovně 1,8 %.

Nárůst počtu úmrtí chodců oproti roku 2022, naopak pokles počtu obětí mezi cyklisty

V roce 2023 bylo usmrceno 1 192 osob v osobním automobilu, což představuje 42,0 % všech usmrcených na silnicích. 550 osob bylo usmrceno při nehodách motocyklů (19,4 % všech usmrcených na silnicích), 446 na kolech (15,7 %) a 437 pěšky (15,4 %). Z usmrcených cyklistů jich 190 jelo na kole s e-pohonem. Ve 115 případech (4,1 % všech usmrcených na silnicích) se jednalo o cestující v nákladním silničním vozidle. V porovnání s rokem 2022 klesl počet usmrcených osob na jízdních kolech o 28, tj. o 5,9 %, zatímco počet usmrcených chodců byl vyšší o 69 případů, tj. o 18,8 %. Počet osob usmrcených v autě nebo na motocyklu zůstal téměř nezměněn.


Mohlo by vás zajímat: Využití veřejně dostupných údajů pro přímý marketing


O více než pětinu méně mrtvých na silnicích od roku 2010, ale více mrtvých na kolech

Mezi lety 2010 a 2023 klesl celkový počet úmrtí na silnicích o 22,2 %. Existují však zřetelné rozdíly: zatímco počet usmrcených v automobilech klesl o více než třetinu (35,2 %), počet usmrcených na jízdních kolech vzrostl o 17,1 %. U osob jedoucích na motocyklech bylo zaznamenáno o 22,4 % méně úmrtí a u pěších chodců o 8,2 % méně úmrtí.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články