ÖAMTC: Elektrokoloběžky jsou podceňovaným rizikem silničního provozu


			ÖAMTC: Elektrokoloběžky jsou podceňovaným rizikem silničního provozu
5.12.2024 Škody, Zahraničí

Zejména v městských oblastech se e-koloběžky hojně využívají jako doplněk mikromobility, aby se jezdci rychle a snadno dostaly z bodu A do bodu B. Nebezpečí elektrických koloběžek se však často podceňují. Kromě toho nebylo dlouho možné podrobně analyzovat nehody, protože e-koloběžky byly zahrnuty do statistik společně s jízdními koly a elektrokoly. Na základě mnohaletých požadavků rakouského autoklubu ÖAMTC se to nyní změnilo.

„Diferencované vyšetřování nehod e-koloběžek odhaluje 2 hlavní problémové oblasti: nedostatečné řidičské dovednosti a nedostatečné povědomí o rizicích a s tím související řízení pod vlivem alkoholu, drog nebo léků,“ vysvětluje největší úskalí dopravní inženýr z ÖAMTC David Nosé.


Mohlo by vás zajímat: AMLA: Nový orgán dohledu pro boj proti praní peněz a financování terorismu


V roce 2023 došlo k 1 762 dopravním nehodám s účastí e-koloběžek, při nichž bylo zraněno 1 607 jezdců na e-koloběžkách a 3 osoby byly usmrceny. Z 1 762 nehod došlo k 34 % nehod výhradně s účastníkem jedoucím na e-koloběžce a 29 % nehod se stalo na křižovatkách (zdroj: Statistik Austria). Nejčastějšími příčinami neštěstí byly nedání přednosti v jízdě (28 %) a nepozornost/nevěnování se řízení (23 %). Zarážející je však ve srovnání s ostatními formami mobility velký podíl nehod způsobených nerespektováním zákonů a zákazů (20 %) a jízda pod vlivem alkoholu, drog nebo léků (12 %).

Nejvíce nehod bylo loni zaznamenáno v hlavním městě Vídni (521 případů, tedy bezmála třetina všech neštěstí). Následovaly Dolní Rakousy a Horní Rakousy (263, resp. 248 případů). Naopak nejméně nehod hlásil za rok 2023 Burgenland (16).

Požadavky pro jízdu na elektrokoloběžkách

Jízdní dynamika e-koloběžek je velmi zvláštní. O to důležitější je před první jízdou na silnici potrénovat na bezpečném místě a poznat jízdní vlastnosti stroje. „To platí i pro půjčené koloběžky, které by měly být nejprve vyzkoušeny v prostředí bez provozu. Doporučujeme také nosit při jízdě přilbu a koloběžku nepoužívat příliš často. Totéž platí pro řidiče jak běžných koloběžek, tak i elektrických koloběžek: nejezděte pod vlivem alkoholu, drog nebo léků,“ varuje Nosé.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Průmysl nabírá vodu!


Kromě dodržování dopravních předpisů a zvýšené pozornosti vůči všem účastníkům silničního provozu na křižovatkách a přejezdech cyklostezek by jezdci na elektrokoloběžkách měli zejména v těch měsících roku, kdy se brzy stmívá nebo je přes den zataženo či mlhavo, nosit světlé oblečení a svítivé bezpečnostní prvky, aby byli lépe vidět.

Po právní stránce jsou elektrokoloběžky posuzovány jako jízdní kola

V případě e-malých koloběžek, které jsou klasifikovány podle rakouského § 88b StVO (Pravidel silničního provozu), platí stejná pravidla chování, jaká jsou předepsána pro jízdní kola (definovaná v StVO). Musí být dodržena zákonem stanovená věková hranice 12, resp. 9, resp. 10 let podle držitele průkazu cyklisty. Osoby, které používají malou elektrokoloběžku, nesmí v Rakousku ze zákona překročit hranici 0,8 promile alkoholu. Klub ÖAMTC však prosazuje nulovou toleranci: 0,0 promile při řízení všech vozidel.

Zdroj: www.oeamtc.at

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články