Pojišťovna AGSC: Nehod elektromobilů je méně, jsou však dražší


			Pojišťovna AGSC: Nehod elektromobilů je méně, jsou však dražší
3.8.2020 Škody, Zahraničí

Na německých silnicích přibývá stále více vozidel s elektropohonem. Průmyslová pojišťovna AGSC došla ve své analýze k závěru, že elektromobily zatím poměrně zřídka figurují v nehodách, protože typicky jezdí jen kratší vzdálenosti. Nicméně pokud už k nehodě dojde, je škoda v průměru vyšší než u konvenčních aut.

Je zdokumentováno, že lithiové baterie se mohou při poškození, přepětí nebo při vysokých teplotách vznítit a zahořet. Požáry vysokonapěťových baterií se ale musí hasit mnohem intenzivněji a stejně je to obtížné, přičemž se navíc uvolňuje velké množství jedovatých plynů. Může trvat 24 hodin i déle, než hasiči dostanou takový požár pod kontrolu. Doposud se setkáváme s požáry autobaterií relativně zřídka, takže i záchranné složky doposud nedisponují dostatečnými zkušenostmi a naše poznatky jsou v této oblasti zatím omezené.

Kromě toho mohou následné škody na životním prostředí přinést odpovědnostní i reputační riziko pro výrobce vozidla a jeho dodavatele, upozorňuje pojišťovna AGSC dále. Rychlé šíření elektroaut by silně zvýšilo potřebu vzácných materiálů a surovin, jako jsou například kobalt a lithium. Podle některých prognóz by se mohla poptávka po lithiu do roku 2025 až ztrojnásobit. Rozhodující význam bude mít tedy i efektivní recyklace a opakované využití surovin.


Mohlo by vás zajímat: Jak dnešní studenti využívají moderní technologie?


Kromě toho varuje pojišťovna AGSC i před tím, že rozšíření nového tlaku 3D až 4D v produkci povede ke zvýšení počtu případů vady výrobků a problémů s kvalitou. To může vyvolat zpětné svolávání majitelů určitých aut k provedení kontroly. A dá se předpokládat mnohem masivnější využití nových technologií, jako jsou konektivita, různé senzory a software, včetně zapojení umělé inteligence. Tak jako u moderních konvenčních vozidel povede silnější síťování a digitalizace ke vzniku dalších slabých míst z hlediska kyberbezpečnosti. Umožňují tak úmyslné škodlivé útoky, výpadky systémů nebo poruchy, upozorňuje pojišťovna AGSC.

Podle Německého úřadu patentů a ochranných značek (DPMA) přichází stále více ohlášených patentů týkajících se oblasti elektromobility. Obzvláště výrazně posiluje počet novinek v oblasti elektropohonů (+23 % za loňský rok). Konkrétně v souvislosti s bateriemi došlo loni na německý patentový úřad 2684 přihlášek, v souvislosti s elektropohonem 660 podnětů.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Černí pasažéři už nebudou černí...


Mezinárodní agentura pro energii prognózuje, že v roce 2030 se bude po silnicích pohybovat více než 100 milionů elektroaut, zatímco dnes jezdí asi 7 milionů elektromobilů. Podle agentury by roční odbyt mohl stoupnout na 20 milionů. Hlavní roli v růstu sehrává Čína, která je už dnes elektromobilovou velmocí světa číslo jedna. Trhy EU jsou dvojkou a za ní se řadí Japonsko, Kanada, USA a Indie.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články