Nejčastěji k tomuto účelu využívají srovnávací portál, jako je Check24 nebo Verivox. Ty alespoň jednou využila více než polovina (56 %) z nich. Následují on-line smlouvy uzavřené přímo u pojišťovny nebo u pojišťovacího agenta či makléře (po 41 %). Přibližně třetina účastníků studie (35 %) uzavřela vhodné pojištění u přímého on-line prodejce a pětina dotázaných (21 %) na internetových stránkách banky.
Takové jsou základní výsledky průzkumu mezi 1004 obyvateli Německa staršími 16 let, který si nechalo zpracovat digitální sdružení Bitkom. „Pojišťovny se již bez on-line prodeje neobejdou. A web nabízí už spotřebitelům nebývalou transparentnost, a to jak z hlediska ceny, tak i služeb,“ říká šéf společnosti Bitkom Bernhard Rohleder.
Mohlo by vás zajímat: UNIQA: Vodáci vyjíždějí na řeky. Jak se na vodě chovat a jak pojistit rizika
Mladí mění statistiky
Zajímáme-li se, které druhy pojištění byly naposledy uzavřeny on-line, zjistíme, že zatím převažují spíše jednoduché pojistky, přičemž ovšem mladší lidé ve věku 16 až 29 let volí on-line cestu sjednání často téměř všude. Více než polovina respondentů (57 %) si naposledy sjednala po internetu pojištění jízdního kola (mladší lidé: 65 %) a 54 % si sjednalo on-line pojištění domácích mazlíčků (mladší lidé: 56 %). Každý druhý člověk v Německu (50 %) si naposledy sjednal přes síť pojištění spotřebiče (mladší lidé: 61 %). Následuje pojištění storna cesty (45 %, resp. 62 %), soukromé zdravotní připojištění (41 %, resp. 46 %) a pojištění auta (38 %, resp. 49 %). Na dolním konci žebříčku nákupů po internetu se naopak umístilo zdravotní pojištění (25 %, resp. 20 %), úrazové pojištění (25 %, resp. 33 %), pojištění odpovědnosti (18 %, resp. 27 %) a pojištění domácnosti (15 %, resp. 11 %).
„Mnohá pojištění byla v minulosti stále uzavírána tradičním způsobem a pokračují dlouhou dobu, protože mnoho lidí se zdráhá touto záležitostí zabývat. Trend mezi mladšími lidmi však jasně ukazuje, že sjednání pojištění on-line nabývá na významu,“ říká Rohleder. „Pro pojišťovny znamená digitalizace podobně jako v bankách přizpůsobení se větší konkurenci a větší ochotě měnit pojišťovacího partnera – což může být výzva, ale také obrovská příležitost.“
Mohlo by vás zajímat: Frédéric de Courtois z AXA byl zvolen prezidentem Insurance Europe
On-line zákazníci jsou s pojišťovnami stále spokojenější
Mnohé pojišťovny jsou zjevně na dobré cestě. Pětina respondentů (21 %), kteří již někdy uzavřeli pojištění on-line, tvrdí, že to bylo velmi snadné. V roce 2022 to bylo ještě pouze 15 %. A dalších 39 % považuje sjednání smlouvy o pojištění po internetu za spíše snadné (v roce 2022: 31 %). Současně klesá podíl těch, pro které to bylo spíše složité (z 26 na 18 %) nebo velmi složité (z 26 na 19 %).
Pojišťovny čelí výzvě, že názory na čistě digitální procesy se mezi zákazníky stále ještě rozcházejí. Více než polovina oslovených (52 %) považuje za znepokojující představu, že se pojistná událost vyřizuje zcela automaticky, i když je díky tomu celý proces mimořádně rychlý. Nicméně 43 % respondentů by dalo přednost vyřízení pojistné události u své pojišťovny zcela digitálně. A 45 % by chtělo mít možnost uzavřít pojištění na svém chytrém telefonu. „Pojišťovny dnes musí přehodit výhybku na digitální formu, aniž by ale urazily či odradily své tradičnější zákazníky. Jedno je jasné: touha po digitálních nabídkách a procesech bude v příštích letech rychle narůstat,“ říká Rohleder závěrem.
Komentáře
Přidat komentář