Podle údajů kuratoria KFV bylo v roce 2022 v důsledku nehod se zvěří, a to konkrétně srážek se zvěří nebo vyhýbacích manévrů k zabránění střetu s nimi, zraněno 334 osob (z toho 58 těžce) a jedna osoba byla usmrcena. Při nehodách s účastí jiných zvířat, jako jsou kočky, psi nebo koně na vozovce, bylo zraněno 140 osob, z toho 38 těžce.
Mohlo by vás zajímat: Bauer a Netrisk spojí srovnávače. Mimo jiné jde o Srovnejto, Klik a ePojisteni
72 342 usmrcených divokých zvířat na silnicích
Ve sledovaném období 2021/22 bylo na rakouských silnicích v důsledku srážek s vozidly usmrceno 72 342 volně žijících zvířat, což je o něco méně než pětiletý průměr (74 914). Toto číslo však vždy koreluje s počtem zvířat. „Každých sedm minut je na našich silnicích zabito divoké zvíře. Kromě toho existuje vysoký počet neregistrovaných případů, protože mnohé události nejsou vůbec hlášeny,“ uvedl ve čtvrtek Christian Eltner, generální tajemník rakouské asociace pojišťoven (VVO). „Nehody se zvěří proto nepochybně představují obrovské riziko nehod v silničním provozu, a proto mohou preventivní opatření v této oblasti přinést obzvlášť velký rozdíl,“ dodal Eltner.
Více než 41 000 usmrcených kusů srnčí a jelení zvěře a 17 000 zajíců
Následky srážky vozu se zvířetem závisí mimo jiné na velikosti zvířete a rychlosti vozidla. V roce 2022 bylo na rakouských silnicích usmrceno 41 508 kusů srnčí a jelení zvěře (z toho 11 885 mladých), dále 17 469 zajíců a 5 115 bažantů. Mimo jiné bylo také přejeto 2 851 lišek, 1 316 jezevců, 1 643 kun, 321 tchořů a 199 lasic.
Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek: Jak samoregulační standard pomůže s podpojištěností?
Nedostatečná pozornost a nadměrná rychlost
Podle údajů je 53 % nehod se zraněním osob způsobeno „nepozorností a rozptýlením pozornosti řidiče“. Následuje nepřiměřená rychlost (38 %). Zvýšená pozornost a přizpůsobená rychlost, zejména v zónách typických přechodových zón pro divokou zvěř, jsou proto účinnými opatřeními ke snížení počtu nehod, stejně jako dopravně inženýrská opatření v těchto místech.
Ředitel kuratoria KFV Christian Schimanofsky doporučuje věnovat řízení zvláštní pozornost v době, kdy se opět prodlužují noci, „protože 46 % všech střetů vozidel se zvěří, při nich dojde k újmě na zdraví, se stane za tmy a 11 % za soumraku“. A dále platí: vběhne-li zvěř na silnici, úhybné manévry jsou obvykle mnohem riskantnější než srážka. „Proto doporučujeme v případě nouze: ztlumit světla, zatroubit, prudce brzdit a pevně držet volant. Pokud je srážka nevyhnutelná, nezatáčejte a nekličkujte nekontrolovaně,“ nabádá Christian Schimanosky.
Mohlo by vás zajímat: Pavel Wiesner: Rád bych i v digitálním světě zůstal osobní
Snížení rizika díky asistenčním systémům nočního vidění
Nápravu by mohly přinést i asistenční systémy nočního vidění, které jsou již instalovány v některých vozidlech luxusnější vyšší třídy. Ty detekují tepelné vyzařování divokých zvířat, ale také chodců, a mohou tak řidiče včas varovat při přiblížení. Průzkumy ukázaly, jak uvádí KFV, že 14 % řidičů již asistenční systém nočního vidění využívá a 54 % řidičů alespoň ví, že tato technologie existuje.
„Vycházíme z toho, že lze očekávat, že v budoucnu asistenční systémy nočního vidění díky dalšímu technologickému pokroku budou schopny lépe využít svůj potenciál pro prevenci nehod,“ říká Schimanofsky. „S jejich větším rozšířením by se v budoucnu mohly stále častěji používat i v malých a středních vozidlech.“
Komentáře
Přidat komentář