Poprvé se na ni dohled zaměřil v roce 1999. Vše bylo v pořádku. Také v roce 2003, kdy finanční trh stále ještě spadal pod ministerstvo financí, se všechno zdálo být ok a odpovědný úředník ministerstva financí k činnosti pojišťovny a k jejím produktům žádné připomínky neměl. O čtyři roky později je najednou všechno jinak…
Tentýž úředník, tentokrát již pod hlavičkou Národní banky Slovenska (která se stala universálním nástupcem MF) letos v dubnu neočekávaně prohlašuje, že mnoho věcí je v pojišťovně Rapid špatně. Zejména pokud jde o sazby pojistného u kapitálového životního pojištění. Paradoxně to ale byl právě on, který se (ještě v roli úředníka MF) pod kritizovaná rozhodnutí podepsal.
Že něco takového není možné? Je!
Co je špatně
Předmětem sporu se stalo kapitálové životní pojištění na smrt a dožití UDP-K, které pojišťovna Rapid nabízela do roku 2003. Národná banka Slovenska (NBS) překvapivě právě nyní, tedy v době, kdy už pojišťovna kapitálové životní pojištění klientům nenabízí, zjistila, že pojistné bylo příliš nízké.
Rozdíl údajně vyplývá z pojistného vzorce, který se NBS nelíbí. Klienti měli prý platit vyšší částku pojistného. Ve skutečnosti platili méně. Tím vznikl téměř neřešitelný problém klientů, kterým pojištění skončilo, vybrali si pojistnou částku na dožití a nyní na nich nelze cokoliv vymáhat.
Jiné to je v případě „živých“ smluv. Pojišťovna proto nabídla klientům, aby si vybrali jednu ze tří možných variant: po skončení pojistné doby jim z výplaty pojistné částky na dožití strhne spornou položku. Nebo: v nové smlouvě budou akceptovat nové pojistné podmínky. A za třetí: dostanou možnost odstoupit od smlouvy.
Mediální přestřelka nejtěžšího kalibru
I lidem, kteří nemají s praktikami konání dohledu nad bankami a pojišťovnami nic společného, je jasné, že do doby ukončení kauzy jsou všechny informace tajné.
Nelze proto pochopit, že na internetových stránkách NBS se některé věci objevily ještě před ukončením řízení, přesně s datem 30. dubna 2008. Potvrdil to tiskový mluvčí pojišťovny a PR manažer Mgr. Marek Hitka.“Náš problém je v tom, že NBS to všechno tajila a poté dala informace na web,“ konstatoval a dodal, že vysoce znervóznělí klienti pochopitelně volali do NBS, která jim údajně sdělila, že pojišťovna nemá pravdu a pojistné je nízké.
Prvé česko-slovenské poisťovně (PČSP) Rapid nezbývalo nic jiného než rovněž informovat své klienty, což také udělala. Sdělila jim, že musí doplatit pojistné, za což ovšem může NBS a ministerstvo financí, protože ti několik let schvalovali a povolovali nesprávné vzorce.
Pro úplnost je ovšem nutno dodat, že pojistné kalkulace si navrhovala sama pojišťovna. Kdyby skutečně byly špatně, proč ministerstvo financí neprotestovalo už „v prvním schvalovacím kole“ v roce 2003?
V tiskové zprávě, kterou vydala NBS ke kauze pojišťovny Rapid, se uvádí, že tvrzení pojišťovny, že za zvyšováním pojistného stojí nesprávný postup státních orgánů, jsou nepravdivé a zavádějící.
Pokračování veřejné války
Co může následovat? Kdyby byla vinna banka, následoval by "run na banku", nucená správa atd., atd. Známe to docela dobře z případu Investiční a poštovní banky.
Ale i pojišťovna, která má v současné době dostatek likvidity a zdravý pojistný kmen čítající 165 000 hlav, je v této situaci silně ohrožena. Klienti totiž mohou smlouvy rušit, noví nebudou přicházet a…konec si lze snadno domyslet.
A je tu ještě jedno nebezpeční: slovenská centrální banka tlačí pojišťovnu Rapid podle Hitky k vytváření dalších technických rezerv. A to samozřejmě nelze dělat donekonečna.
Kdo může za škodu
Rapid tvrdí, že za škody může NBS a proto žádá, aby mu škodu uhradila. Jde o nemalou částku - půl miliardy slovenských korun. Tato částka je za pojistné, které pojišťovně při použití nových vzorců nezaplatili klienti.
V celé kauze padla i trestní oznámení na některé státní úředníky.
„Je velmi podivné, že banka po nás chce i důvěrné doklady, týkající se klientů. Máme nepěkný dojem, jako kdyby banka dělala due diligence naší pojišťovny,“ uzavřel Hitka. A to by znamenalo, že má o pojišťovnu zájemce a chce její cenu snížit na minimu.
Závěr
Kauza slovenské pojišťovny Rapid v mnoha směrech naznačuje, že může jít o korupci ve velkém rozměru. Mnoho věcí do sebe nezapadá, tak, jak má. Měli by se o ni intenzivně začít zajímat pracovníci protikorupčních útvarů ministerstva financí.
A rozhodně by to měli udělat co nejdřív.
DŠ