Tomi Tour: Proč skutečně zkrachovala cestovní kancelář


			Tomi Tour: Proč skutečně zkrachovala cestovní kancelář
21.7.2009 Pojistný trh

Václav Fischer nepřipouští svou zodpovědnost za krach cestovní kanceláře Tomi Tour. V prohlášení, které zaslal médiím, tvrdí, že za pádem kanceláře stojí hlavně e-maily, které firmu očerňovaly u zahraničních hoteliérů. Ti pak měli chtít zaplatit za pobyt turistů dopředu, na to ovšem firma neměla peníze.

Podle odborníků napomohla krachu cestovní kanceláře hospodářská krize tím, že srazila poptávku po zahraničních zájezdech. Letadla na zájezdy Tomi Tour tak neodlétala plná, což firmě způsobovalo ztráty. Proč ale takové zájezdy cestovka nezrušila, zůstává otázkou.

Ale jsou to skutečné důvody krachu cestovní kancláře Tomi Tour?

„O cestovní kanceláři Tomi Tour  se vědělo, že patří mezi chronické neplatiče. Věděli to velmi dobře všichni, kteří v tomto oboru podnikali. Tomi Tour dokonce neplatila ani aerolinkám. I ty chtěly po cestovce peníze. Není tedy čestné svádět to na nějaké e-maily,“ uvedl nejmenovaný zdroj pro web oPojištění.cz

V této souvislosti je především důležité zdůraznit skutečnost, že se Tomi Tour odmítla přidat k dodržování etického kodexu Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA) a nechtěla vstoupit do Asociace. Nebyla tedy členem.

„To bychom na ní jinak dohlédli mnohem lépe. Myslím, že je velmi důležité, aby si klienti překontrolovali, zda-li je cestovní kancelář členem naší Asociace AČCKA , jelikož to pak znamená, že se taková cestovní kanclář dobrovolně zavazuje dodržovat etický kodex a můžeme s takovou CK řešit i mnoho nastalých problémů a celou situaci podrobněji sledovat, aby nedošlo pokud možno k poškození klientů,“ uvedl tiskový mluvčí AČCKA Tomio Okamura.

Ten také pro televizi Nova předběžně vyčíslil, kolik peněz může zbýt na náhrady klientům Tomi Tour, kteří své zájezdy zaplatili, ale nikam nevyjeli a už nevyjedou. Když se z pojistné částky 236 miliónů korun odečtou náklady za repatriaci a za letadla, mohlo by podle odhadu Tomio Okamury zbýt něco okolo 26 miliónů korun. Zda to bude stačit na plnou úhradu klientům za zájezdy, které si zaplatili, těžko říci. I Okamura významně krčí rameny.

Cestovka byla pojištěna proti úpadku u slovenské pojišťovny Union.

"Bez možnosti náhledu do rezervačního systému cestovní kanceláře lze těžko posoudit, zda je pojistná částka dostatečná. Vzhledem k tomu, že Tomi Tour prodávala s výrazným předsihem a inkasovala zpravidla zálohu v celé výši zájezdu, odhaduji, že celková výše plnění se bude sjednané částce hodně blížit," uvedl odborník, který se zabývá pojištěním cestovních kanceláří a dodal: "S tím souvisí i otázka data, do kdy budou klienti Tomi Tour pojišťovnou odškodněni. Union pojišťovna má totiž ve VPP odchylně stanovenou lhůtu pro uplatnění nároku a sice - do dvou měsíců ode dne, ve kterém měl být zájezd ukončený.To by znamenalo, že některým cestujícím uplyne lhůta pro uplatnění nároku až někdy v květnu 2010..."

Zdroj: DŠ, ČT 24, AČCK

Zdroj: DŠ, ČT24, AČCK

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články