„Cílem kampaně je upozornit na zranitelnost chodců v silničním provozu a ukázat, že pokud se v blízkosti přechodu budou řidič i chodec chovat odpovědně a soustředit se, mohou tragickým nehodám předcházet. Často totiž chybí opravdu málo k tomu, aby ke srážce auta s chodcem vůbec nedošlo. Stačí například navázat oční kontakt či odložit mobil,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka
Mohlo by vás zajímat: Warren Buffett odchází. Co znamená konec legendy pro svět financí?
Zvýšení bezpečnosti chodců podporuje ministerstvo dopravy rovněž každoročním příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který pomáhá městům a obcím financovat rekonstrukce chodníků a přechodů pro chodce, výstavbu lávek a podchodů či nasvětlení přechodů.
„V posledních čtyřech letech jsme navýšili objem tohoto příspěvku městům a obcím na částku kolem 1 miliardy korun každý rok. Loni tak získalo podporu zhruba 170 investičních akcí na zvýšení bezpečnosti chodců. Vedle technických řešení je ale třeba motivovat chodce i řidiče k bezpečnému chování také preventivními kampaněmi,“ dodal Kupka.
Osvětový projekt BESIP vznikl v úzké spolupráci s Centrem dopravního výzkumu a je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Na téma bezpečnosti na přechodech se soustředí dopravní výchova dětí a bylo také součástí preventivních projektů zaměřených na seniory v roli chodců. Dosud žádná preventivní kampaň se ale nevěnovala vzájemné interakci řidiče a chodce na přechodech a necílila na celou dospělou populaci.
„V loňském roce se stalo 2932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny z nich zavinili řidiči. Samotní chodci pak byli viníky 891 z těchto nehod. Klíč ke zvýšení bezpečnosti chodců tedy leží na obou stranách a důležitá je schopnost vzájemně se vnímat. Tragickým střetům často předchází nepozornost řidiče nebo chodce a špatný odhad situace v silničním provozu,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Mohlo by vás zajímat: Historický růst Maxima pojišťovny: Předepsané pojistné dosáhlo 1,6 miliardy
Kampaň „Chybělo málo“ vychází z podrobné analýzy rizikového chování na 40 vybraných přechodech, kterou zpracovalo Centrum dopravního výzkumu v loňském roce na základě sledování těchto lokalit.
„Nejčastější příčinou kolizní situace ze strany řidiče je nedání přednosti chodci na přechodu, objíždění chodce a pozdní reakce řidiče kvůli nepozornosti. Řidiči také v některých případech jezdí příliš rychle. Chodci zase ohrožují sami sebe především tím, že náhle vstupují do vozovky rozptýlení mobilem, sluchátky a podobně. Přechází šikmo, mění rychlost chůze a vstupují do vozovky přes frontu vozidel,“ upřesnil ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
V rámci kampaně jsme proto vytvořili tři videa, která poukazují na tři nejčastější příčiny dopravních nehod na přechodech nebo v jejich blízkosti (nepozornost chodce, který náhle vstoupí do vozovky; nepozornost řidiče v kombinaci s vícepruhovou komunikací; nedorozumění v komunikaci mezi chodcem a řidičem). Cílem videí není jen varovat před tragickými následky nehod s chodci, ale ukázat konkrétní chyby a přinést návod, jak se kolizi vyhnout. Klíčovým motivem je upozornění na důležitost očního kontaktu.
V úvodní fázi kampaně se snažíme vzbudit pozornost veřejnosti k tématu zranitelnosti chodců. A to prostřednictvím interaktivní obrazovky, která naskenuje procházející osobu a kopíruje její pohyby. Rychle se do hry s Dummim (Crash test figurínou) zapojíte, což můžete sami vyzkoušet. Interaktivní obrazovku si už mohli otestovat v Brně, nyní bude umístěna ve dvou obchodních domech v Praze a následně bude součástí programu BESIP na dalších veřejných akcích během letošního roku.
Videa a další informace o kampani jsou dostupná na webu chybelomalo.besip.cz a budou k dispozici i na YouTube BESIPu a Centra dopravního výzkumu. Kampaň bude intenzivně komunikována v online médiích a na sociálních sítích, a to jak v rámci placené inzerce, tak v rámci PR aktivit. Součástí kampaně je také vysílání rádio spotů a TV spotu.
Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek členem poradního orgánu EIOPA
„Kampaň bude plně probíhat během léta a podzimu ve všech krajích České republiky v rámci 50 akcí roadshow BESIP. Zde si budou moci lidé vyzkoušet nejen interaktivní obrazovku, ale také virtuální brýle simulující přecházení v rizikové situaci,“ doplnil Neřold.
Součástí projektu byly rovněž bezpečnostní prohlídky 70 vytipovaných rizikových přechodů, kde je zvýšená nehodovost. Kromě osvětové kampaně bude BESIP a Centrum dopravního výzkumu rovněž komunikovat se správci komunikací a zástupci měst o zlepšení stavu těchto konkrétních přechodů.
Další informace na: chybelomalo.besip.cz.
Komentáře
Přidat komentář