Celková důvěra v ekonomiku se meziměsíčně mírně snížila


			Celková důvěra v ekonomiku se meziměsíčně mírně snížila
31.12.2024 Spektrum

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s listopadem snížil o 0,5 bodu na hodnotu 97,5, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se mírně snížil o 0,4 bodu na hodnotu 96,9 a indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 1,2 bodu na hodnotu 100,4.

V podnikatelské sféře se důvěra v ekonomiku zvýšila ve vybraných odvětvích služeb (1,5 bodu) a mírně i v obchodě (+0,4 bodu). Důvěra podnikatelů v odvětví stavebnictví zůstala na stejné úrovni jako v listopadu a v průmyslu se snížila o 2,4 bodu.  „K prosincovému mírnému poklesu důvěry v podnikatelské sféře přispěl zejména pokles poptávky v odvětví průmyslu a s tím úzce související nižší očekávané tempo růstu výrobní činnosti v příštích třech měsících,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Celková důvěra v ekonomiku se meziměsíčně mírně snížila 1


Mohlo by vás zajímat: Studie PwC: Tři čtvrtiny českých firem zvýší výdaje na IT bezpečnost


Důvěra spotřebitelů se v prosinci meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,2 bodu na hodnotu 100,4. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se mírně zvýšil. Podíl domácností očekávajících zlepšení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se ve srovnání s listopadem téměř nezměnil. Meziměsíčně se mírně snížil počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se zvýšil. 

„Prosincový průzkum mezi spotřebiteli přinesl částečnou korekci růstu důvěry z předešlých třech měsíců. Důvodem jsou především zvýšené obavy ze zhoršení celkové hospodářské situace a rostoucí počet domácností, které nepředpokládají, že v roce 2025 budou významněji utrácet za velké nákupy,“ sdělila Anastasija Neradová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.


Mohlo by vás zajímat: ČAP ke 3Q 2024: Pojišťovnám dramaticky rostou náklady na pojistné plnění


Detailnější informace o vývoji podnikatelské a spotřebitelské důvěry naleznete v doplňující informaci k RI konjunkturálních průzkumů.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články