Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje. Spotřebitelé jsou naopak optimističtější


			Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje. Spotřebitelé jsou naopak optimističtější
23.2.2024 Spektrum

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně snížil o 1,9 bodu na hodnotu 90,6, při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,8 bodu na hodnotu 89,9 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 94,0. 

Mezi podnikateli v odvětví průmyslu se důvěra v ekonomiku meziměsíčně znovu snížila. Indikátor důvěry poklesl o 4,7 bodu na hodnotu 85,2. Ve srovnání s předešlým měsícem podnikatelé hůře hodnotí stávající poptávku i očekávanou poptávku v následujících třech měsících. Se zhoršující se poptávkou koresponduje rostoucí podíl respondentů očekávajících pro období příštích tří měsíců pokles tempa růstu výrobní činnosti. Stav zásob hotových výrobků se zvýšil. Podíl podnikatelů, kteří očekávají další růst cen, se meziměsíčně téměř nezměnil. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů v průmyslu nižší.


Mohlo by vás zajímat: Téměř polovina řidičů kouká místo na silnici do mobilu


Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje, spotřebitelé jsou naopak optimističtější 1

Důvěra podnikatelů ve stavebnictví se meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,4 bodu na hodnotu 111,5. Podíl podnikatelů hodnotících svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou se meziměsíčně mírně snížil. Podnikatelé rovněž očekávají v období příštích tří měsíců mírné zvýšení stávajícího počtu zaměstnanců. Podíl podnikatelů, kteří se domnívají, že v příštích třech měsících budou růst ceny stavebních prací, se oproti lednu nezměnil. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů ve stavebnictví vyšší.


Mohlo by vás zajímat: Petr Růžička: Tři technologické trendy v pojišťovnictví pro rok 2024  


V odvětví obchodu se důvěra podnikatelů ve srovnání s lednem snížila. Indikátor důvěry poklesl o 3,7 bodu na hodnotu 88,1. Podíl podnikatelů v obchodě, kteří hodnotí pozitivně svou celkovou ekonomickou situaci, se téměř nezměnil. Podíl respondentů očekávajících zlepšení své ekonomické situace v období příštích tří měsíců poklesl. Stav zásob zboží na skladech se meziměsíčně zvýšil. Meziměsíčně se mírně zvýšil podíl podnikatelů očekávajících v příštích třech měsících další růst cen. Ve srovnání s únorem loňského roku je důvěra v obchodě nižší.

Důvěra podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb (vč. finančního sektoru) se snížila. Indikátor důvěry meziměsíčně poklesl o 1,3 bodu na hodnotu 92,7. Podíl podnikatelů pozitivně hodnotících svou současnou poptávku po službách se sice oproti lednu zvýšil, snížil se ale podíl respondentů, kteří očekávají růst poptávky v období příštích tří měsíců. Podíl podnikatelů kladně hodnotících stávající ekonomickou situaci se meziměsíčně mírně snížil. Podobně jako minulý měsíc i v únoru poklesl podíl respondentů, kteří očekávají v příštích třech měsících růst cen nabízených služeb. Meziročně je důvěra ve vybraných odvětvích služeb nižší.


Mohlo by vás zajímat: Trilogie o životním pojištění od INSIA se líbí


Důvěra spotřebitelů se meziměsíčně podruhé v řadě zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 94,0. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v České republice se meziměsíčně téměř nezměnil. Ve srovnání s lednem se snížil počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících i počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Počet dotazovaných domácností, které uvádějí, že obtížně vystačí se svými finančními prostředky, se mírně snížil (uvedlo přibližně 28 %). Ve srovnání s lednem se zvýšil počet spotřebitelů, kteří uvádějí, že měsíčně nějaké finanční prostředky uspoří (uvedlo přibližně 54%). Počet spotřebitelů, kteří neplánují v příštích dvanácti měsících pořizovat velké nákupy, se nezměnil. Obavy domácností ze zvýšení nezaměstnanosti v příštích dvanácti měsících se meziměsíčně téměř nezměnily. Podruhé v řadě poklesl počet respondentů, kteří se obávají dalšího růstu cen. V meziročním srovnání je důvěra spotřebitelů vyšší.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články