Srozumitelnost a důvěra posilují adaptabilitu
Po náročném prvním pololetí roku 2025 se situace uklidňuje a firmy lépe rozumějí změnám v globálním obchodu a celní politice. Průzkum ukazuje, že 67 % firem pociťuje nyní větší jistotu ohledně dopadů celní politiky na jejich provoz, než tomu bylo před šesti měsíci. 77 % firem tvrdí, že dobře chápe nedávné změny v obchodní politice. Rostoucí pocit jistoty je důležitým prvním krokem, který firmám umožní činit informovaná rozhodnutí a plánovat do budoucna.
S lepším porozuměním novým podmínkám obchodu se významně zmenšují obavy týkající se příjmů. Jen 22 % firem se obává významných ztrát příjmů ve výši nad 25 %. Před šesti měsíci se ztráty příjmů obávalo 37 % firem. Většina firem nyní očekává nárůst příjmů v příštích šesti měsících (53 %) i v příštích dvou letech (58 %).
Mohlo by vás zajímat: AČPM: Makléři loni zprostředkovali rekordní pojistné za více než 42 miliard Kč
Tržní trendy
Připravenost na regulace obchodu se ukazuje jako hlavní motor schopnosti firem adaptovat se. Firmy jsou schopny lépe reagovat na změny politik a přizpůsobovat jim své strategie. Společnosti v USA se cítí lépe připraveny na změny v regulacích obchodu – 52 % amerických firem má pocit, že jsou dobře informovány a připraveny; v Evropě je to pak 35 % a ve východní a severní Asii 32 % firem.
Kromě diverzifikace hledají firmy nové obchodní koridory, které jim mají pomoci vybudovat si odolnost vůči nestabilitě. Evropa a jihovýchodní Asie jsou hlavními cílovými zeměmi této expanze (40 %, resp. 36 %), následuje Severní Amerika a východní/severní Asie (v obou případech 32 %). Firmy z jižní Asie dávají přednost Evropě – 55 % z nich expanduje právě do Evropy. Na druhou stranu Severní Amerika je oblastí, na níž firmy chtějí nejvíce snížit svou závislost (22 %), následovaná Jižní Amerikou (16 %). Tato změna orientace ukazuje, že firmy hledají novu rovnováhu globálních obchodních toků.
Vivek Ramachandran, šéf Global Trade Solutions HSBC, k tomu říká: „Navzdory globálním jednáním a měnícím se clům se zdá, že podniky si zvykly na stav, kdy je třeba neustále se adaptovat. Lepší porozumění obchodnímu prostředí a clům dovoluje firmám plánovat do budoucna. Mnoho firem nyní vnímá situaci v mezinárodním obchodu nikoliv jako riziko, ale jako příležitost ke změně.“
Mohlo by vás zajímat: ČAP ke 3Q 2025: Náklady na pojistná plnění vzrostly meziročně o 5,1 %
Různé strategie adaptace a obchodní koridory posilují odolnost
Společnosti aktivně zavádějí širokou škálu strategií vedoucích ke zmírnění obchodních rizik, ochraně dlouhodobé konkurenceschopnosti a přizpůsobení se volatilnímu obchodnímu prostředí. Více jak tři čtvrtiny (76 %) firem podniká v reakci na zvýšené náklady celou řadu kroků, mezi něž patří například přenos nákladů na zákazníky, renegociace smluv a investice do automatizace a umělé inteligence.
Mezinárodní expanze a nové nastavení příjmových modelů zůstávají i nadále hlavními prioritami globálních firem. Polovina společností (50 %) plánuje vstoupit na nové trhy, 47 % firem hledá novou rovnováhu mezi výrobky a službami a 43 % zkoumá možnosti fúzí a akvizic. 75 % firem přehodnocuje nebo již přijalo opatření ke změně místa, kde provádí hlavní část zpracování a kompletování svých výrobků. Jedná se o jasný signál, že mapa globálních dodavatelských řetězců se v reakci na měnící se rizika a příležitosti nadále proměňuje.
Důvěra v oblasti dlouhodobých obchodních plánů zůstává globálně velmi silná. 88 % respondentů očekává, že objem jejich mezinárodního obchodu v příštích dvou letech poroste. Zároveň 75 % mezinárodních firem říká, že obchodní nejistota je motivovala k dalšímu rozvoji a hledání nových příležitostí. To je důkazem toho, že změny v mezinárodním obchodě jsou katalyzátorem rozvoje, nikoliv důvodem k rezignaci.
Diverzifikace je také základní strategií při narušení tržního prostředí. 84 % firem diverzifikuje své dodavatelské řetězce. Jedná se tak o nejběžnější strategii pro zvládání problémů dodavatelských řetězců, kterou společnosti zmiňují. Větší korporátní firmy v této statistice vedou: 44 % firem s ročním obratem přesahujícím 2 miliardy USD již diverzifikovalo své dodavatelské řetězce. U firem s obratem do 500 milionů USD tak učinilo 37 % z nich. Z toho vyplývá, že velikost a dostupnost zdrojů hrají klíčovou roli v tom, jak efektivně mohou firmy reagovat na obchodní volatilitu.
Tlaky v oblasti nákladů a tržeb přetrvávají
Ačkoliv firmy přijímají proaktivní opatření k posílení odolnosti, finanční obchodní tlaky přetrvávají. Průzkum ukazuje, že tržby zůstávají nadále citlivé na změny v obchodních politikách. Firmy, které obchodují výlučně se zbožím, jsou více zranitelné, co se týče dopadů v oblasti tržeb způsobených obchodní nejistotou: 42 % firem z tohoto segmentu hlásí negativní dopady na tržby v porovnání s obdobím před šesti měsíci. U firem v sektoru služeb tyto negativní dopady pociťuje jen 33 % z nich.
Tlaky v oblasti nákladů také sílí. Dvě třetiny (66 %) společností očekává, že se náklady v příštích šesti měsících zvýší, a to především v důsledku cel a poplatků (54 %) a dále v důsledku vyšších nákladů na dopravu a přepravu (47 %). Vivek Ramachandran k tomu dodává: „Tlaky v oblasti nákladů a tržeb přetrvávají, ale firmy stále více hledí do budoucnosti, nově definují dodavatelské řetězce, hledají nové trhy a posilují svou finanční odolnost, díky níž budou prosperovat navzdory nepředvídatelnosti prostředí.“
Komentáře
Přidat komentář