Sloupek Kateřiny Lhotské: Budoucnost patří kontinuitě


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Budoucnost patří kontinuitě

V pojišťovnictví, stejně jako v jiných oblastech, si klademe otázku, jak asi bude náš obor vypadat za deset, dvacet, nebo i více let. Jak budou pojišťovny atraktivní pro zákazníky? A co by mohlo být „produktem budoucnosti“? Pojďme si tedy zahrát na vizionáře a představme si, co by si mohli za několik let klienti pojišťoven sjednávat.

Občas se ozývají hlasy, jestli by tím novým směrem nemohlo být rozšíření pojištění i na situace, kdy nechrání jen samotný život, zdraví, nebo majetek, ale i to, co můžeme nazvat „nenarušení normálního běhu života“. A nejsou to jen úvahy, ale existuje dokonce již prototyp takového produktu. Týká se pojištění vozidel a hovoří se o něm jako o „pojištění mobility“. Řeší zajištění „normálního fungování“ klienta v případě, že se nemůže z nějakého důvodu přemístit z místa A do místa B pojištěným vozem. Je to pěkný pokus, ale každý správný vizionář ví, že je to jen první krůček. Je totiž omezen jen na jeden druh dopravy. 

Člověk ovšem nejezdí jen autem, ale lítá i letadlem, jezdí vlakem, nebo pluje na lodi. Takže proč nezobecnit pojištění i na případy, kdy se člověk není schopen přepravit z místa A do místa B nezávisle na zvoleném způsobu dopravy. Tedy když je třeba z nějakého důvodu zrušený let, stala se nehoda na železniční trati, nebo auto ne a ne nastartovat. V tomto případě by mohla pojišťovna zajistit, že se klient dostane „stůj co stůj“ do cíle své cesty a to s nějakým přiměřeným zpožděním. Připomíná to trochu současné asistence, ale jde o úplně jinou úroveň kvality a rozsahu služeb. A tak hovořme spíše o „pojištění kontinuity dopravy“, přičemž „pojištění mobility“ je jeho podmnožinou.

Ale „pojištění kontinuity“ nemusí být omezené jen na dopravu. Může třeba garantovat ubytování klienta v případě, kdy nemůže z nějakého důvodu užívat svůj byt nebo dům. Říkejme mu třeba „pojištění kontinuity bydlení“. Spočívalo by v tom, že by nekrylo jen majetkové škody na nemovitosti, nebo na vybavení domácnosti, ale především zajištění „bezproblémového“ přežití období, po kterou není nemovitost, nebo domácnost z nějakého důvodu vůbec obyvatelná, nebo jen v omezené míře.

A jak by mohlo vypadat „pojištění kontinuity“ u pojištění osob? Už dnes se objevují různé asistence, které zajišťují například péči o klienta v případě jeho nemoci, zajištění návštěvy lékaře, vyzvednutí léků a podobně. Ale nemocný člověk má třeba i nějaké „povinnosti“ v domácnosti, které je třeba splnit, aby byl zachován její bezproblémový chod. Například odvézt děti do školy a ze školy, posekat trávník na zahradě, v zimě uklidit sníh, nebo zajet nakoupit. Produkt, který by toto vše zajišťoval, by se mohl označovat jako „pojištění kontinuity fungování“.

Stále uvažujeme jen klientech ve smyslu fyzických osob. Co ale třeba firmy? Tam se otevírají neuvěřitelně možností. I když jsou zřejmé i určité limity. Například pojistit „kontinuitu“ v případě Temelína by byl opravdu oříšek.

Pokud se popustí fantazii meze, tak se někdy rodí neuvěřitelné nápady. A to jsme do svých úvah nezahrnuli žádné technické novinky, které nepochybně otevřou další zatím netušené možnosti. Teď jen přenést vize do nějaké hmatatelnější podoby. Schválně, jestli se do toho někdo pustí. A pokud ano, kdo bude první…

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články