Sloupek Kateřiny Lhotské: „Houmofisová“ sociální abstinence


			Sloupek Kateřiny Lhotské: „Houmofisová“ sociální abstinence

Tak se opět po půl roce přesunuly desetisíce lidí z kanceláří do svých domovů a světlé zítřky budují v papučích ze svých obýváků. Někdo si to pochvaluje a někomu to naopak tak úplně nevyhovuje. Ale všichni svorně si stěžují na to, že jim chybí „sociální kontakt“. Což je poněkud vznešené označení toho, čemu se běžně říká „možnost si pokecat“.

Ony zkrátka ani ty nejmodernější technologie nedokáží nahradit některé fenomény vnitřního života firmy sloužící jak k šíření informací (česky řečeno drbů), tak mající i neoddiskutovatelný podíl na řešení nerozlousknutelných problémů nebo hledání kompromisů tam, kde se to formální linii moc nedaří.


Mohlo by vás zajímat: Duševní choroba je riziko. Jak na pojištění?


Asi nejznámějším z nich je fenomén zvaný „kuchyňka“. Oficiálně je to místo, kde se pracovníci scházejí za účelem přípravy teplých či studených nápojů, případně ohřevu kastrůlkové stravy. Ovšem ve skutečnosti tam hledají řešení, po kterých se předtím marně pídili na nekonečných schůzkách, kde se vymlátilo tolik prázdné slámy, že v reakci na to podaly uklízečky hromadnou výpověď řkouce, že jejich profese se nazývá „kosmetička podlah“ a nikoliv „zemědělský dělník“.

A právě kuchyňka je oním místem, kde se daří najít potřebné kompromisy a rodí se tam taková řešení, která danou firmu posouvají mílovými kroky vpřed. Těžko říci, proč tomu tak je. Nejspíš se v tomto případě uplatňuje „Kvadrátovo pravidlo efektivnosti“, které říká, že pravděpodobnost toho, že účastníci schůzky dospějí alespoň k některým závěrům, klesá se čtvercem jejich počtu. Přičemž u některých národů jde o pokles i mnohem strmější…


Mohlo by vás zajímat: Důsledky pandemie: Hannover Re očekává růst cen


Jenomže nyní v době, kdy je řada lidí doma, přestává tento fenomén fungovat. A videokonference, při které všichni zúčastnění sedí ve své kuchyni, je jen slabou náhražkou. Jako ostatně každá...

Obdobnou úlohu jako slézání se v kuchyňkách sehrávají také společné obědy. I v jejich rámci se dá počet lidí jdoucí společně doplnit energii omezit natolik, aby i při uplatnění „Kvadrátova pravidla“ byla pravděpodobnost nalezení vhodného řešení nějakého problému alespoň měřitelná. Jenomže teď, když jsou restaurace zavřené a krmě se vydává jen přes okénko, přestává fungovat i tento fenomén. Ve frontě před ním se toho totiž moc nevyřeší, nehledě na to, že v době „houmofisové“ stojí každý ze zainteresovaných před okénkem někde úplně jinde.


Mohlo by vás zajímat: Jak jsou na tom digitální dovednosti Čechů?


Pro rozvoj zdravých interpersonálních vztahů je pak v řadě firem ustálen zvyk více či méně častých společných návštěv restauračních zařízení ve večerních hodinách. Cílem je při požívání nápojů na chvíli vypnout a nebavit se jen o tom, kdo co podělal a kolik mají všichni práce. I tento obyčej byl současnými opatřeními zasažen. A nahradit jej tím, že si všichni zúčastnění připojí k videokonferenci a budou popíjet před monitorem, se nesetkal s pochopením. Nehledě na to, že s postupujícím časem a přibývajícím objemem zkonzumovaných nápojů může docházet i k drobným nehodám.

Jako když tuhle účastník jedné takové akce opomněl, že kolega držící půllitr zdánlivě metr od něj, je ve skutečnosti deset kilometrů daleko a ťuknutí si s ním přes monitor je tedy vážně blbej nápad. Vzhledem ke zkonzumovanému objemu alkoholu nedokázal navíc úplně přesně koordinovat svoje pohyby, a tak šlo o ťuknutí poměrně razantní. Monitor to naštěstí vydržel, ale klávesnice byla plná piva.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2019 v Česku dle oPojištění.cz


Ti, co tvrdí, že před nás koronamrška klade stále nové a nové výzvy, mají zkrátka pravdu. Ovšem zatímco problém, jak komunikovat se zákazníkem, když se s ním není kde potkat, se daří docela řešit, komunikovat mezi sebou tak, aby to k něčemu vedlo, je oříšek mnohem zapeklitější. Vyříkat si věci z očí do očí a vyříkat si je z očí to monitoru totiž není totéž…

Tento článek nevyjadřuje názor společnosti Creasoft. 

Kateřina Lhotská
vedoucí odděle ní analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny
stříbrná Blogerka roku 2019 serveru iDNES

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články