Martin Podávka: Proč pojištění podle kilometrů funguje?


			Martin Podávka: Proč pojištění dle kilometrů funguje?
15.9.2025 Komentáře, Produkty

Podvod! Sváteční řidiči bourají nejvíc! Proč vlastně nízký nájezd znamená nízkou cenu? To přece není fér! Vždyť to znamená, že dotyčný není vyježděný a je rizikem pro všechny ostatní. Má to být naopak: čím méně jezdíš, tím vyšší cenu máš mít!

Přiznejte si, že vás podobné úvahy také někdy napadly nebo jste je slyšeli ve svém okolí. Pojištění se slevou dle ujetých kilometrů o sobě tvrdí, že je stejně férové jako platba za vodu nebo elektřinu. Kdo spotřebuje hodně, ten platí hodně. Kdo šetří (sprchuje se výhradně ve fitku a počítač/mobil si nabíjí jen v práci), ten platí málo. Je to ale pravda?

V tomto článku se pokusím vysvětlit, proč pojištění dle kilometrů funguje. Ukáži, že cenu ovlivňují i další parametry, a vysvětlím, co znamená "low-milage bias". Přidám cílový segment, tedy kdo na pojištění dle kilometrů ušetří nejvíc, pro koho je vhodné. A ano – nezapomněl jsem ani na nejčastější námitky a argumenty na ně.


Mohlo by vás zajímat: 2Q 2024: Předepsané pojistné vzrostlo skupině VIG na 8,6 mld. EUR


Shrnutí pro vytížené 
  • Kilometry jsou legitimní expozice rizika. Čím víc klient jezdí, tím víc je „vystaven“ nehodám – četnost škod roste zhruba lineárně s najetou vzdáleností (po zohlednění dalších faktorů). (MDPI)
  • „Low-mileage bias“ existuje, ale slevu dle kilometrů nevyvrací. U velmi nízkých nájezdů může být riziko na kilometr o něco vyšší (víc jízdy po městě, méně dálnic). Celková roční škodovost je ale obvykle nižší, protože expozice (kilometry) je menší. (ScienceDirect, Oxford Academic)
  • Český trh už má dlouhou zkušenost. PPM (Pay Per Mile, „podle km“) je nabízen už od roku 2016 a časové řady jednoznačně potvrdily nižší rizikovost nízkonájezdových řidičů. (nabízí např. Pillow pojišťovna)
Proč jsou kilometry pro cenu pojištění racionální 

V pojistné matematice platí, že očekávaná roční škoda je součinem expozice (kolik času/kilometrů je vozidlo na silnici), frekvence škodní událostí (četnost nehod na jednotku expozice) a závažnosti. Pokud expozici měříme kilometry, dostáváme jednoduchou a praktickou základnu pro cenu.

Empirická data z Kanady ukazují, že po zohlednění individuálních charakteristik je vztah „kilometry ↔ četnost“ zhruba lineární. Jinými slovy: dvojnásobný nájezd znamená přibližně dvojnásobnou pravděpodobnost, že vůbec nějaká škoda nastane. To poskytuje pevný pojistně-matematický základ pro sazbu „za kilometr“. (MDPI) Výsledky potvrzují i další analýzy, např. massachusettský dataset s téměř 3 miliony pojištěných roků. (Zenodo)

Martin Podávka Pillow 2021

Člen představenstva Pillow pojišťovny Martin Podávka

Co přesně znamená „low-mileage bias“ 

Ano, část literatury upozorňuje, že velmi málo jezdící (např. senioři, „druhé auto do města“) mohou mít na kilometr vyšší riziko – jezdí spíš městské trasy s více rizikovými body a méně po bezpečnějších dálnicích, starší lidé mají delší reakční doby atd. To je ale vysvětlení nuance, nikoli popření kilometrů jako expozice. Celkový roční risk je u nízkonájezdových řidičů typicky nižší, protože expozice je menší. (ScienceDirect, 1Library, Oxford Academic) 

Jednoduchý příklad z praxe
  • Klient A najede 8 000 km/rok a kvůli „low-mileage bias“ má o 20 % vyšší frekvenci škody na km.
  • Klient B najede 20 000 km/rok s průměrnou frekvencí škody na km.

Pokud průměrný počet škod řidiče B za rok je X, pak řidič A má očekávaný počet škod 8/20*1,2*X =0,48*X. Tedy řidič B je stále na polovině ročního rizika řidiče A. Proto pojištění podle km má racionální opodstatnění – jen se nesmí používat samo o sobě a slepě.

Žádná pojišťovna neurčuje cenu pouze podle ujetých kilometrů. Naopak – pojišťovny s pojištěním dle km "jsou chytřejší" než ty s tradičním pojištění. Používají totiž všechny parametry jako pojišťovny se staršími produkty (bonus, věk, parametry vozidla, způsob užití, ...) a navíc přidávají kilometry. To jim dává obrovskou výhodu ve správném určení ceny.


Mohlo by vás zajímat: Povedou autonomní vozidla k transformaci pojišťovnictví?


Benefity pro poradce i klienty 

1) Spravedlivější cena a menší křížové dotace. Málo jezdící řidiči dlouho „dotovali“ vysokonájezdové. "Pojištění dle km" tuto nespravedlnost tlumí. Zároveň oceňovací modely obsahují i další proměnné (bonus-malus atd.)
2) Implicitní férovost. Pokud klient vozidlo nepoužívá (nemoc, více home-office, změna chování -– vyšší užití veřejné dopravy, přestěhování se blíže práci atd.), pak pojišťovna automaticky vrátí peníze za neprojeté kilometry a na příští rok automaticky sníží pojistné.
3) Vyšší úroveň transparentnosti. Klient dopředu ví, že když jezdí méně, opravdu zaplatí méně. Vyúčtování je velice jednoduché a u moderních produktů (např. Pillow) má klient přímo ve smlouvě cenu za jeden kilometr mimo odhadovaný interval. (Pozor: starší produkty stále používají zastaralé intervaly se skokovou změnou ceny)

Kdy "pojištění dle km" doporučit (praktická rozhodovací mapa)

1) Obecně: roční nájezd do ~12 tis. km ročně. Cenové kalkulace a praxe trhu potvrzují, že výhoda pro nižší nájezdy je běžná; nad ~15–20 tis. km často přichází „break-even“ a tedy vyšší ceny.
2) Druhé/volnočasové auto, krátké městské trasy, roční nájezd typicky do ~12 tis. km.
3) Soukromé auto k firemnímu/služebnímu autu. Řidič část cest absolvuje služebním firemním autem, soukromé je tak používáno méně.
4) Home-office, senior v obci, rodičovská – často ano.
5) Sezónně používaná auta, motorky – ideální adept pro pojištění dle km. Navíc pojištění podle kilometrů nelimituje užití během roku jako dříve užívané sezónní pojištění.
6) Starší vozidla, old timery, veteráni – nižší frekvence užití vozidla, ideální pro pojištění dle kilometrů.

V Česku jezdí více než 6 milionů osobních vozidel. Vzhledem k tzv. šikmému rozdělení ročního nájezdu je pojištění dle kilometrů vhodné až pro polovinu všech vozidel, tj. pro 3 miliony osobních aut.

Časté námitky provozovatelů vozidel a jak na ně

„Kilometry nic neříkají o tom, jak dobře jezdím.“ Souhlas – a proto se kilometry vždy kombinují s dalšími faktory (věk/bonus-malus, PSČ, výkon, způsob užití). Dobrý řidič s nízkonájezdovým vozidlem zaplatí vždy nejméně ze všech.

„Co když někdo stočí tachometr nebo podvádí s fotkou?“ Jedná se o podvod a pojišťovny to standardně řeší (metadata, analýza úpravy fotografií, kontrola hodnot z STK, analýza modelu auta z fotografií, kontrola v okamžiku nehody atd.) Podvodníci jsou ze systému vyřazováni, a tím zůstává chráněna nižší cena pro skutečně nízkonájezdové řidiče.

Je složité pořád pojišťovně dodávat informace o nájezdu." Ne, stav se dodává jen jednou za rok skrze jednoduchou mobilní aplikaci. Dvě minuty ročně za úsporu stojí.

Když najedu méně jak 5 tisíc km, už mi za km do 5 tisíc nic nevrátí." Ano, minimální cena odpovídá nájezdu do 5 000 km u osobních aut (u motorek jen 1 000 km). Důvod je, že část nákladů pojišťovny je fixních, a proto je zde minimální pojistné dané ročním nájezdem 5 000 km (1 000 u motorek).

Když udělám na začátku špatně odhad, zaplatím pokutu!" Ne, to je lež. Když kilometry podstřelíte, žádná pokuta není. Stejně jako u vody doplatíte jen kilometry navíc, ani korunu navíc.


Mohlo by vás zajímat: V Česku žije 1,3 milionu lidí s postižením


Co si z toho odnést? 
  • Mýtus „nízkonájezdoví jsou horší, proto je pojištění dle kilometrů nesmysl“ neplatí. Naopak – kilometry jsou čistá expozice, a po zohlednění dalších faktorů dávají spravedlivější cenu.
  • Nuance „low-mileage bias“ nepodkopává koncept, jen říká, že ke kilometrům se vždy přidávají všechny existující parametry (bonus-malus, věk, vozidlo, PSČ).
  • Český trh je vzhledem k okolním zemím nejdál. Zatímco v Česku již pojištění dle km nabízí dvě pojišťovny, v Rakousku, Německu nebo Polsku podobně jednoduchý a bezpečný systém není. Na Slovensku již mají řidiči díky Pillow stejné možnosti jako řidiči v Česku.

Martin Podávka
Pillow pojišťovna
LinkedIn profil

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články