Lukáš Kovanda: Trump zavádí 25% cla na auta. Česka se dotknou hlavně nepřímo


			Lukáš Kovanda: Trump zavádí 25% cla na auta. Česka se dotknou hlavně nepřímo
28.3.2025 Spektrum

Americký prezident Donald Trump zavádí další sadu cel. Tentokrát jde o nová, 25procentní cla na všechny dovážené automobily. Přímo poškodí například Německo či Slovensko.

K tomu všemu by měl ve středu příští týden oznámit sadu recipročních cel. Spojené státy budou v rámci reciprocity uvalovat stejná cla, jaká na ně uvalují jiné země, často jde o cla vyšší – byť ne vždy. Trump však zároveň připouští výjimky z reciprocity. Pokud na výjimky nedojde, budou recipročními cly zasaženy zvláště tíživě země jako Argentina nebo Indie, naopak ve vztahu k takové Čína by USA musely celkové průměrné clo snížit.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Pojištění velkých rizik je problém. Blíží se regulace srovnávačů


Čína totiž patří k naprosté menšině zemí světa, které na dovoz z USA uplatňují v průměru nižší clo než Spojené státy na dovoz od nich. Do této malé skupinky zemí patří ještě třeba Británie, Norsko či Japonsko (viz mapa Bloombergu níže).

Kovanda auta Trump 1

Přímý vývoz automobilů z ČR do USA byl loni zanedbatelný, když jeho hodnota jen mírně převýšila úroveň 60 milionů korun (viz tabulka ČSÚ níže).

Celkový vývoz Česka do USA loni dosáhl hodnoty 165,4 miliardy korun, takže novými cly na auta dotčený vývoz představuje pouze celkem zanedbatelná 0,04 procenta celkového exportu ČR do USA. Česko do USA vyváží hlavně stroje, elektrické přístroje a zařízení, optické výrobky, kaučuk a plasty, resp. výrobky z nich, dále ocelové výrobky a nábytek. Tyto položky novými zasaženy nejsou.

I tak však na Česko může nepříznivě dolehnout třeba fakt, že Trumpova nová cla na automobily se zásadně dotknou německého a slovenského vývozu, tedy vývozu ze zemí, na něž má Česko těsné obchodní vazby.


Mohlo by vás zajímat: ČAP: Každý sedmý senior nezvládá zaplatit pobytovou sociální službu


Německé automobilky Volkswagen a Mercedes patří mezi ty, v jejichž případě vývoz do USA představuje nejvýraznější podíl na celkových tržbách dané automobilky v Americe. V případě Volkswagenu je to podle agentury Bloomberg 80 procent, v případě Mercedesu pak 63 procent. Německo a Slovensko pak v rámci EU představují dva největší vývozce automobilů do USA. Jejich souhrnný export na americký trh přesahuje podle Bloombergu půl milionu vozidel ročně.

Kovanda auta Trump 2

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Český ekonom a autor ekonomické literatury
Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články