Nebezpečný trend? V Německu roste počet dospělých párů bez dětí


			Nebezpečný trend? V Německu roste počet dospělých párů bez dětí
5.9.2023 Spektrum, Zahraničí

Za poslední desetiletí se podstatně změnil způsob života a hospodaření lidí v Německu. Pokud v roce 1950 bylo zastoupení jednočlenných domácností ani ne pětinové (19 %) mezi celou množinou domácností čítající 16,7 milionu jednotek, jejich podíl se v loňském roce už vyšplhal na více než dvojnásobek: necelých 41 % z celkových nynějších 40,9 milionu domácností v Německu. Zajímavé údaje přinesl v červnu spolkový statistický úřad v aktuálním mikrocenzu.

Pokud vztáhneme tyto údaje na celkovou populaci v domácnostech, znamená to, že zatímco před 70 lety žilo jen o něco více než 6 % německých občanů osaměle, loni dosáhl jejich podíl už na víc než 20 %. Klasické velkorodiny, tedy domácnosti s minimálně 5 členy, byly ovšem už v roce 1950 po 4členných domácnostech ty nejřidší formy soužití lidí. Nicméně s podílem 16 % lze považovat jejich tehdejší výskyt za relativně hojný. Loni byla domácností s pěti a více členy v Německu jen necelá 4 %. Ve vývoji se projevil dlouhodobý trend směrem k méně početným domácnostem: V roce 1950 byl průměrný počet členů domácností 3 lidi, o 72 let později jsou to už jen 2 lidé.


Mohlo by vás zajímat: Domácností přibývá. Zmenšuje se však jejich velikost


V měnícím se složení domácností se zrcadlí proměna mezilidských vztahů lidí, jež v nich žijí. Od roku 1976 mikrocenzus v Německu sleduje rovněž generační složení v domácnostech. Tehdy žila ještě 3 % všech vícehlavých domácností pospolu nejméně ve třígenerační skladbě pod jednou střechou. V loňském roce byl takový typ domácnosti v Německu už opravdu velmi výjimečný a jejich zastoupení už činilo méně než 1 %.

Naopak přibylo domácností, v nichž žily páry bez dětí: ze 33 % všech vícehlavých domácností v roce 1976 na 39 % v loňském roce. K párům se zde počítají jak sezdané dvojice manželů, které děti už opustily, ale i takové, které zůstávají bezdětné.


Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe: Jaký je vývoj globální regulace pojišťovnictví?


Vzrostl také význam domácností, v nichž spolu žijí a hospodaří pouze osoby, které nejsou sezdané ani příbuzné – například nesezdané páry bez dětí. Zatímco v roce 1976 se jednalo pouze o necelá 2 % vícečlenných domácností, v roce 2022 to bylo již 12 %.

Sociální změny jsou však patrné i ve struktuře jednočlenných domácností, například ve vztahu ke genderovým rolím: Zatímco v roce 1976 byla ještě většina osob žijících osaměle ovdovělá (52 % všech jednočlenných domácností) nebo svobodná (33 %), a jen malý počet rozvedených (11 %) nebo stále ženatých či vdaných, ale žijících odděleně (5 %), v následujících desetiletích se to změnilo. V roce 2022 tvořily největší podíl jednočlenných domácností svobodné osoby (51 %). Druhou nejpočetnější skupinou představovali stále ovdovělí (25 %), třetí rozvedení (19 %).


Mohlo by vás zajímat: Deloitte: Téměř 50 % českých mileniálů a Gen Z má obavy z vývoje ekonomiky


Vývoj měsíčních příjmů domácností

V průběhu uplynulých desetiletí se v Německu změnilo nejen složení domácností, ale v mnoha případech se zvýšily i jejich finanční možnosti. Podle prvního výběrového šetření o příjmech a spotřebě (EVS) činil v letech 1962/63 průměrný čistý měsíční příjem domácnosti 901 DM (461 EUR). O 10 let později se již více než zdvojnásobil na průměrných 2 078 DM (1 062 EUR). V roce 2021 měly soukromé domácnosti v Německu k dispozici průměrný měsíční čistý příjem ve výši 3 813 EUR, což je přes osmkrát více než před necelými 60 lety. Jedná se o nominální hodnoty čistých příjmů, neupravené o inflaci.

Vybavenost německých domácností

V uplynulých desetiletích sílil v Německu blahobyt. S rostoucí životní úrovní v Německu rostl i podíl domácností, které si mohly dovolit vlastnit pračku, auto, televizi nebo kolo, a to i přesto, že vzhledem ke zmenšujícímu se počtu příslušníků používalo toto zboží v každé domácnosti prakticky stále méně lidí. Zatímco v roce 1962 měla alespoň jeden automobil jen o něco více než čtvrtina domácností (27 %), dnes jsou to dobré tři ze čtyř domácností (78 % v roce 2022). Pouze 3 % byla přitom vybavena elektromobilem nebo plug-in hybridem. Zatímco v roce 1962 se telefon nacházel jen v necelých 14 % všech domácností, takže byl docela řídkým jevem, dnes ho má každá domácnost (100 %) - v roce 2022 mělo alespoň jeden chytrý telefon dokonce 88 % domácností. Zatímco v roce 1962 se káva vařila převážně ručně (pokud vůbec), a jen ve 4 % všech domácností za pomoci kávovaru, v roce 2022 se ještě maximálně liší typ kávovaru a způsob přípravy v něm. Kávovary má 82 % domácností - 51 % se spoléhá na filtrovanou kávu, 29 % na kávové kapsle a 24 % na plně automatické kávovary.


Mohlo by vás zajímat: PwC: Umělá inteligence pomůže do roku 2030 zvýšit světové HDP o 14 %


Méně peněz na potraviny, více na bydlení a na mobilitu

Od 60. let 20. století byly soukromé domácnosti připraveny stále více utrácet větší částky za posílení jejich mobility. Od 60. let až do přelomu tisíciletí si nepořizovaly jen stále častěji vlastní automobily. Úměrně tomu rostly i výdaje na dopravu: zatímco v letech 1962/63 tvořily podle výběrového šetření o příjmech a spotřebě soukromých domácností (EVS) v průměru jen něco málo přes 7 % privátních spotřebních výdajů domácností, v roce 2021 to bylo téměř dvakrát tolik - 12 %. Naopak za potraviny nyní domácnosti utrácejí proporcionálně významně méně než dříve: zatímco v 1962/63 šla na potraviny, nápoje a tabákové výrobky více než třetina (37 %) soukromých spotřebních výdajů, o téměř 70 let později to byla jen zhruba jedna sedmina (15 %). Na druhou stranu domácnosti mezitím začaly utrácet podstatně více peněz na bydlení. Podíl spotřebitelských výdajů na tento účel se během 70 let více než zdvojnásobil: z necelých 16 % v letech 1962/63 na bezmála 37 % v roce 2021.


Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní video: Jak proběhlo předávání cen ankety Pojišťovna roku 2022?


Metodická poznámka

Mikrocenzus v SRN uváděl před rokem 1991 údaje za dřívější spolkové republiky plus Západní Berlín (bez území NDR). Od roku 1991 jsou zahrnuty výsledky za celé Německo.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články