PwC CEO Survey: Více než polovina českých firem plánuje zvýšit počet zaměstnanců


			PwC CEO Survey: Více než polovina českých firem plánuje zvýšit počet zaměstnanců
23.6.2021 Spektrum

Pandemický vývoj v posledním roce dosud nevedl k výraznému nárůstu nezaměstnanosti. Pozitivní je navíc i výhled do budoucna, více než polovina šéfů českých firem počítá s tím, že počet zaměstnanců v nejbližším roce jejich firma navýší. S poklesem naopak počítá jen 8 % manažerů. Čeští manažeři jsou tak ve výhledu na zaměstnanost výrazně optimističtější než jejich kolegové v Německu nebo regionu střední a východní Evropy.

Dopad covidové pandemie na nezaměstnanost v České republice zatím není nijak zásadní, byť v posledním roce část firem k propouštění sáhla. „Počty zaměstnanců snižovaly v posledním roce logicky především ty firmy, které kvůli koronaviru nemohly vykonávat svou činnost nebo přišly o odbyt svého zboží a služeb. Pozitivní zprávou ale je zhruba stejný počet firem i v náročných posledních 12 měsících rostl, společnosti nacházely nové příležitosti na trhu a nabíraly nové lidi,“ komentovala výsledky CEO Survey zaměřené na zaměstnanost senior manažerka PwC Andrea Linhartová Palánová.


Mohlo by vás zajímat: Miroslav Škvára ke zkouškám: Přechodné období skončilo. Co bude dál?


V posledních 12 měsících tak počet zaměstnanců podle průzkumu snížilo 30 % firem, z toho 13 % o více než 8 % lidí. Naopak 31 % společností ve stejném období pracovníky nabíralo, 11 % firem zvýšilo počet spolupracovníků o více než 8 %. „Pozitivní je ale především výhled na dalších 12 měsíců. Více než polovina generálních ředitelů počítá s tím, že počet zaměstnanců navýší,“ dodala Linhartová Palánová. S růstem tak počítá 56 % manažerů, naopak pouze 8 % chystá snížení počtu. Pouhé jedno procento firem by mělo svou zaměstnanost snížit o více než 8 %. 

Více než polovina českých firem plánuje zvýšit počet zaměstnanců 1

„Zajímavé je i srovnání se zahraničím, čeští manažeři jsou v tomto směru výrazně optimističtější než jejich němečtí kolegové,“ prohlásila. Zatímco 56 % českých společností chce v počtu lidí růst, v Německu je to pouze 42 % a stejný podíl udávají i manažeři ve střední a východní Evropy. Naopak v Německu čtvrtina manažerů počítá s poklesem. „Pandemie COVID-19 zasáhla všechna odvětví, i přesto jsou čeští ředitelé firem v oblasti zaměstnanosti optimističtí. Optimismus přináší nejen vakcinace, ale i výhled nových obchodních příležitostí a s tím spojená nově vznikající pracovní místa a možnost přeskupení pracovníků do jiných činností,“ dodala.

Šéfové českých firem se přitom nedomnívají, že by udržení pracovních míst mělo být jednou z priorit vlády, věří v tomto ohledu více sami sobě. Pouze 7 % manažerů uvádí, že udržení vysoké míry zaměstnanosti by mělo být jednou z vládních priorit. Potvrzuje se tak fakt, že obavy z velké nezaměstnanosti jsou v ČR výrazně menší než ve světě, kde vládě klade udržení zaměstnanosti za prioritu 30 % generálních ředitelů.


Mohlo by vás zajímat: 1Q 2021: Allianz má čistý zisk + 83,4 %. AXA hlásí celkové výnosy + 2 %


Nezaměstnanost v České republice se v prvních měsících letošního roku pohybovala těsně nad čtyřprocentní úrovní, meziročně zhruba o procentní bod výše. Bez práce tak bylo přes 300 tisíc lidí, asi o 80 tisíc více než o rok dříve. Podle odborníků lze očekávat další růst přes pětiprocentní hranici poté, co vyprší platnost různých vládních programů zaměřených na udržení zaměstnanosti. „Vládní moratorium na podávání insolvenčních návrhů na čas sejmula z firem tlak a tím také snížila počet insolvencí, který je v současnosti výrazně pod normální hodnotou. Dá se ale očekávat, že krátce po uvolnění současných opatření přijde vlna krachů a restrukturalizací firem, které už nyní technicky insolventní jsou,“ vysvětlil partner PwC Petr Smutný.


Mohlo by vás zajímat: 3D tisk a robotika ‒ technologie s velkým potenciálem


Nicméně dramatický nárůst nezaměstnanosti podle ředitelek a ředitelů českých firem očekávat nelze. „Oživení české ekonomiky bude pozvolné, ale manažeři se do budoucnosti dívají s optimismem. Věří v rychlý návrat na předcovidové výnosy i v to, že se jim podaří pro své zboží a služby najít nové zákazníky, ať už v ČR nebo v zahraničí. A na tento návrat chtějí mít připravené kapacity včetně těch personálních,“ uzavřela Andrea Linhartová Palánová.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články