Šest nejčastějších chyb  při pojišťování majetku - II.díl


			Šest nejčastějších chyb  při pojišťování majetku - II.díl
28.2.2009 Spektrum

Chyba č.4: PODCEŇOVÁNÍ AKTUALIZACE POJISTNÝCH SMLUV


Lidé podceňují aktualizaci pojistný smluv, a to nejen v souvislosti s pojistnou částkou, ale
i v případě změny údajů o pojistníkovi anebo způsobu platby. Polovina lidí se chybně domnívá, že změna osoby pojistníka (např. z důvodu úmrtí) nepředstavuje důvod pro aktualizaci pojistné smlouvy. Stejně tak 64 % respondentů mylně nepovažuje požadavek na změnu platby za údaj, který je nutný ve stávající smlouvě aktualizovat.


Jsou známy i takové případy, kdy pojištění majetku (nemovitosti či domácnosti) bylo sjednáno na osobu, která zemřela. V takových případech většinou pojištění zaniká
(přesný zánik je však specifikován v konkrétních pojistných podmínkách). Dědici však dál platili pojistné, aniž by tuto skutečnost, jak jim ukládají podmínky pojistné smlouvy, oznámili pojišťovně a považovali sjednané pojištění i nadále za platné. V případě pojistné události je pak pojišťovna oprávněna nevyplatit žádné plnění, právě vzhledem k tomu, že smrtí dřívějšího pojistníka došlo k zániku původní smlouvy.


Chyba č.5: LIDÉ NEČTOU POJISTNÉ PODMÍNKY – NEVĚDÍ, CO MAJÍ POJIŠTĚNO


Výsledky ankety České asociace pojišťoven ukázaly, že jen 34 % dotázaných si prostudovalo pojistné podmínky. 46 % respondentů četlo pojistné podmínky pouze zběžně. Zbývajících 20 % dotazovaných pojistné podmínky nečetlo vůbec nebo si tuto skutečnost nevybavuje.


Skutečnost, že se člověk dostatečně neseznámí s pojistnými podmínkami, je závažnou chybou. Tito lidé pak často ani nevědí co, jak a proti čemu jsou pojištěni. Stávají se případy, kdy lidé v zátopových oblastech z nevědomosti nejsou pojištěni proti povodni. Výsledný efekt „neznalosti“ pojistných podmínek se většinou projeví, až při případné likvidaci škody. Klienti velice často uplatňují ztráty, na které nemají dle sjednaných pojistných podmínek nárok
a následně jsou velice rozhořčeni nad zamítavým výsledkem likvidace. A přitom stačí tak málo. Při podpisu pojistné smlouvy je třeba se důkladně seznámit s podmínkami daného pojištění.



Chyba č.6: LIDÉ SI NEUCHOVÁVAJÍ DOKUMENTACI K POJIŠTĚNÝM PŘEDMĚTŮM


Jen necelá čtvrtina oslovených si uchovává dokumentaci k pojištěným předmětům. Naopak 26%dotazovaných uvádí, že nemá dokumentaci k pojištěným předmětům vůbec.


Pojišťovny při likvidaci vyžadují (zejména u věcí vyšší hodnoty) doklady o nabytí s cenou
a datem pořízení, důležitá je i fotodokumentace. Na věci umělecké hodnoty mohou pojišťovny vyžadovat znalecké posudky. V případě nedostatečné dokumentace má pojišťovna právo krátit pojistné plnění nebo nezdokumentovanou škodu neproplatit.


Závěrem


Dobře uzavřené pojištění majetku sice nezabrání tomu, aby pojištěného nepostihlo nic zlého, ale pomůže zmírnit finanční následky, pokud k takové situaci dojde. „To je také důvod proč Česká asociace pojišťoven věnuje velkou pozornost informování veřejnosti, mimo jiné i prostřednictvím kampaně Únor měsíc pojištění. Pomáháme lidem získat přehled o dostupných pojistných produktech a možných rizicích. Snažíme se přispět k tomu, aby se při pojišťování sebe a svého majetku nedopouštěli chyb, které by je v případě pojistné události mohly poškodit,“ dodává Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace ČAP.

Zdroj: ČAP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články