Řidiči pozor! Motorkáři a cyklisté vyjíždějí


			Řidiči pozor! Motorkáři a cyklisté vyjíždějí

Měsíce květen a srpen jsou ve statistikách UNIQA pojišťovny spojeny s největším množstvím karambolů motocyklistů. Odškodnění za škody na zdraví těchto motoristů jsou o desítky procent vyšší než v jiných segmentech. I když na silnicích ČR loni výrazně klesl v této skupině počet smrtelných nehod, stále jsou pro ně naše komunikace jedny z nejnebezpečnějších v EU.

V červenci a srpnu kulminují počty nehod cyklistů. Těch přibývá meziročně dvojciferným tempem. Za vývojem kolizí jednostopých vozidel stojí jejich rostoucí obliba, nedodržování předpisů, přecenění schopností a v neposlední řadě i alkohol. 

Protichůdné motocyklové trendy

Motorkářů stále přibývá. UNIQA registruje v posledních pěti letech každoročně nárůst počtu pojištěných motocyklů přibližně o 7–8 %. Odbytu nahrávají aktuální nižší ceny strojů i obliba městských skútrů. Přispívá i fakt, že s běžným řidičákem „B“ lze řídit i motocykly do 125 ccm. S rostoucím počtem těchto vozidel přibývá i nehod, nicméně za poslední rok klesl počet usmrcených i těžce zraněných osob. Ukazuje se, že motorkáři si pořizují kvalitní výstroj s integrovanými chrániči, která zabrání fatálním následkům. Nehod pomaleji jedoucích skútrů přibývá rychle, ale následky jsou méně závažné.


Mohlo by vás zajímat: Průzkum PČS: Vliv vážných životních situací na stabilitu rodiny


Klesající ceny ovšem motivují často k nákupu silnějších strojů, u nichž je naopak riziko těžkých havárií velmi vysoké. UNIQA registrovala ve třech posledních letech několik těžkých kolizí, z nichž uhradila vysoké odškodné jednorázově, a desítky let bude pravidelně platit i renty z povinného ručení za doživotní invaliditu. Celkové náklady na tyto pojistné události jdou do desítek milionů korun. 

Rekreanti na skútrech

Relativně čerstvým fenoménem je pro pojišťovny i obliba zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace. Motorkářem se v létě stávají i lidé, kteří normálně jezdí jen autem. Samozřejmě nemají potřebnou bezpečnou výstroj a vyrážejí někdy doslova v kraťasech a žabkách. Svoji roli hraje i neznalost místních dopravních předpisů a jiné zvyklosti v provozu. UNIQA pojišťovna vyřizovala v posledních třech letech z cestovního pojištění několik desítek nehod klientů, hlavně v Řecku, na Sicílii a ve Vietnamu.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Doba předdigitalizační


Naopak jsme zaregistrovali vyšší zájem skupin na silných motocyklech o cesty po ČR. Například Rakušané a Italové si naše území oblíbili nejen pro malebnost krajiny, ale také pro relativní blízkost, liberálnější předpisy a menší hustotou úsekového měření rychlosti, takže se u nás „lépe svezou“. Samozřejmě tím generují dodatečná rizika. 

Sezonní pojištění

Naši motocyklisté vyrážejí zpravidla na silnice v květnu. Mohou využít pojištění na letní sezonu, které je výhodnější cenově, a hlavně není třeba mimo sezonu odhlašovat z registru vozidel. V UNIQA využívá této možnosti zhruba každý sedmý motorkář.

Těmto jezdcům se ovšem doporučuje na startu nové sezony konat spíše kratší a pomalejší projížďky, aby se s motorkou nejprve sžili a zvykli si na její specifika. Podle statistik UNIQA je nejvíce nehod právě v měsíci květnu, kdy motocyklisté vytáhnou stroje z garáže po zimě. Na tento měsíc připadá některé roky až třetina škod z období od května do října. 

Čeští motorkáři stárnou

Nejvíce nehod se přihodí nováčkům, kteří vlastní motocykl teprve jeden nebo dva roky. Na tuto skupinu připadá podle údajů Policie ČR více než pětina karambolů. Ukazuje se také, že český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Za tímto číslem je jednak skutečné stárnutí motorkářů, ale také nižší ceny, které dovolují především „pánům v letech“ splnit si dávný dětský sen a zakoupit silný stroj značky, kterou měli kdysi na plakátech v jinošských pokojíčcích.

I když přibývá žen motorkářek, jejich rizikovost je stále ve srovnání se silnějším pohlavím nízká. UNIQA řeší každý rok jen několik málo nehod, v nichž figurují dámy. 

Cyklista bez přilby je hazardér

Co Čech, to cyklista. Za posledních dvacet let enormně vzrostla obliba cyklistiky. Snadno dostupné bicykly, stále hustší síť cyklostezek, lepší výstroj a v posledních letech i elektrokola umožňují věnovat se této formě přemisťování všem generacím – ať už z potřeby dojíždění nebo jako pohybovému koníčku.


Mohlo by vás zajímat: Čína má problém. Velký počet obětí dopravních nehod


Podobně jako v některých zemích EU platí u nás povinnost nosit přilbu na kolo pro cyklisty do 18 let, i když podle Týmu silniční bezpečnosti by se na základě návrhu předpis mohl po roce 2020 vztahovat na všechny bez omezení věku. Vhodná helma dokáže redukovat riziko těžkých úrazů hlavy o více než polovinu, úrazů obličeje až o třetinu (závěry australské studie pro konferenci SAFETY 2016).

UNIQA každoročně řeší desítky událostí se zraněním cyklistů, přičemž úrazy hlavy a páteře vybočují i několikanásobnou výší náhrad z úrazového pojištění. Často ve spojení s dalšími újmami, jako jsou zlomeniny rukou, žeber a klíčních kostí z adrenalinových sjezdů nebo náročných single treků.

Pumpička a bidon nestačí

Před sezonou se vyplatí nechat si kolo odborně zkontrolovat a seřídit. Podle porce kilometrů a náročnosti tras by se měla údržba opakovat do podzimu ještě několikrát. Nejčastějšími závadami jsou zablokování kola, například spadlým řetězem nebo vklíněním cizího předmětu, dále defekt pneumatiky, ale i zlomená vidlice nebo lom rámu. Samozřejmostí na každý výlet by měla být malá lékárnička pro akutní první pomoc. 

Varovný je fakt, že každoročně se přibližně čtvrtina policejně podchycených závažných nehod cyklistů se zraněním stane pod vlivem alkoholu, přičemž se nedaří tento trend zvrátit.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články