Digitální detox spočívá v tom, že se člověk na určitou dobu vědomě vzdá používání jednotlivých nebo všech digitálních médií, aplikací nebo zařízení, aby mohl trávit více času off-line jinými aktivitami nenavázanými na svět internetu. 5 % respondentů plánuje v novém roce digitální detox pouze na jeden jediný den, zatímco 12 % respondentů plánuje několikadenní digitální půst. Dalších 12 % plánuje digitální pauzu na týden a 7 % dokonce na dobu delší než týden. Takové jsou výsledky reprezentativního průzkumu mezi 1004 lidmi staršími 16 let, který si nechalo zpracovat německé digitální sdružení Bitkom.
Mohlo by vás zajímat: ČAP k 2024: Pojišťovnám dramaticky rostly náklady na pojistné plnění
Záměry digitálního detoxu tak mírně zaostávají za těmi z předchozího roku: v roce 2024 si chtělo dát digitální pauzu 41 % respondentů, a to v průměru na jeden týden. Pro srovnání: na konci roku 2021 se k digitálnímu detoxu v novém roce hlásilo pouze 9 % Němců. „Chytrý telefon stále v kapse, sociální média, zprávy, filmy a hry na jedno kliknutí: to je pro mnohé dnes každodenní samozřejmost. Cílené přestávky mohou lidem pomoci zamyslet se nad vlastním uživatelským chováním a podpořit vědomé používání digitálních zařízení a obsahu,“ říká Sebastian Klöß, odborník na spotřebitelské technologie ze společnosti Bitkom.
Mnozí Němci už půst vyzkoušeli… a řada z nich nevydržela
Ať už se jedná o novoroční předsevzetí, nebo ne, celkem 41 % Němců si již v minulosti dalo vědomý závazek odpočinout si od digitálních médií nebo zařízení. Jednodenní digitální půst si naplánovalo 14 % z nich. 6 % zvládlo více než jeden až šest dní, zatímco pouze 6 % dokázalo nesáhnout na digitální zařízení týden a déle. Dalších 15 % se o digitální pauzu pokusilo, ale předčasně ji ukončilo.
„Abyste vytrvali déle, může být užitečné předem promyslet alternativní plány pro svůj volný čas a informovat o případné nedostupnosti. Pokud chcete digitální time-out prodloužit nebo dlouhodobě zkrátit denní čas strávený u obrazovky, můžete také využít speciální aplikace k načasování využití. Ta vám připomíná, že si máte dělat přestávky, nebo omezuje přístup k jednotlivým aplikacím či celým kategoriím na dobu, kterou si sami předem určíte,“ říká Klöß z Bitkomu.
Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pojištění velkých rizik je problém. Blíží se regulace srovnávačů?
Jen velmi málo z těch, kdo si už on-line přestávku v minulosti někdy naordinoval, se během takových předchozích digitálních pauz opravdu kompletně oprostilo: pouze 3 % těch, kteří se někdy digitálně postili, se vědomě odpojili od všech digitálních zařízení a aplikací. Většina se naopak vzdala pouze některých zařízení, jako jsou chytré telefony nebo herní konzole (37 %). Přestávku od on-line světa nakupování mělo v plánu digitálního detoxu také 37 % respondentů. Třetina (33 %) si již dala digitální pauzu od sociálních sítí, jako je Facebook, Instagram nebo TikTok, 31 % od hraní on-line her. Chatování přes Messenger nebo SMS se už někdy vzdalo 22 % respondentů, e-mailů 11 %. Streamovací služby byly v plánu digitálního půstu pouze pro 7 % oslovených účastníků ankety. Celkem 2 % Němců uvedla, že digitální zařízení a aplikace obecně nepoužívají. To se však týká pouze věkové skupiny 65+.
Komentáře
Přidat komentář