Sloupek Kateřiny Lhotské: Druhé ohlédnutí za rokem 2018


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Druhé ohlédnutí za rokem 2018

Na začátku tohoto roku jsem se zadívala do křišťálové koule a pokusila se s velkou mírou nadsázky zavěštit, jaký ten letošek bude. Sloupek jsem tenkrát nazvala „Ohlédnutí za rokem 2018“, což některé čtenáře poněkud zmátlo. Pojďme se ale nyní ohlédnout za pomalu končícím rokem 2018 ještě jednou. Tentokrát doopravdy.

Jako se stalo už bohužel tradicí, byl i rok letošek zasvěcen legislativním změnám majícím za cíl „lépe ochraňovat spotřebitele“. Pojišťovny a další subjekty pojistného trhu tak opět musely věnovat nemalou část času a peněz na implementaci něčeho, o čemž si jen popletení prosazovatelé těchto regulací myslí, že je pro dobro klientů.

A protože platí „zákon zachování zdrojů“, tak je logické, že ty prostředky, které bylo nutné vyhodit kvůli implementaci nové legislativy z okna, nebylo možno investovat do zlepšení služeb klientům. Ale to je písnička, která je kvůli pravidelnému opakování už hodně ohraná…


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Ohlédnutí za rokem 2018


Velké legislativní změny byly tentokrát dvě – GDPR a Zákon o distribuci pojištění implementující směrnici IDD. Hlavně v tom prvním případě vypuklo hotové šílenství přiživované výrazně i sdělovacími prostředky. Nezaujatému pozorovateli se muselo zdát, že onoho květnového dne, kdy mělo začít GDPR platit, nastane událost ne nepodobná konci světa.

A když konečně onen kýžený den nadešel, tak se všichni ráno probudili a ono… nic. Spuštění IDD máme všichni ještě v živé paměti. Hlavně díky tomu, že šlo jen o sektorovou normu, a tedy mimo větší pozornost sdělovacích prostředků, probíhalo vše výrazně klidněji.

Hodně velký rozruch způsobily především v první polovině roku výroky finančního arbitra o neplatnosti smluv investičního životního pojištění. Toho se chytli ochranospotřebitelští podnikatelé a snažili se ve veřejnosti vyvolat dojem, že nastává doba „hromadného zneplatňování“. Používali (a stále ještě používají) velmi silné výrazy, za které by se nemuseli stydět ani političtí marketéři. Přitom se ale jaksi zapomněli představit.


Mohlo by vás zajímat: Kybernetická rizika v roce 2019: Dokáží se pojišťovny přizpůsobit?


A tak lidé, kteří jejich argumentaci uvěřili a ozvali se jim, ani neví, s kým mají tu čest. Celé to vyvolává podezření, že pravou motivací pro vznik této kampaně je snaha posbírat kontakty na klienty nespokojené s vlastním životním pojištěním a ty pak použít pro nějaké obchodní aktivity. Pak by ovšem slovní spojení „podvedení klienti“, které tito ochranospotřebitelští podnikatelé tak hojně používají, dostalo trochu jiný význam. Totiž, že klienti teprve podvedeni budou.

I přes nutnost implementovat rozsáhlé změny vyplývající z nové regulace se ovšem stal malý zázrak a občas se na trhu nějaká ta novinka přeci jen objevila. Nešlo sice o nic, co by mělo šanci „změnit trh“, ale některé záležitosti působily docela zajímavě. Hodně souvisely třeba s šikovným využitím nových technologií. Pojišťovny se také čím dál častější pokoušely „vyřadit“ klienta z uvažování, jak velká může být škoda, která mu reálně hrozí. Ještě ale bude nutné vynaložit nějaké úsilí, aby se tyto poměrně zajímavé pokusy podařilo dotáhnout.


Mohlo by vás zajímat: INSIA představila další užitečnou aplikaci!


Po delší době se letos zvýšilo průměrné pojistné v povinném ručení. Je ovšem otázkou, zda jde o blýskání na lepší časy, nebo jen o ojedinělý „výkřik do tmy“. Řeči, které tento posun cen doprovázejí, přitom není možno brát moc vážně. Kdyby totiž za každý výrok o nutnosti růstu pojistného, který v posledních letech zazněl, došlo k jeho navýšení o korunu, tak je dnes na úrovni několikanásobku toho současného.

Rok 2018 byl významný také tím, že jde už o v pořadí pátý, kdy nás nepostihla žádná významnější přírodní katastrofa. Myšleno tedy ta, která by výrazně provětrala konta pojišťoven. Sice za sebou máme zničující sucho, ale vzhledem k tomu, že tento typ nebezpečí je v „paletě pojistného krytí“ zastoupen výrazně méně než třeba povodně, tak to pojišťovny přeci jen tolik netrápí.

Krásné Vánoce.

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články