Čeho se Němci nikdy nevzdají kvůli ochraně klimatu?


			Čeho se Němci nikdy nevzdají kvůli ochraně klimatu?
15.5.2024 Zahraničí

Klimatická bilance Německa se v loňském roce výrazně zlepšila. Pro dosažení klimatických cílů je však stále třeba výrazně více snížit emise skleníkových plynů. Aby to bylo možné, bude to populaci něco stát.

Digitální sdružení Bitkom se zeptalo reprezentativního vzorku 1005 obyvatel Německa starších 16 let, bez kterých analogových a digitálních vymožeností a návyků by se teoreticky mohli v zájmu ochrany klimatu obejít – a bez kterých naopak ne. A tady jsou výsledky.


Mohlo by vás zajímat: Kamil Blažek: S koncem spalovacích motorů to nemusí být tak horké


Internet

Jeden z deseti Němců (10 %) by se teoreticky obešel bez internetu. To téměř přesně odpovídá počtu off-line uživatelů v této zemi. Mezi uživateli internetu (87 %) by se bez něj obešla pouhá 3 %. Celkově platí, že čím mladší respondenti, tím méně by se internetu mohli vzdát. Bez internetu by bylo ochotno žít pouze 1 % osob ve věku 16 až 29 let, 3 % osob ve věku 30 až 49 let a 4 % osob ve věku 50 až 64 let. Mezi lidmi staršími 65 let už je to ale 29 %.

Aby internet fungoval, jsou zapotřebí především datová centra. Ta musí být v Německu od roku 2027 uhlíkově neutrální. V roce 2022 spotřebovala datová centra v Německu přibližně 18 miliard kilowatthodin elektřiny. Emise CO2 činily přibližně 7,8 milionu tun.

Smartphone

Chytrý telefon je teoreticky postradatelný pouze pro 19 % oslovených. Jen 9 % lidí ve věku 16 až 29 let – ale 30 % generace 65+. Chytrý telefon v současnosti používá přibližně 77 % Němců.  Výroba takového zařízení vyžaduje mnoho surovin, energie a zdrojů. Čím déle jsou používány nebo využívány z druhé ruky, tím pozitivnější je dopad na jejich ekologickou stopu.


Mohlo by vás zajímat: Ondřej Kovařík: Open finance jako další krok ve finančních službách


Streamování

Necelá třetina (31 %) by se v zájmu ochrany klimatu teoreticky obešla bez streamování seriálů, klipů nebo filmů. Mezi věkovými skupinami zde nejsou téměř žádné rozdíly. Ve skutečnosti se dopad streamování na životní prostředí značně liší a lze jej snížit několika málo opatřeními, a to i bez toho, aby se člověk musel streamování vzdát. Například spotřeba energie při streamování do značné míry závisí na volbě koncového zařízení a rozlišení video souborů. Například streamování videa na chytrém telefonu nebo tabletu v rozlišení SD generuje přibližně 30 až 35 gramů CO2 za hodinu. Naproti tomu streamování ve velmi vysokém rozlišení na velké ploché televizi znamená 880 gramů CO2 za hodinu.

Nákupy on-line

O něco více než třetina (39 %) by teoreticky mohla žít bez nakupování přes internet. I zde je rozložení v jednotlivých věkových skupinách téměř stejné. Udržitelnost je již nyní pro mnoho nakupujících on-line důležitým kritériem: tři čtvrtiny respondentů (77 %) spojují jednotlivé on-line objednávky v zájmu ochrany klimatu a 70 % dotázaných posílá méně zboží zpět.

Tři věci, bez kterých by se Němci v souvislosti s ochranou klimatu obešli, jsou však převážně analogické: 69 % by rezignovalo na zábavní pyrotechniku, 44 % by nekonzumovalo maso. 40 % účastníků ankety by se vzdalo létání. Totéž tvrdí 17 % dotázaných o automobilech. Mimochodem, 13 % se nechce ve jménu klimatu zbavit vůbec bez ničeho – a naopak 5 % respondentů by se vzdalo všech vymožeností, pokud by to výrazně zpomalilo klimatickou změnu.


Mohlo by vás zajímat: Petr Hrbáček: Ke klidnému stáří pomůže vhodné pojištění


Jak může digitalizace přispět k ochraně klimatu a udržitelnosti? Jak lze snížit uhlíkovou stopu digitálních zařízení a aplikací? Těmito a dalšími otázkami se zabýval dubnový summit společnosti Bitkom o digitální udržitelnosti. Na summitu diskutovali inovátoři z digitálního průmyslu, komunita zabývající se udržitelností, akademická obec a zástupci politiků. Více informací ZDE.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články