Z nové zprávy společnosti Global Insurance Law Connect (GILC), kterou lze charakterizovat jako globální síť právnických firem specializovaných na pojištění a pojišťovnictví, vyplývá, že přírodní katastrofy spojené se změnou klimatu, kybernetická bezpečnost, umělá inteligence a regulace týkající se ochrany spotřebitele jsou v roce 2024 největší výzvy, jimž pojistitelé čelí.
Mohlo by vás zajímat: Frédéric de Courtois z AXA byl zvolen prezidentem Insurance Europe
Výroční zpráva společnosti GILS o rizicích je v podstatě sbírkou vhledů a stanovisek právních firem z celkem 27 zemí světa. Každá z nich poskytuje detailní informace o klíčových změnách na pojistném trhu v té oblasti, kde působí a prezentuje výhled pro příští rok.
Pokud jde o pojistný trh v USA, tak zpráva odkrývá, že se nachází v kritickém bodě, neboť se potýká s četnými problémy rezultujícími z klimatické změny, (zanedbané) infrastruktury, řady zranitelných míst a eskalujících kybernetických hrozeb. Zejména klimatické změna přináší různé potíže z důvodu zvýšené četnosti a závažnosti přírodních katastrof. V důsledku toho jsou pojistitelé podle sledované zprávy pod tlakem a upravují strategie řízení rizik, zapracovávají vědu o klimatu do upisovací praxe (postupů) a spolupracují s tvůrci politik na přípravě udržitelných řešení, aby zajistili dostupnost a dosažitelnost pojištění v měnícím se klimatickém prostředí.
V případě pojistného trhu Spojeného království se ve zprávě GILC konstatuje, že se nachází ve spletitém období. Je totiž zřejmé, že tradiční pojistitelé čelí větší konkurenci pojišťovacích agentů/pojišťovacích makléřů, kteří mají zmocnění od příslušného pojistitele, z takových jurisdikcí jakou jsou Bermudy. Tito zprostředkovatelé nabízejí krytí za konkurenceschopné sazby. Významným trendem rovněž je, že notifikace či oznamování událostí, jež by mohly vyústit v nároky na náhradu škody, mají rostoucí tendenci, a to s ohledem na závažnost a četnost škod.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovnu roku 2023 ovládla Kooperativa. Osobností trhu je Zdeněk Tuček
Z dalších významných trhů stojí za to upozornit na trh brazilský, který zažívá kritický moment přechodu vzhledem k růstu firem typu insurtech, nástupu umělé inteligence a dlouhodobým efektům plynoucím z otevření zajišťovacího trhu v roce 2007.
Pro australský pojistný trh je nyní typické, že australští pojistitelé pokračují v posilování kybernetické bezpečnosti a zabudovávají kybernetickou odolnost do provozního i strategického rozhodování. Ve sledované zprávě se uvádí, že australští pojistitelé investují do ochrany svého podnikání, svých klientů a realizují opatření k zabezpečení důvěrných informací. Podle GILC tito pojistitelé investují i do umělé inteligence, aby urychlila tržní operace, stejně jako napomáhala při tvorbě sazeb, řízení škod, upisování, distribuci a tvorbě pojistných produktů. Pojistitelé rovněž nasazují chatboty a virtuální asistenty s cílem napomáhat redukci časově náročné lidské práce.
Ohledně Německa zpráva vyzvedává tu skutečnost, že kybernetická rizika nadále zůstávají dominantním tématem v rámci německého pojistného trhu, zvláště pak u pojištění odpovědnosti členů orgánů společnosti a managementu. Stejně tak jsou nadále v centru pozornosti a obav pojistitelů a pojištěných osob v roce 2024 problémy spojené s dodavatelskými řetězci, mimo jiné z důvodu teroristických útoků zvláště v pobřežních oblastech Jemenu a Somálska.
Mohlo by vás zajímat: Pojištění na dovolenou zdarma? České zákony to umožňují
Gillian Davidson, předseda GILC a partner společnosti Sparke Helmore, se k celkové situaci na globálním pojistném trhu vyjádřil v tom smyslu, že je možno vidět nástup hlavních trendů, jež přetvářejí pojišťovací průmysl na každém trhu a mají významný globální dopad. Zpráva podle jeho názoru jasně dokládá, že pojistitelé téměř na každém pojistném trhu čelí problémům či poruchám vyvolaným klimatem, reagují na zvýšenou citlivost ohledně kybernetických hrozeb a usilují o využití potenciálu pro inovace představované umělou inteligencí, a to vše na pozadí zvýšených geopolitických rizik.
Novou výzvou, jež se objevila v letošní zprávě GILC, je upozornění na regulatorní výzvy včetně compliance (soulad s právními předpisy) v oblasti ochrany spotřebitele. Klienti chtějí plně přizpůsobené a personalizované zacházení (zkušenost) a regulátoři kladou větší důraz na zájmy klienta. Chtějí více transparentnosti, přísnější regulaci pojišťovacích postupů a férové zacházení s klienty.
Komentáře
Přidat komentář