Jeden z pohledů na transformaci pojišťovnictví


			Jeden z pohledů na transformaci pojišťovnictví
4.8.2023 Zahraničí

Na německém portálu AssCompact byl zveřejněn článek o transformaci pojišťovnictví. Studie výzkumné a konzultační německé platformy InsurLab a poradenské společnosti crossconsulting GmbH se zaměřila především na digitalizaci a změny v očekávání klientů a také na posuny v podnikatelských modelech pojistitelů.

V úvodu článku se konstatuje, že transformace ve finančním sektoru a pojišťovnictví je v plném běhu. Změna tradičního podnikatelského modelu pojistitelů je nezbytná především z důvodu digitalizace a měnících se očekávání klientů. Otázkou, na níž se snaží autoři studie odpovědět, tedy je, jak na dané trendy reagují pojistitelé. Studie identifikovala celkem 94 případů změn v podnikatelských modelech pojišťoven v regionu Německo, Rakousko a Švýcarsko.  


Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe: Jak vyřešit problémy v oblasti penzí?


Ze studie vyplývá, že řada pojišťovacích podniků již aktivně pracuje na vývoji, resp. úpravách, podnikatelských modelů. Ve většině případů (65 %) se přitom jedná o inkrementální přístup  (přírůstkové úpravy), kdy se staví na existujících technologiích, produktech a procesech. Radikální (8 %) a razantní inovace s vysokým dopadem na trh (3 %), tedy inovace, jež jsou založeny na nasazení skutečně nových technologií, se však vyskytují zřídka.

Důvodem pro úpravy je ponejvíce sledování strategických cílů, modernizace a obrana stávajících podnikatelských modelů, ale vůbec rozhodující je efektivnost. Ovšem téměř polovina zkoumaných případů (40 % inovací se týká procesů a 9 % produktů) se netýká vlastních inovací podnikatelských modelů.


Mohlo by vás zajímat: Domácností přibývá. Zmenšuje se však jejich velikost


U tří čtvrtin zkoumaných vylepšení podnikatelských modelů jsou rozpoznatelné prvky ekosystému, který cílí na to, aby pojistníkům byla kromě tradičního pojištění poskytnuta ještě nějaká další služba s přidanou hodnotou. Tato přeměna pojistitelů z čistého poskytovatele pojistného plnění na poskytovatele komplexních řešení může být docílena integrací s podniky z jiných oborů.

Nejčastěji se ekosystémy uplatňují v oblasti mobility (29 %). Pojistitelé provozující pojištění motorových vozidel tak rozšiřují své pojistné produkty o nabídku služeb autoopraven, nákup, leasing nebo E-poradenství, pokud jde o mobilitu. V oblasti zdraví (21 %) a dům (20 %) byly rovněž identifikovány ekosystémy. Byly zjištěny i nové ekosystémy, jako je oblast rizik, kde získává na významu kybernetická bezpečnost. Ovšem v 21 % případů se ekosystémy zatím vůbec neuplatňují.


Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe: Jaký je vývoj globální regulace pojišťovnictví?


Studie zkoumala i směr dalšího rozvoje ekosystému. Pokud jde o inovace podnikatelských modelů, tak 69 % případů se týká modernizace klíčového byznysu a doplnění nabídky produktů službami, které nejsou pojišťovnictvím. 19 % změn v podnikatelském modelu jde směrem k subjektům nabízejícím software. Tak například někteří digitální pojistitelé vedle prodeje pojištění nabízejí klasickým pojistitelům moderní softwarová řešení. Mnozí z nich dokonce prodej ukončili a plně se zaměřili na nabízení vlastního softwaru.

Studie také ukazuje, že ve 23 % případů se podnikatelské modely nadprůměrně koncentrují na splnění kritérií udržitelnosti. Plná studie k přečtení ZDE.

Zdroj: AssCompact

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články