Německo: Jak se vyvinulo on-line nakupování za uplynulých 25 let


			Německo: Jak se vyvinulo on-line nakupování za uplynulých 25 let
16.11.2023 Zahraničí

Od večerních šatů po pokojové rostliny, od čerstvých potravin po starobylé poklady: internet se stal postupně největším tržištěm na světě. Před pětadvaceti lety, když byl 15. října 1998 v Německu spuštěn Amazon jako internetový obchod pouze s knihami. O tom, jak moc se za toto čtvrtstoletí vyvinulo nakupování on-line z něčeho mimořádného v běžnou záležitost, svědčí i reprezentativní průzkum německé společnosti Bitkom.

V roce 2022 uvedlo 9 z 10 německých uživatelů internetu ve věku 16 let a více (91 %), že si v posledních 12 měsících něco koupili nebo rezervovali on-line. Třetina (35 %) dokonce nakupuje on-line alespoň jednou týdně, 38 % několikrát měsíčně. Pouze 2 % Němců nikdy nic na internetu nekoupila ani nerezervovala. Co však populace u našich západních sousedů nejraději nakupuje on-line? Jakou roli v tom hrají cena a podmínky doručení a co znamená nakupování on-line pro stacionární obchody? U příležitosti výročí vstupu Amazonu na německý trh uvádí společnost Bitkom pět faktů o online nakupování v této zemi.


Mohlo by vás zajímat: Jaký podíl škod z extrémních výkyvů počasí hradily pojišťovny v Evropě?


Chytrý telefon namísto počítače: nakupování on-line je dnes především mobilní obchod

Zatímco v roce 1998 většina Němců na internetu nikdy nebyla, dnes je světová síť World Wide Web díky chytrým telefonům, tabletům a spol. většinou na dosah ruky. Ve vlaku, v kavárně nebo na pohovce – on-line nakupování dnes probíhá hlavně v pohybu. Dvě třetiny německých zákazníků nakupujících na internetu používají chytré telefony (66 %). Notebooky nebo laptopy používá 54 % konzumentů. Teprve na třetím místě je stolní počítač s 34 %. Tablety používá 28 % on-line nakupujících. Objednávky pomocí hlasu jsou naopak stále jasnou výjimkou: hlasové chytré asistenty ve formě smart reproduktorů používají k on-line nakupování pouze 2 % respondentů v anketě.

Platformy jsou top

Z Amazonu, jenž začínal se zvládnutelným sortimentem, se stala obrovská platforma pro produkty z celého světa, a tím i úspěšný model on-line shoppingu, pokud zákazníci mají zájem: 81 % německých on-line nakupujících rádo využívá velké mezinárodní platformy, jako jsou Amazon, Ebay nebo Zalando. Za nimi následují internetové obchody velkých nadnárodních prodejců, jako jsou Tchibo nebo H&M (53 %), a lokální prodejní platformy, jako jsou otto.de, BonPrix nebo Baur (45 %), kde ráda nakupuje přibližně polovina oslovených. 3 z 10 (29 procent) dotázaných rádi využívají regionální prodejní platformy, kde je zboží nabízeno v bezprostřední blízkosti, včetně hood.de, Yatego nebo Ebay Kleinanzeigen. Platformy pro zboží z druhé ruky, jako jsou Momox, Vinted nebo Rebuy, jsou oblíbenými nákupními adresami pro čtvrtinu internetových konzumentů (25 %). Platformy pro domácí zboží (do it yourself), jako jsou etsy.de nebo productswithlove.de, využívá 16 % respondentů.


Mohlo by vás zajímat: Průzkum ČAP: Kdo nám pomůže v neštěstí? Češi se spoléhají na pojišťovnu


Trvale oblíbeným artiklem jsou knihy. První produkt Amazonu je stále v top 3

I když se sortiment mezitím raketově rozrostl, knihy stále patří k nejoblíbenějšímu zboží pořizovanému digitálně. V roce 2022 více než polovina (54 %) on-line spotřebitelů uvedla, že v posledních 12 měsících pořídila knihy nebo audioknihy na internetu. Podle průzkumu byly ještě oblíbenější pouze oblečení, obuv a doplňky, které na internetu nakupovalo 78 % respondentů. Elektronické příslušenství (52 %) je na tom přibližně stejně jako knihy. Ve virtuálním nákupním košíku však v roce 2022 často končily také léky (48 %) a kosmetika, parfémy a pečující přípravky (44 %). 

Už nejde jen o cenu

I když pro dvě třetiny (65 %) konzumentů je nejpříznivější cena rozhodujícím kritériem při výběru internetového obchodu, není zdaleka jediným. Pro více než polovinu (56 %) je důležitá doprava zboží zdarma. Stejně tak mnoho lidí spoléhá na důvěryhodné poskytovatele a nakupuje v internetových obchodech, s nimiž již má pozitivní zkušenosti (56 %). Pro mnohé je rozhodující také možnost bezplatného vrácení zboží (47 %) a co nejrychlejší doba dodání (44 %). A konečně akce 2 za 1, anebo dárek zdarma: 40 % si vybírá internetové obchody rovněž podle slevových akcí a zvýhodnění.


Mohlo by vás zajímat: Poradci ve třetím čtvrtletí: Život na finančním trhu je plný překvapení


On-line a off-line nakupování je málokdy otázkou „buď, anebo“

I mezi těmi, kteří nakupují on-line, je mnoho těch, kteří stále rovněž rádi nakupují v kamenném obchodu: pouze každý druhý nakupující on-line (50 %) dává přednost nákupu on-line před nákupem v prodejně. Jsou zde patrné typické věkové rozdíly. Zatímco 61 % lidí ve věku 16 až 29 let dává přednost nakupování na internetu, u lidí ve věku 30 až 49 let je to 53 % a u lidí ve věku 50 až 59 let 51 %. Naopak ve věkové skupině on-line nakupujících starších 60 let dává přednost digitálnímu nákupu před docházkou do obchodu jen asi třetina respondentů (37 %). Ať už se jedná o kliknutí a vyzvednutí nebo kontrolu dostupnosti zboží, hranice mezi kamennými a internetovými obchody se stále více stírají a zákazníci si toho také všímají: Celkově 60 % on-line spotřebitelů věří, že digitalizace povede ke sloučení on-line a off-line obchodu, protože se setřou hranice mezi nimi.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články