Německo: Pojistitelé navýšili kapitál. Problémy v pojištění motorových vozidel


			Německo: Pojistitelé navýšili kapitál. Problémy v pojištění motorových vozidel
2.7.2024 Zahraničí

Na německém portálu Versicherungswirtschaftheute (VWH) byl zveřejněn článek o výsledcích analýzy kapitálové vybavenosti 176 německých pojistitelů, kterou provedla poradenská společnost Meyerthole Siems Kohlruss (MSK).

Hlavní problémy se rýsují v pojištění motorových vozidel. Rok 2024 pro ně bude opětně těžkým rokem. V květnu 2024 oznámila pojišťovna Huk-Coburg, což je jedna z nejznámějších obchodních značek v tomto segmentu, rekordní ztrátu za rok 2023. Podle vyjádření Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) se situace tohoto oboru letos nezlepší.

Předběžně se počítá s tím, že celková ztráta německých pojistitelů provozujících pojištění motorových vozidel by mohla v roce 2024 činit zhruba 2 mld. EUR. Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, v této souvislosti uvedl, že podle aktuálních propočtů by se v tomto roce mohlo předepsané pojistné sice zvýšit na cca 33,6 mld. EUR, ale pojistitelé budou muset vydat z titulu škod, resp. pojistných událostí, a na správních nákladech částku v rozmezí 34,9 – 35,6 mld. EUR. Důvodem jsou především trvale rostoucí náklady na opravy, neboť náhradní díly i práce v opravnách jsou stále dražší.


Mohlo by vás zajímat: UNIQA: Vodáci vyjíždějí na řeky. Jak se na vodě chovat a jak pojistit rizika


Historicky špatné výsledky nicméně nezabránily německým kompozitním pojistitelům v navýšení vlastního kapitálu, který vzrostl v roce 2023 o 7 mld. EUR na 131 mld. EUR. Jelikož kapitálové požadavky ve sledovaném období podle společnosti MSK vzrostly o 2,8 mld. EUR na 49,6 mld. EUR, tak pokrytí se lehce snížilo na 264 %. Jako v předchozích letech jsou lépe kapitalizovány pojišťovací spolky, s průměrnou úrovní 399 %, než akciové společnosti s úrovní 208 %.

Analýza MSK se dále zaměřila na nejlepší odhad u technických rezerv v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Tyto rezervy se zvýšily v roce 2023 ve srovnání s předchozím rokem o 5 %. Většina tohoto nárůstu, a to 3 %, připadla však na klesající úrokové míry u časové struktury bezrizikových úrokových měr. Ovšem zda zbývající 2 % navýšení budou dostačovat s ohledem na inflaci a růst, se teprve ukáže.

Pojistitelé s malým podílem pojištění motorových vozidel na obratu (méně než 20 %) zlepšili svoje kapitálové krytí v průměru o 14procentních bodů, kdežto pojistitelům s velkým podílem autopojištění se toto krytí snížilo v průměru o 10 %.


Mohlo by vás zajímat: Frédéric de Courtois z AXA byl zvolen prezidentem Insurance Europe


Překvapující je zjištění, že mnozí pojistitelé plně nevyužívají potenciál započitatelnosti odložených daní. Prostřednictvím příslušného dokladu o ocenění by mohli uspořit dodatečných 8 mld. EUR na potřebě kapitálu. Článek VWH končí tím, zda na základě úvah orgánu dohledu EIOPA (Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění) nevznikne další kapitálová potřeba z důvodu rostoucích rizikových faktorů. Kromě „otřeseného“ pojištění motorových vozidel jde aktuálně o riziko krupobití.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články