V diskusi o nákladech na elektromobilitu dospělo německé pojišťovnictví v nové studii k alarmujícímu závěru. „Náklady na opravy elektromobilů jsou mnohem vyšší. V průměru jsou o 30 až 35 % překonávají opravy u srovnatelných vozů se spalovacími motory,“ říká výkonný ředitel GDV Jörg Asmussen s odkazem na novou studii svazu.
Mohlo by vás zajímat: Nová pravidla pro nefinanční reporting povinně od ledna 2024. Koho se to týká?
V této souvislosti Asmussen zdůraznil, že pojišťovny podporují i nadále přechod k e-mobilitě. „Skutečnost, že jako společnost nebudeme v budoucnu pohánět svá vozidla fosilními palivy, je a zůstává jedinou správnou cestou vzhledem ke klimatické změně," řekl generální ředitel GDV. „My pojišťovny chceme tuto změnu doprovázet a hrát pozitivní roli při jejím utváření, proto na tento vývoj s předstihem varovně upozorňujeme.“
Asmussen v této souvislosti poukázal i na druhé klíčové zjištění studie: „V pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel (v povinném ručení) - tedy při nehodách, při nichž automobil způsobí škodu jiným osobám, způsobují elektromobily v průměru o 5 až 10 % méně nehod než srovnatelné vozy se spalovacími motory." Výhoda elektromobilů je ještě zřetelnější, pokud jde o plně komplexní havarijní pojištění, tj. pojištění škod na vlastním vozidle. „Zde u elektromobilů vznikají v průměru asi o 20 % méně škod,“ vyjádřil se Asmussen. Oba faktory, tedy dražší, ale menší počet škod u elektromobilů, se zohledňují při kalkulacích jednotlivých typových tříd příslušného modelu.
Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Česko získává možnost danit zisky velkých nadnárodních firem
Důvodů vysokých nákladů na opravy elektromobilů je několik
Podle Christopha Lauterwassera, výkonného ředitele Allianz Centra pro technologie, existují 4 hlavní důvody výrazně vyšších nákladů na opravy elektromobilů ve srovnání se spalovacími motory. Za prvé uvádí vysoké náklady způsobené poškozenými pohonnými bateriemi: zde by se hodila příznivější kritéria pro jejich nutnou výměnu, lepší diagnostika a možnosti opravy. Kromě toho vede k vysokým nákladům oprav i nejistota při zacházení s poškozenými elektromobily. Například proto, že jsou velmi dlouho skladovány v karanténě nebo kvůli opatrnosti a preventivním ponořením do hasících van. To vede k totálním škodám. Lauterwasser také kritizuje dlouhé prostoje a vysoké hodinové sazby v dílnách pro práci na elektromobilech.
„Se spalovacími motory máme více než 125 let zkušeností, ale s moderními elektromobily jen asi 10 let. Pokud jde o autoservisy, odtahové služby, hasiče a znalce, stále tedy chybí zkušenosti a osvědčené postupy při řešení vážně poškozených elektromobilů. Vzhledem k očekávanému růstu vozového e-parku je proto jednoznačně v této oblasti potřeba pokročit,“ říká Lauterwasser.
Mohlo by vás zajímat: Nová pravidla pro nefinanční reporting povinně od ledna 2024. Koho se to týká?
Výrobci a servisy by se měli naučit eliminovat vysoké náklady na opravy
Aby se tento vývoj zastavil, má pojišťovnictví na výrobce elektroaut konkrétní požadavky, jak zdůrazňuje Heinz Gressel, předseda výboru GDV pro motorová vozidla. Baterie by měly být co nejlépe chráněny proti škodám způsobeným nehodami již ve fázi konstrukce a designování vozidla. Současně by měly servisy a znalci být schopni dobrat se k vypovídajícím spolehlivým diagnostickým údajům o stavu baterie po nehodě.
Kromě toho by podle Gressela měly být připraveny hospodárné a ekologicky udržitelné návody na opravu a/nebo na částečnou výměnu poškozených baterií. A měla by být vypracována precizní kritéria pro manipulaci s elektromobily po nehodě. V tomto bodu je třeba vzdělávat a informovat dílny, odtahové služby a hasiče, aby měli komplexní přehled a byli pro svou práci kvalifikovaní.
Podle Gressela pojišťovny požadují, aby servisy a znalci rychle ověřovali stav baterie v poškozených elektromobilech, včas vyloučili případné nebezpečí požáru a co nejvíce zkrátili dobu skladování elektromobilů v karanténě. Kromě toho by mělo být vyškoleno a dále trénováno více odborných sil na opravy elektromobilů. „Pokud se náklady na elektromobilitu vymknou kontrole, klesne i jejich akceptace v populaci. A to nemůžeme riskovat,“ varuje před důsledky nečinnosti Gressel.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Jan Chalas
Údaje o studii GDV na pozadí
Pro aktuální studii Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) bylo vytvořeno 37 modelových dvojic elektromobilů a vozidel se spalovacími motory, které jsou si co nejvíce podobné. V některých případech to bylo velmi snadné, protože se jedná o identické modely, například elektrický Smart v případě Smartu nebo elektrický Golf VII v případě Golfu VII. U jiných modelů je to obtížnější. V takových případech odborníci GDV hledali vhodná srovnávací vozidla. Poté analyzovali, jak se v průběhu 3 let vyvíjela četnost a výše pojistných událostí v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla i v komplexním pojištění.
Analyzované dvojice aut (v povinném ručení i havarijním pojištění) lze najít ZDE
Komentáře
Přidat komentář