Ziskovost německých autopojistitelů se v roce 2022 zhoršila. I když se počet škodních událostí snížil (minus 0,8 % na 8,4 mil.), tak pojistná plnění silně vzrostla. Dosáhla výše 26,1 mld. EUR, což představuje nový rekord. Na druhé straně pojistné se zvýšilo pouze o 1,1 % na 29,1 mld. EUR. V důsledku tohoto vývoje se celková kombinovaná kvóta[1] v roce 2022 zhoršila o 6procentních bodů. Po 8 ziskových letech se autopojistitelé znovu dostali pojistně-technicky do ztrát. Ovšem v období 2008 – 2013 byla ztrátovost ještě mnohem vyšší.
Mohlo by vás zajímat: Sklizeň 2023 aneb velký přehled výnosů penzijních fondů
Tento výsledek je dán především vývojem v havarijním pojištění motorových vozidel (plné kasko a dílčí kasko). Přijaté pojistné (očištěné) v tomto segmentu pojištění zaznamenalo v roce 2022 nárůst o 1,7 % na 12 mld. EUR, ale pojistná plnění rostla třikrát rychleji a byla vyčíslena na 11,1 mld. EUR. Tím pádem škodní kvóta narostla v roce 2022 o 3procentní body na 93,3 % a kombinovaná kvóta o 4procentní body na 108,2 %. Horší výsledek byl zaznamenán pouze v roce 2013 (98,9 %, resp. 114,5 %).
V německém autopojištění hraje dominantní roli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla s podílem na celkovém obratu (měřeno hrubým předepsaným pojistným) ve výš 58 %. Zde kombinovaná kvóta vzrostla v roce 2022 „pouze“ z 88,3 % na 96,5 %. Přitom pojistné se zvýšilo v průměru o 0,6 % (očištěno) na cca 17 mld. EUR. Pojistná plnění ovšem měla přírůstek ve výši jedné devítiny, takže se dostala na cca 14,9 mld. EUR. Z tohoto důvodu nemohlo dojít v segmentu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ke snížení kombinované kvóty jako v předchozích letech.
Tento celkový obrázek se skládá z výsledků jednotlivých pojišťovacích podniků. 50 největších hráčů v oblasti autopojištění s podílem na celkovém příslušném německém trhu ve výši 87 % pravidelně sleduje společnost V.E.R.S. Leipzig GmbH. Lze uvést, že v roce 2022 se snížil počet poskytovatelů autopojištění, kteří se nacházejí v černých číslech, z 38 na 25. To na druhé straně znamená, že 25 autopojistitelů bylo v červených číslech.
Mohlo by vás zajímat: Odeznění inflační tsunami: Příčiny a výhledy do budoucna
V článku je obsažen detailní přehled o škodních a kombinovaných kvótách jednotlivých pojistitelů. Z toho lze pak vyvozovat konkrétní závěry. Například lze postřehnout, že nejvyšší kombinované kvóty v roce 2022 (tj. nejhorší výsledek) měli ti poskytovatelé pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, kteří nabízejí sjednání tohoto pojištění přímo (online) s relativně nízkým pojistným.
[1] Souhrn škodního poměru a nákladovosti; procento z každé Kč pojistného, které pojistitel ušetří na pojistném plnění a nákladech (majetková a odpovědnostní pojištění); pokud je poměr vyšší než 100, tak pojistitel má technickou ztrátu.
Komentáře
Přidat komentář