Němečtí pojistitelé: Růst cen náhradních dílů pokračuje


			Němečtí pojistitelé: Růst cen náhradních dílů pokračuje
22.11.2024 Zahraničí, Produkty

Výrobci automobilů na německém trhu mají prakticky monopol na viditelné náhradní díly; na tomto trhu neexistuje volná soutěž. Důsledky nesou spotřebitelé: některé díly jsou dnes dvakrát dražší než před deseti lety.

Ceny náhradních dílů pro automobily, jako jsou světlomety, zadní světla a víka zavazadlového prostoru, opět vzrostly. Vyplývá to z nedávné analýzy Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV). „Zatímco míra inflace v Německu v poslední době klesá, výrobci automobilů pokračují ve zvyšování cen. V období od srpna 2023 do srpna 2024 vzrostly ceny v průměru o 6,2 %. U mřížek chladičů to bylo dokonce přes 10 %,“ říká Jörg Asmussen, výkonný ředitel asociace GDV. 

Pro každoroční analýzu vývoje cen náhradních dílů shromažďují technici a statistici GDV hodnoty o nákladech v databázi pro výpočet škodních nároků Audatex. Studie zahrnuje 34 značek vozidel od malých vozů až po modely luxusní třídy. U každého modelu bylo posuzováno až 20 často potřebných náhradních dílů, které se vyměňují po nehodách.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Průmysl nabírá vodu!


Víka zavazadlového prostoru stála před 10 lety o polovinu méně

Tento nárůst cen je součástí dlouhodobého trendu, který GDV pozoruje již několik let. „Náklady na náhradní díly pro osobní automobily rychle rostou a jsou do značné míry nezávislé na obecném cenovém vývoji. Zatímco index spotřebitelských cen vzrostl od roku 2014 přibližně o 28 %, výrobci automobilů zvýšili ceny náhradních dílů v průměru o téměř 75 %,“ říká Asmussen z GDV. Víka zavazadlového prostoru a zadní boční panely jsou nyní dvakrát dražší než před 10 lety a cena zadních světel vzrostla o 86 %.

Vyšší náklady na opravy zatěžují pojišťovny

Pro pojišťovny vedou tyto rostoucí ceny náhradních dílů k výrazně vyšším nákladům na opravy v případě nehod. „V loňském roce činila průměrná plechová škoda v pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla přibližně 4 000 EUR. V roce 2013 to bylo ještě 2 500 EUR,“ informuje Asmussen. Německé pojišťovny motorových vozidel musely již v roce 2023 kvůli zvýšeným nákladům na opravy absorbovat ztráty ve výši více než 3 miliard EUR. Pro rok 2024 očekávají další ztráty ve výši až 2 miliard EUR. Tuto skutečnost sdělila asociace GDV v září. Podle analytiků stoupnou sice letošní příjmy z pojistného na cca 33,6 miliardy EUR, nicméně pojišťovny budou muset vydat na pojistných plněních podle odhadu 34,9 až 35,6 miliardy EUR. Vedle stoupajících cen náhradních dílů hraje roli i zdražení práce autoservisů.

Jak se tento vývoj nákladů promítne do pojistného v pojištění motorových vozidel, je na rozhodnutí každé jednotlivé pojišťovny. „Existuje však jasná korelace mezi rostoucími cenami náhradních dílů a pojistným,“ upozorňuje Asmussen.


Mohlo by vás zajímat: České „peněžní“ ukazatele: od Hypoindexu ke Sporoindexu


Monopol výrobců automobilů na viditelné náhradní díly

Pokračujícímu růstu cen napomáhá v praxi existující monopol výrobců automobilů. Takzvaná ochrana designu chrání nejen design vozidel, nýbrž také design všech na vozech viditelných náhradních dílů karosérie, jako jsou blatníky, kapoty, boční zrcátka a dveře. „Řidiči a pracovníci autoservisů jsou nuceni nakupovat mnoho těchto náhradních dílů přímo od výrobce automobilů. Volná soutěž dodavatelů zde prakticky neexistuje,“ kritizuje Asmussen z německé asociace GDV. Přestože novela zákona má reformovat ochranu průmyslových vzorů, stávající práva výrobců automobilů zůstanou v platnosti až do roku 2045.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články