Němečtí pojistitelé souhlasí s automatizovanou vnitrostátní lodní dopravu


			Němečtí pojistitelé souhlasí s automatizovanou vnitrostátní lodní dopravu

Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) zveřejnil článek, který se týká problematiky vnitrostátní lodní dopravy v Německu. Pojistitelé se vyslovují pro to, aby její automatizace pokračovala rychleji. Jsou přesvědčeni, že již dnes mohou čistě z technického hlediska příslušné lodě plout bez posádky. Ale jejich každodennímu nasazení stojí zatím v cestě některé právní překážky, které by podle názoru pojistitelů měly být co možná nejrychleji odstraněny. 

Automatizované jízdě patří budoucnost, a to jak na silnicích, tak i na vodních cestách. Ovšem na rozdíl od silniční dopravy chybí v současné době pro vnitrostátní lodní dopravu jasné právní předpisy. Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, je názoru, že pojistitelé provozující dopravní pojištění jsou připraveni přes zatím sotva známá rizika pojišťovat také automatizovanou lodní dopravu, aby se dostala co možná nejrychleji z pilotních projektů do každodenního provozu. 


Mohlo by vás zajímat: Jak se změní pojišťovnictví pod vlivem generace Z?


Asmussen k tomu dodává, že v Německu existuje díky příslušným zákonům k autonomnímu řízení jasný právní rámec pro mobilitu na silnicích. Totéž je prý třeba i pro vnitrostátní lodní dopravu. Nová spolková vláda a říční komise by měly pomocí standardů a zákonných pravidel urychlit technický rozvoj. Měla by být podpořena konkurence a maximalizována bezpečnost.  Konkrétně se pojistitelé provozující dopravní pojištění vyslovují pro řešení ve třech oblastech, které se týkají:

  • standardů pro způsobilost k provozu/plavbě,
  • transparentnosti dat,
  • jasné zodpovědnosti.

Tak má být zajištěna taková úroveň bezpečnosti, která bude minimálně odpovídat bezpečnosti běžných vnitrostátních lodí. K tomu je potřebné společné pochopení toho, za jakých předpokladů smí vůbec automatizovaná loď plout. Je třeba minimální posádka? Jakou komunikační, senzorovou, navigační a bezpečnostní technikou musí být loď vybavena? Jak může být chráněna před kybernetický útoky?  Kdo povolí a potvrdí, že loď je automatizována nebo může plout při dálkovém ovládání, tedy bez člověka na můstku?


Mohlo by vás zajímat: Finfluenceři: Čemu věnovat pozornost a jaké jsou postihy?


Data o plavbě povolených lodí by pak musela být k dispozici pojistitelům, a to ve standardizovaném formátu a reálném čase. Pojistitelé potřebují podle Asmussena validní data, aby precizně posoudili jak riziko nových technologií, tak další škody a mohli rychle provést likvidaci pojistných událostí.  Konečně musí být podle GDV kdykoli jasné, kdo a kdy za řízení lodi zodpovídá. Také při automatizované plavbě musí být v každém okamžiku za dodržení podmínek/pravidel zodpovědná určitá osoba.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články