Digitální detox spočívá v záměrném zdržení se používání internetu a digitálních médií po určitou dobu s cílem snížit jejich konzum a trávit více času opět off-line. V roce 2024 se chce 7 % respondentů digitálně postit jen jeden den, 13 % několik dní, 7 % týden a 14 % ještě na delší dobu. Takové jsou výsledky reprezentativního průzkumu mezi 1006 osobami staršími 16 let, který si nechalo zpracovat digitální sdružení Bitkom.
Mohlo by vás zajímat: Při cestách po Evropě bude stačit elektronická zelená karta
Digitální abstinence není pro většinu lidí žádnou novinkou: pouze 39 % z těch, kteří si plánují dát v roce 2024 digitální pauzu, by si tak přestávku dopřálo poprvé. Naopak 16 % těch, jejichž novoroční předsevzetí zahrnuje digitální detox, tak činí pravidelně, zatímco 30 % tak činí alespoň občas. Digitální mezeru si zatím jednou dopřálo 13 % respondentů, kteří ji plánují zopakovat v roce 2024. „Neustálá dostupnost, všechny zprávy na jedno kliknutí, stále nové příspěvky na sociálních sítích, filmy a hry – digitální aplikace jsou prostě našimi stálými společníky. Bod, kdy se informační obohacování stává zátěží, se u každého člověka značně liší. Cílená časová omezení mohou lidem pomoci uvědomit si své návyky a prověřit vlastní přístup k používání digitálních zařízení a aplikací,“ konstatoval generální ředitel společnosti Bitkom Dr. Bernhard Rohleder.
Pouze jen málo z těch, kteří si již v minulosti „naordinovali“ digitální přestávku, se vzdalo úplně všech digitálních zařízení (6 %). Většina z nich se vzdala pouze některých zařízení, jako je chytrý telefon, chytré hodinky nebo herní konzole (33 %). Hraní her se vzdalo 32 % a nakupování on-line 31 %. Na 29 % ponechalo zprávy bez odpovědi a přestalo chatovat prostřednictvím messengeru nebo textových zpráv SMS. Čtvrtina (25 %) si záměrně dala oddych od sociálních médií, jako je Facebook, Instagram nebo TikTok. E-maily byly v plánu digitálního detoxu jen pro 6 % respondentů, a jen málo lidí se chtělo obejít bez streamovacích služeb: 5 % si záměrně nezapnulo Amazon Prime, Netflix nebo Spotify a spol.
Mohlo by vás zajímat: Kybernetická bezpečnost: S čím organizaci pomůže SIEM?
Celkově si od digitálních médií a zařízení již vědomě odpočinulo 38 % Němců - 34 % mužů a 41 % žen. Nicméně 16 % z nich nebylo zcela úspěšných: přerušili totiž svůj digitální půst předčasně. 9 % to nezvládlo déle než jeden den, 7 % zvládlo držet se dál maximálně několik dní až týden a pouze 5 % abstinovalo déle než týden.
Bernhard Rohleder k zabránění takovému částečnému neúspěchu doporučuje: „V závislosti na tom, bez čeho přesně se chcete obejít, pomůže vaší výdrži, když si na volný čas připravíte alternativní plány, předem oznámíte svou nedostupnost nebo si předem prozkoumáte cestovní trasy. Pokud si chcete prodloužit digitální time-out nebo jednoduše dlouhodobě zkrátit denní čas strávený u monitoru, mohou vám pomoci speciální aplikace a nastavení jednotlivých aplikací, které vás po určité době vyzvou k přestávce nebo na určitou dobu omezí přístup k jednotlivým aplikacím či celým kategoriím.“
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Viktor Vodička
Celkem 9 % Němců obecně nepoužívá digitální zařízení a aplikace – to se však týká pouze věkové skupiny 50 až 64 let (2 %) a věkové skupiny 65+ (29 %).
Komentáře
Přidat komentář