Rekordní úbytek mrtvých při nehodách na rakouských silnicích

Rekordní úbytek mrtvých při nehodách na rakouských silnicích
Rekordní úbytek mrtvých při nehodách na rakouských silnicích
10.12.2021 Zahraničí, Škody

Za 1. pololetí 2021 přišlo v Rakousku při dopravních nehodách na silnicích o život 151 lidí a dalších 17 585 bylo zraněno. Počet mrtvých v 1. pololetí byl rekordně příznivý za posledních 60 let. Dokonce i v koronavirovém minulém roce byl počet obětí o něco málo vyšší (v 1. pololetí 2020 celkem 152 ztracených životů; 2019: 196). Naproti tomu vzrostl počet neštěstí, v nichž figurovali cyklisté: s více než 4 000 případy jde o nejvyšší počet.

Během dubna 2021, kdy panoval zostřený covidový lockdown ve Vídni a Dolních Rakousech, klesl počet účastníků nehod o 37 % v porovnání s předkrizovým dubnem 2019. Ve zbývajících spolkových zemích, kde byl lockdown „změkčený“, naproti tomu úbytek činil od 7 do 30 %. V červnu 2021, kdy byl lockdown už zrušen, počet účastníků nehod silně vzrostl na 5 338 osob a byl tak rekordní od roku 2007. Tato fakta přinesl rakouský statistický úřad Statistik Austria začátkem listopadu. Ukazuje se silná závislost dat na aktuálně platném režimu.


Mohlo by vás zajímat: Vývoj povinného ručení 2021: Dynamika růstu pojistného výrazně zpomaluje!


Nikdy dříve nebylo tolik nehod cyklistů

Poté, co už v předchozím roce 2020 byly zaznamenány v počtu nehod cyklistů rekordní hodnoty, trval tento trend i v 1. pololetí 2021. Za prvních 6 měsíců letošního roku došlo k neštěstím s celkem 4 079 cyklisty na silnicích, což představuje rekord za uplynulých 30 let. Loni v prvním půlroce nedopadla jízda na kole dobře pro 3 640 osob a o rok dříve pro 3 352 osob. Z celkových více než 4 tisíc cyklistů přišlo při nehodě o život 23 lidí (v 1. pololetí 2020 to bylo 17 lidí a předloni 16 lidí). Z toho vyplývá, že 15 % všech obětí silničních nehod byli letos v prvních 6 měsících cyklisté. To je nejvyšší podíl za posledních 30 let (srovnatelné období loni 11 %, předloni 8 %).

Pozoruhodným faktem současně je, že bezmála dvě třetiny mrtvých (61 %) jelo na elektrokole. Průměrný věk účastníků neštěstí na elektrolech byl 50 let. Věk v posledních letech setrvale klesá: ještě v 1. pololetí 2018 byl 58 let, loni 54 let. Na kolech bez pohonu byl průměrný věk účastníků nehod 44 let. Více než 4 z 10 nehod cyklistů nemělo jiného účastníka: cyklisté havarovali sami. Taková neštěstí měla za následek 6 mrtvých. Dalších 7 obětí na životech přinesli cyklisté, kteří byli současně za vznik nehody odpovědní. Celkem 57 % usmrcených cyklistů neslo hlavní vinu na havárii.


Mohlo by vás zajímat: Michal Skořepa: ČNB tlačí na růst úrokových sazeb. Její snaha ještě zesílí!


Neblahé je i zjištění, že u 257 cyklistů byl za prvních 6 měsíců roku 2021 zjištěn alkohol, když se stali účastníkem nehody na silnici. To znamenalo podíl necelých 6 % ze všech účastníků kolizí mezi cyklisty. U jezdců na elektrokolech činil podíl konzumentů alkoholu dokonce bezmála 8 %. Znovu se ukázalo, že alkohol před jízdou neberou cyklisté tak vážně. Stačí porovnat s jezdi na motocyklech (podíl odhalených konzumentů alkoholu 1,7 %) nebo s motoristy v autech (3,8 %).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články