Německé pojišťovny sází na hybridní pracovní model


			Německé pojišťovny sází na hybridní pracovní model
15.12.2021 Zahraničí

Z Německa přicházejí zprávy, že pojistitelé čím dál více zavádějí hybridní model pro zaměstnance. Změní se tak zažitá forma pětidenního pracovního týdne v kancelářích. Během října shodně potvrdily toto rozhodnutí nezávisle na sobě tři další společnosti.

R+V má na výběr dva modely

Tradiční plošný pětidenní kancelářský týden je u této společnosti sídlící ve Wiesbadenu už minulostí.  10 000 zaměstnanců po celé SRN nyní pracuje od října podle nových pravidel. A mohli si vybrat: buď zachovají dosavadní chození do práce od pondělí do pátku, anebo budou každý týden 2 až 3 dny vykonávat své úkoly distančně. Podle zdrojů z pojišťovny si první variantu zvolilo jen asi 5 % zaměstnanců.

Příští rok bude nový model práce vyhodnocen a pracovníci si budou moci podle zkušenosti znovu vybrat; tentokrát budou moci podle charakteru své pracovní náplně zůstávat mimo kancelář až 4 dny v týdnu. „R+V chce být pro kvalifikovaný personál i do budoucna atraktivní, a to i v době sílící digitalizace, nedostatku odborných pracovních sil a rostoucích očekávání jak u zákazníků, tak i zaměstnanců. Potřebujeme obojí: s plnou koncentrací můžeme často pracovat i z domova, ale inovativně a kreativně fungujeme spíše spolu na jednom místě,“ vysvětlila přístup společnosti Julia Merkel, členka představenstva odpovědná za lidské zdroje ve společnosti R+V Versicherung.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Alena Macková


Model docházky a práce odjinud se svými variantami je jen malá část programu R+V. Paralelně se zpracovávají koncepty ploch, místností a médií. Vzorové plochy už ukazují, jak rozdílně mohou vypadat různé pracovní zóny. Zaměstnanci a manažeři tam zkouší, jaký nábytek a jaké dispoziční řešení kanceláří, zón kreativity, volných ploch a zasedaček podporují spolupráci v týmech.

Versicherungskammer Bayern vyvinula Smart Working

Co nebylo možné předtím desetiletí, dokázal koronavirus: další pojistitel upravuje svůj pracovní model podle nových okolností. Koncern Versicherungskammer se svými 6 900 zaměstnanci na všech místech a ve všech organizačních jednotkách věří novému uspořádání pojmenovaném Smart Working.

Cílem je agilní a mobilní pracovní prostředí. Podle společnosti to znamená silnější flexibilitu prostor pro práci: na home office nebo mobilně může nyní své úkoly vykonávat každý pracovník. Vlastní přidělené pracovní místo už pro všechny nebude, namísto toho je zaveden desk-sharing (sdílení). Přes zásadní změnu je 69 % dotázaných pracovníků Versicherungskammer Bayern se sídlem v Mnichově zcela nebo velmi spokojeno s prací z domova. 54 % vedoucích pracovníků a zaměstnanců uvádí pozitivní efekt home office na jejich pracovní výkon, 41 % respondentů odpovědělo, že jejich výkon je stejný jako před pandemií.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Co může po volbách „zatopit“ pojistnému sektoru?


„Pro mě není mnohé ze systému Smart Working vlastně ani nové, nýbrž spíše další vývoj toho, co už v koncernu fungovalo. Stojíme za tím, vymýšlíme, jak to dále rozvinout a pak vše promítneme do optimálního pracovního světa pro zaměstnance. Každý z toho nyní může profitovat, zúčastnit se, navrhovat další zlepšení,“ komentovala způsob nového myšlení Jutta Pesch, pověřená spoluvytvořením pracovního balíčku Change a komunikací okolo něj.

„Smart Working znamená pro nás dávat více důvěry a přebírat více vlastní odpovědnosti,“ shrnuje nový program Marleen Tellermann z oddělení organizačního vývoje. „Za předpokladu moderního vybavení pracujeme s jasnou orientací na výsledek, sami si organizujeme práci, přizpůsobujeme se aktuálním podmínkám a spolupodílíme se na dosažení dohodnutých cílů pro koncern. Současně rozvíjíme i vlastní potenciál,“ uzavřela popis výhod Smart Working Veronika Grassl, specialistka na personální rozvoj.

Generali plánuje revoluci

Žít na Mallorce, ale zaměstnání mít v Německu? V Generali v minulosti nepředstavitelné spojení. Ale dnes… Pojišťovna nestanovuje už žádné „pevné“ dny nebo individuální kvóty, kdy musí nebo může pracovník vykonávat své úkoly mobilně. A mobilně neznamená nutně z domova. „Naši zaměstnanci se rozhodují samostatně, odkud budou práci dělat,“ objasnil Robert Wehn, člen představenstva Generali Německo odpovědný za personální otázky. To patří ke konceptu, jímž CEO Giovanni Liverani chce zakotvit v pojišťovnictví zásady nového humanismu. Současně je to ale také prostředek, jak získat a udržet si vysoký potenciál pracovníků.


Mohlo by vás zajímat: Názor: Dokud očkování není povinné, je třeba mluvit o diskriminaci neočkovaných


„Nyní už platí spojení „kariéra a také rodina“, protože profesní rozvoj je atraktivnější díky menšímu počtu služebních cest a dodatečné flexibilitě, již naši pracovníci dostávají díky mobilní práci. To současně znamená vysokou atraktivitu naší společnosti jako zaměstnavatele, což nám enormně pomáhá při procesu recruitingu nových sil,“ pochvaluje si Robert Wehn implementovanou personální strategii v době pandemie. Díky Smart Working si zaměstnanci v řadě případů ušetří dlouhé dojíždění do kanceláře a získají tak více času na rodinu a na lepší rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.

Úspora podniků

Firmy tak přirozeně také šetří náklady, například za nájem, vytápění, elektřinu a vodu, pracují-li jejich pracovníci externě. Na druhou stranu pojišťovny masivně investují do technického vybavení a nového uspořádání pracovního prostředí v budovách, aby bylo efektivnější a flexibilnější.

Generali nevyplácí svým zaměstnancům za home office žádné vyrovnání. „Dohodli jsme se, že nebudeme náhrady platit. Co se opravdu vyplatí, je dodatečně získaný životní čas díky odpadnutí dojíždění. Například 2x týdně po 30 minutách na cestu do práce, 30 minut na cestu z práce – to uspoří za rok 4 kompletní dny navíc, a ty má člověk k dispozici, aby je strávil s rodinou nebo sportem,“ vypočítává Wehn z Generali.

Kdo ale v budoucnu dá přednost práci v kanceláři, může samozřejmě dál docházet na pracoviště. Všichni v Generali mají na výběr, v jakém rozsahu a které dny v týdnu chtějí čas strávit v kanceláři. Na zvolený den a čas si rezervují pracoviště v některé lokalitě.


Mohlo by vás zajímat: Proč ČNB zvyšuje úrokové sazby?


I ostatní mění návyky

I další pojišťovny reagují na nové výzvy okolo sebe. Zurich Německo se už ve velkém stylu přestěhovala, životní divize Allianz se na to právě chystá. AXA Německo sice zůstává na místě, ale mění pořádky také. Komplikace jsou všude stejné. Podniky se musí vyrovnat s novými možnostmi a nároky. To zahrnuje home office a vlastní odpovědnost pracovníků, na druhé straně menší potřeba pracovišť, ale i méně kontroly v rukách společností. A předpokladem fungování je bezchybné technické zabezpečení práce jak mobilní, tak stacionární v kanceláři.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články