Revoluční Guevara se na pojištění dívá očima rebela


			Revoluční Guevara se na pojištění dívá očima rebela
2.2.2015 Zahraničí

Spojovat název start-upu s významnou postavou kubánské revoluce by mohlo někomu připadat podivné. Podstatná ale je zejména rebelie, kterou Che Guevara ztělesňoval. Právě o to tu jde. Guevara je společnost ze Spojeného království, která podniká v oblasti peer-to-peer (P2P) služeb autopojištění, tj. bez zprostředkovatele. Svým revolučním přístupem se pokouší nabourat zažité normy, stereotypy a standardy na trhu a vytlačit “elity” z obsazených pozic.

Firma spustila provoz teprve nedávno, konkrétně 30. června 2014, nicméně za krátkou dobu svého působení se jí již podařilo získat ocenění pro nejlepšího inovátora v oblasti start-up včetně Wired Money Startup Award. Místo toho, aby se vydala tradiční cestou srovnávačů, kde se potkává nabídka s poptávkou, se rozhodla sdružovat pojistné do poolu. Jakékoliv nespotřebované pojistné se přitom k datu výročí pojistky vrací zpět klientům poolu v podobě nižšího pojistného v dalších letech.

Pojistné se platí na základě chování lidí v poolu a ne nějakých pojistných statistik. Je to takové “car-munismus (pozn. car angl. auto)”, dodává dále Kim Miller, zakladatel Guevara.  Společnost tvrdí, že dokáže tímto způsobem snížit placené pojistné až o 80 procent. Pojistné má stanovenou maximální přípustnou hranici, takže se nemůže stát, že by klient v následných letech platil vice než v prvním roce, a to za předpokladu, že se významně nezhorší životní okolnosti na straně klienta. Jinými slovy, čím „bezpečnější“ je skupina lidí která tvoří pool, tím nižší bude pojistné v následných letech, neboť pojistné události odčerpávají poolu prostředky. „Uživatelé Guevara se sdružují a sdílejí rizika bez zprostředkovatele. Skupina se pojišťuje sama, jedná se o princip samopojištění“, vysvětluje Kim Miller. Nároky na bonusy (neboli slevy za předchozí bezeškodní průběh pojištění) jsou zachovány. Likvidace pojistných událostí a další procesy tak fungují stejně jako u běžného autopojištění. Guevara rovněž provozuje mobilní aplikaci, která umožňuje sbírat údaje z místa nehody. Lidé mohou konzultovat své případy s ostatními účastníky poolu, spolupracovat a činit společná rozhodnutí.

Jsou dva způsoby jak si vybrat svůj pool: 1) dostanete pozvánku od přátel a známých či 2) Guevara sám “navrhne nejlepší fit”.  Rizikovější klienti (u nichž se počáteční pojistné stanovuje jako u běžných pojistek) hradí poměrně vyšší pojistné v rámci “vstupného” do poolu a pokud se ukáže, že nějaký klient příliš „škodí“ skupině a jezdí s nehodami, mohou se ho ostatní členové poolu v tichosti „zbavit“ (v rámci hlasování) a Guevara mu poté najde jiný „domov“. Pokud se k vám vaši známí a přátelé budou chtít postupem času připojit a vytvořit spřízněný pool, lze to také zařídit.

Úplně původní koncept online pojištění peer-to-peer byl navržen německou společností Alecto GmbH. (Zajisté se jedná o zajímavý přístup k jinak přehlížené oblasti trhu. Uplatňuje se i v osobních půjčkách). P2P v pojištění není asi pro každého. Někteří lidé mohou být poněkud nervózní z toho, že výše jejich pojistného je v rukou ostatních řidičů.

Při hledání na webu může být název Che Guevara též zaměnitelný s původní postavou stejnojmenného rebela. Název je to ale rozhodně zapamatovatelný. “Guevara je o tom, ukázat rebela v sobě. Rádi se proto na problematiku díváme očima rebela. „Co by udělal Che?” táže se Miller. Usiloval by o výhodnější autopojištění, to je snad jasné, ne?

Autor: Stanislav Kikot

Zdroj: Stanislav Kikot

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články