O provizích se hovořilo i na dubnové konferenci Pojištění 2008 s názvem Trendy, inovace a výzvy pojistného trhu. V Praze ji uspořádala společnost SmithNovak.
„Když si jdu koupit auto, pochopitelně zaplatím i provizi. Ale v souvislosti s diskusí o zveřejňování provizí vzniká otázka, jakou provizi by měl sdělit zprostředkovatel svému klientovi. Celkovou? I přesto, že zprostředkovatel z toho má jen určitou část? Nebo celou částku? To by mu klient asi utekl,“ konstatoval na semináři člen představenstva AFIZ Petr Šafránek.
Ocenil snahu udělat vše pro to, aby produkty byly zcela transparentní s tím, že pro zprostředkovatele by bylo nejlepší sdělit klientům, že prodej produktů je spojen s určitými náklady, ale usoudil, že by bylo dobré neuvádět, kdo a jakou částkou se na nich podílí.
Martin Nejedlý, generální ředitel FINcentra naopak tvrdil, že lidé se mohou dozvědět, jaké jsou provize, ale zprostředkovatelé pociťují jako problém snahu o jejich státní regulaci.
Stačí ušít jiný model
Na semináři zazněl i velmi zajímavý příspěvek Johna Kinga, senior konsultanta z Mungo Dunnett UK, v němž hodnotil britský trh. Na dotaz, zda je v Anglii povinné zveřejňovat provize a jaký vliv to mělo na prodej, jsme dostali šokující odpověď.
John King konstatoval, že na britském pojistném trhu platí povinnost zveřejňovat provize u životního pojištění. Letos začne tato povinnost platit také pro neživotní pojištění. V tom ale žádné překvapení nebylo. To přišlo teprve potom: „V souvislosti s touto povinností byly zavedeny různé modely – některé společnosti od té doby již neúčtují provize, ale poplatky. U makléřů to činí 10 až 15 % z hrubého pojistného, u velkých hráčů se tato položka může vyšplhat až na 45 %,“ uvedl King a zdůraznil, že po zavedení povinnosti zveřejňovat provize se celý systém „musí restrukturalizovat“.
To bylo překvapení. Je vidět, že zákon je zákon, ale hráči na pojistném trhu si vždycky umí poradit. Je to jejich byznys, a tak provize zahrnou v kalkulaci někam jinam, aby je nebylo vidět. Pak bude mít zveřejněný údaj s provizemi možná jen málo společného…
Důkazem je i to, že tato povinnost podle Johna Kinga nijak neovlivnila prodej životního pojištění ve Velké Británii.
Komentáře
Přidat komentář