Portál Právo pro všechny: Novela zákoníku práce upravuje podmínky práce na dálku


			Portál Právo pro všechny: Novela zákoníku práce upravuje podmínky práce na dálku
11.1.2024 Legislativa

Velkým tématem je novela zákoníku práce. Většina přijatých změn má datum účinnosti 1. 10. 2023. Níže se dozvíte, jakým změnám ohledně práce na dálku by měli věnovat pozornost jak zaměstnanci, tak i zaměstnavatelé.

Od. 1. 10. 2023 může zaměstnanec svého zaměstnavatele požádat o výkon práce na dálku. Platí to jak pro zaměstnance, kteří pracují v základním pracovním poměru (na základě pracovní smlouvy), tak pro zaměstnance pracující na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti. Zaměstnavatel ale nemá povinnost ve všech případech vyhovět.

Písemná dohoda a její ukončení

Výkon práce na dálku je možný na základě vzájemné písemně stvrzené dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Zákon oproti původním očekáváním neupravuje náležitosti této dohody – to znamená, že je zde prostor pro autonomii vůle zaměstnavatele a zaměstnance.  Dohodu lze ukončit buď opět vzájemnou písemnou dohodou, anebo písemnou výpovědí s 15denní výpovědní dobou. Výpovědní dobu lze po domluvě zkrátit i prodloužit – musí však zůstat stejně dlouhá pro obě strany. Pro obě strany jde zároveň sjednat nemožnost vypovězení této dohody. To je výhodné zejména v případě, kdy je místo výkonu práce mimo pracoviště sjednáno jako jediné.


Mohlo by vás zajímat: Poradci ve třetím čtvrtletí: Život na finančním trhu je plný překvapení


Nařízení práce na dálku

Bez existence dohody může zaměstnavatel práci na dálku nařídit jedině v případě, kdy je tak stanoveno opatřením orgánu veřejné moci. A to jen na nezbytně nutnou dobu, pokud to umožňuje povaha vykonávané práce a podmínky (místo výkonu práce na dálku bude pro výkon práce způsobilé).

Zvláštní pravidla pro některé zaměstnance

Pro některé zaměstnance (viz výpis níže) pak platí speciální pravidla. Jedná se o:

  • těhotnou zaměstnankyni,
  • zaměstnankyni či zaměstnance, který pečuje o dítě mladší 9 let, nebo
  • zaměstnankyni či zaměstnance, který převážně sám dlouhodobě pečuje o osobu, která se podle zvláštního právního předpisu považuje za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II (středně těžká závislost), ve stupni III (těžká závislost) nebo stupni IV (úplná závislost).

Pokud tento zaměstnanec požádá svého zaměstnavatele o výkon práce na dálku a on žádosti nevyhoví, má povinnost své stanovisko písemně odůvodnit.

Pro zaměstnance, kteří si rozvrhují sami pracovní dobu, budou platit stejné výjimky jako dosud – nebude pro ně platit rozvržení pracovní doby, prostoje, přerušení z důvodu nepříznivých povětrnostních vlivů, nemají právo na náhradu mzdy při jiných důležitých osobních překážkách v práci, ledaže nařízení Vlády ČR č. 590/2006 Sb. stanoví jinak (při náhradě za prvních 14 dní dočasné pracovní neschopnosti či karantény se postupuje podle fiktivního rozvrhu). Dále je pro zakázáno, aby délka směny překročila 12 hodin. Nově je zakotvené právo na zákonné příplatky ke mzdě či platu (jedná se např. o příplatky za práci přesčas a ve svátek).

Pokračování článku ZDE.


Mohlo by vás zajímat: Průzkum ČAP: Kdo nám pomůže v neštěstí? Češi se spoléhají na pojišťovnu


D.A.S. právní ochrana

D.A.S. právní ochrana je jedničkou na trhu s právní ochranou v České republice. Dle České národní banky se podílí téměř 92 % na nákladech na pojistná plnění celého trhu s právní ochranou. D.A.S. je jedinou specializovanou a nezávislou pojišťovnou svého druhu u nás. Svým klientům nabízí nonstop dostupný kvalitní právní servis, který se prolíná mnoha oblastmi života i podnikání. Zabývá se také edukací a přispívá k rozvoji právního povědomí ve společnosti. Ve své praxi se pojišťovna opírá o zkušenosti z více než stoleté tradice firmy i o své mezinárodní zázemí. Působí nejen v Evropě, ale také v Kanadě nebo Jižní Koreji.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články