Jak funguje nové autopojištění od Allianz a kdo na něm získá?


			Jak funguje nové autopojištění od Allianz a kdo na něm získá?
22.9.2016 Produkty

Pojišťovna Allianz zanesla nově do výpočtu pojistného v autopojištění i množství najetých kilometrů za rok. Tento nový parametr značně zamíchal s cenami a pokud řidič jezdí do 10 tisíc kilometrů ročně, dostane se cenově u Allianz na bezkonkurenčně nízké povinné ručení i havarijní pojištění.

Posledních deset let nedošlo v autopojištění k výrazné změně z hlediska hlavních parametrů, které určují výši pojištění. Hlavními parametry byl bonus a malus, objem motoru, věk, stáří vozu a bydliště. Allianz pojišťovna do celého systému vnesla množství najetých kilometrů, které ovšem výrazně mění rizika a tím pádem i cenu. Pojďme se podrobněji podívat na úvahy a ceny produktu.

Na grafu, který novinářům představil Jakub Strnad, generální ředitel Allianz pojišťovny je vidět, jak výrazně jednotlivé parametry ovlivňují výši pojistného. Největší mírou ovlivňují cenu bonus/malus a následně objem motoru. Tyto parametry mají výrazně větší vliv na cenu, než segmentace zavedená v roce 1999 Českou podnikatelskou pojišťovnou. Věk, stáří vozu, bydliště a značka se na výši pojistného podílí již výrazně menší mírou. Jsou samozřejmě také důležité ale nikoli revolučně.

bonus

Jak ovšem tuto segmentaci ovlivní množství ročně najetých kilometrů?

Kilometry

Je patrné, že množství ujetých kilometrů se stává druhým nejvýznamnějším parametrem při výpočtu ceny pojistného. Jak však zjistit, kolik který klient ročně ujede?

Kilometry se zabýváme velmi dlouho. Jak Allianz Česká republika, tak skupina. Ovšem systém jako je telematika se nepodařilo nikde prosadit. Stále se jedná pouze o jednotky tisíc klientů, kteří si telematiku do auta nechají nainstalovat. Společnost má strach z Velkého bratra a sledování,“ popisuje Jakub Strnad. „Proto jsme se rozhodli jít jinou cestou a to bez telematiky,“ dodává.

Pojišťovna Allianz navázala spolupráci se společností Cebia, která má přístup k datům z více jak 2 000 autoservisů, pneuservisů a stanic technické kontroly v České republice. Všechny tyto servisy mají povinnost při návštěvě zákazníka zaznamenat počet jeho najetých kilometrů. A tím se dostáváme k tomu, jak ročně naježděné kilometry zjistit a ověřit.

Allianz porovnala portfolio svých klientů s daty z od Cebia a zjistila, že na portfoliu Allianz je možné identifikovat množství kilometrů u 90 % klientů. Rozhodla se proto pro celkem riskantní strategii a to věřit svým klientům.

Allianz nabídne svým klientům, aby přešli na pojištění, jehož cena se odvíjí podle počtu najetých kilometrů. Pokud na to klient přistoupí, bude jednou ročně, v čase obnovení smlouvy vyzván, k zaslání fotografie tachometru s počtem najetých kilometrů. Ta se bude porovnávat s daty od Cebia. Ujede-li tedy ročně klient tolik, kolik si nastavil při sjednání pojištění (na výběr bude ze 12ti intervalů počtu najetých km ročně), například 10 tisíc kilometrů a nepřesáhne tuto hranici, cena pojištění se nezmění. V případě, že ujede jen 5 tisíc kilometrů, přesto, že nastavil 10 tisíc, Allianz mu vrátí přeplatek mezi těmito dvěma tarify a zlevní mu o tu částku pojištění na další rok.

Segmenty najetých kilometrů

0 – 5 000 km
5 000 – 7 500
7 500 – 10 000
10 000 - 12 500
12 000 – 15 000
15 000 – 20 000
20 000 – 25 000
25 000 – 30 000
30 000 – 35 000
35 000 – 40 000
40 000 – 50 000
50 000 – 60 000
60 000 +

Filozofie tohoto systému vybízí klienty, aby chápali nové pojištění jako například platbu za vodu, či elektřinu. Pokud přeplatí, bude mu navráceno, pokud najezdí více, než slíbil, bude muset cenu doplatit.

Když jsme závislost počtu ujetých kilometrů na výši rizika nehody dostali do grafu, tak je velmi lineární. Pokud řidič jezdí dvakrát tolik, udělá dvakrát více škod. Téměř. Existuje jedno riziko, kde je ta pravděpodobnost 1:1. Jedná se o čelní sklo. Pokud ujedete 5 tisíc kilometrů a 10 tisíc kilometrů, máte dvakrát větší šanci, že čelní sklo rozbijete. A pokud jedete 10 tisíc, nebo 50 tisíc, tak je ta šance 5 krát větší.“ Vysvětluje Jakub Strnad.

Čelní sklo se tedy stává také důležitým rizikem. ČKP nedávno spočítala, že každý občan by měl platit 15 procent z výměny čelního skla, tedy přibližně 1 500 Kč. Allianz zjistila, že zmíněných 15 % je adekvátní nájezdu okolo 15 tisíc kilometrů. Když bude tedy klient jezdit 5 tisíc, mělo by ho sklo stát třetinu.

Allianz nikdy nechtěla být vnímána jako nejlevnější pojišťovna,“ vysvětluje Jakub Strnad, „Avšak do 10 tisíc najetých kilometrů garantujeme v ČR nejnižší cenu na balíčku povinného ručení s připojištěním čelního skla. Není to proto, že by Allianz dělala dumping, ale jen proto, že přichází s novým faktorem a to počtem najetých kilometrů,“ a dodává „Není tedy tolik důležité čím jezdíte, co je to za značku auta a kde jezdíte, ale jak jezdíte, kolik toho ujedete a kolik vám je let.

I tento produkt má však svou nevýhodu. Pokud klient jezdí výrazně více, než 10 tisíc kilometrů ročně, zaznamená cena jeho autopojištění výrazný nárůst. Allianz se tedy stane rovněž nejdražší pojišťovnou pro řidiče jezdící přes 20 tisíc kilometrů.

Allianz tak cílí svou nízkou cenou na velmi zajímavý segment, protože do 5 tisíc kilometrů ročně najezdí přibližně čtvrtina aut v ČR a do deseti tisíc téměř  50 % všech aut na silnicích.

Příklady, výpočtu pojištění:

priklad1

priklad2

priklad3

priklad4

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články