Co se musí pojišťovnictví naučit od Amazonu?


			Co se musí pojišťovnictví naučit od Amazonu?

V Mnichově se ve druhé polovině září konala vysoce reprezentativní konference věnovaná pojišťovnictví (Insurance Conference Munich 2018 – INSCOM). Mezi účastníky patřili zástupci pojistitelů (např. Allianz a Signal Iduna), ale také technologických a poradenských společností (např. Amazon, SAP, IBM). Hlavním tématem diskuze byl digitální ekosystém pohledu rozvoje pojišťovnictví. A v hlavní roli byl model rozvoje Amazonu.

Na konferenci vystoupil za společnost Amazon Web Services (AWS) Antony Jacob, který je zodpovědný za všechny její podnikatelské aktivity v oblasti pojištění. V rámci své prezentace představil zejména strategii, podnikatelský model a firemní kulturu Amazonu. Na konferenci se poté vznášela nevyřčená otázka týkající se budoucnosti pojišťovnictví, zda uzpůsobit svůj podnikatelský model Amazonu? Odpověď na ni není nikterak jednoduchá.

Na jedné straně tato společnost může být vzorem pro vskutku encyklopedický podnikatelský rozvoj, je však také obávaným konkurentem, který se ovšem už zítra může stát váženým partnerem a leaderem inovací u nových modelů podnikání. V tomto napjatém prostředí se dnes celosvětově pohybuje pojišťovnictví. S nadsázkou by se dalo říci, že pojišťovnictví je v pozici králíka, který zírá na obrovského hada a čeká, co se bude dít dál.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovny a pojišťovací zprostředkovatelé na prahu nové regulace


Na počátku digitalizace byla v německém pojišťovnictví zjevná nedůvěra k tomuto fenoménu. Postupem času však převážila funkčnost či praktické využití nových trendů a nástrojů. Ukázkově si s tím poradila společnost Allianz. Která se přes počáteční rozpaky rozhodla pro kooperaci se společnostmi mimo pojišťovnictví. Vedení Allianz totiž správně postřehlo, že tempo vývoje je příliš vysoké i pro tak velkého hráče, jakým je Allianz, Podle Andrease Nolteho, který na konferenci Allianz zastupoval, se tato globální společnost v posledních dvou letech hodně poučila a dovede si v budoucnu představit využívání společných platforem s digitálními obry, jako je například právě Amazon.

Z diskuze na konferenci lze vyvodit, že osamocený postup narazil v nynějším kybernetickém světě na přirozený konec, takže se hledají nové přístupy, specializace a kooperace. Účastníci konference se shodli jednoznačně na tom, že při všech nových aktivitách musí být pojistiteli plně zajištěna ochrana osobních údajů, aby se nepoškodila důvěra klientů. Jde například o Cloud-Computing či Blockchain[1], přičemž pro pojistitele je nyní klíčový Cloud-Computing, kdežto Blockchain má zatím nepatrnou relevanci. Na konferenci se ukázalo, že by se to ale mohlo změnit v příštích třech až pěti letech, protože pojistitelé musejí do té doby vyřešit v oblasti digitalizace spoustu problémů včetně výměny zastaralého softwaru.


Mohlo by vás zajímat: Co ovlivní mobilitu lidí v blízké budoucnosti?


Dalším problémem pojistitelů, kteří se chystají na ofenzivní cestu do digitálního světa, je nábor nových pracovníků. Jde o odborníky na IT, programátory, specialisty na práci s daty a experty na Blockchain. Vrcholní odborníci se však Německu zatím obloukem vyhýbají. Mezi důvody tohoto nepříznivého stavu lze zařadit příliš vysoké daňové zatížení, pomalé sítě a dosti komplikovaný povolovací či schvalovací systém. Překážkou je pochopitelně i ten fakt, že společnosti Google, Amazon, Apple, Facebook, Instagram a další soupeří s pojistiteli o stejné odborníky. A klíčovým parametrem při tomto hledání už zdaleka není vysoký plat. Společnost musí být „sexy“, vysoce agilní a kreativní. Do takového stavu firem prý německé pojišťovnictví ještě nedospělo.

Například zmíněný systematicky zaměstnává specialisty, kterým nechává velké pole kreativní působnosti, přičemž chyby se považují za součást systému, neboť „ztroskotání“ je dvojčetem inovace. Takoví experti by měli mít „komunikační páteř“, měli by uplatňovat připomínky a sebevědomě hájit své názory. To zní sice pro německé uši příliš revolučně, nicméně to je podle specialistů na lidské zdroje nezbytný přístup.


[1] Blockchain – se definuje např. jako šifrovaná databáze transakcí s kryptoměnou.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články