Ježdík: Trh směřuje od duopolu k posílení malých pojišťoven


			Ježdík: Trh směřuje od duopolu k posílení malých pojišťoven
14.6.2010 Pojistný trh

Životní a neživotní pojištění se vyvíjejí nezávisle na sobě. To za prvé. A za druhé: krize není klíčový prvek, který by měl vliv na vývoj pojistného trhu. V rámci workshopu, který se zabýval pohledem na pojistný trh a jež se konal na Technické univerzitě v Liberci, to uvedl Jan Ježdík z Nadačního fondu pro podporu vzdělávání v pojišťovnictví.

Workshopu na akademické půdě se zúčastnili také zástupci pojišťoven a makléřů. "V loňském roce jsme se společně věnovali analýze životního pojištění. Výsledkem je zpráva, která je zveřejněna na webových stránkách Nadačního fondu. Letošní rok jsme se soustředili na oblast neživotního pojištění včetně pohledu do minulosti a posouzení některých dílčích otázek trhu. Projekt studentům pomáhá lépe pochopit problematiku toho, co se v pojištění děje, a dává jim možnost na praktických věcech uplatnit teoretické znalosti. Studenty by měl projekt připravit na život v pojišťovacím světě," konstatoval úvodem Ježdík a dodal: "Doufám, že studenti časem ocení získané zkušenosti, které si odnesou do života."

Pokud zástupci pojišťoven příští rok opět podpoří Nadační fond, bude snahou společně se studenty udělat predikci vývoje pojistného trhu a odhalit, co všechno ho výrazně ovlivňuje.

Pojišťovny tak mají šanci získat nezávislou představu o tom, jak se trh bude vyvíjet.


Pojistný trh v době krize

Pojistný trh sice procházel krizí, ale nedošlo k absolutnímu propadu, pouze ke zpomalení tempa růstu. Klienti začali být obezřetní v nákupu pojistných produktů. "Zájem o pojištění se mírně snižoval," konstatoval Ježdík.

Pojišťovny i makléři intenzivně pracovali na tom, aby snížili své náklady. Řada velkých pojišťoven silně zeštíhlela. Pojišťovny jsou připraveny opět prodávat a proto inovovaly své portfolio. Otázkou je, zda inovace portfolia je tím, co trh nastartuje. Jak zdůraznil Ježdík, záležet bude bezesporu také na ceně, protože ta je klíčovým parametrem, který ovlivňuje spotřebitelské chování.

Trh rostl, i když v posledních letech byl růst pomalejší.

V roce 2009, kdy by teoreticky měl na trh dopadat výsledek finanční krize a ekonomické recese, trh naopak ve stálých cenách posílil.


Zajímavý pohled do archivů

"Vývoj životního a neživotního pojištění jsou dvě veličiny, které jsou na sobě zcela nezávislé," zdůraznil Ježdík s tím, že křivky se vyvíjejí zcela protichůdně.

Také další závěr je poněkud překvapující: krize není klíčový element, který by měl vliv na vývoj pojistného trhu. Mimochodem: zápis z tehdejší poslanecké sněmovny, který se týkal schvalování zákona o pojištění a pochází z roku 1934, kdy skončila velká hospodářská krize, hovoří o tom, že celý svět prošel obrovskou krizí. Jediné, kdo krizí neprošly, byly pojišťovny...

V době krize dokonce rostlo předepsané pojistné! Náklady na pojistné události, zejména na požáry, klesaly, protože lidé byli nezaměstnaní, byli doma a hlídali si proto pečlivě svůj majetek. Pojišťovny tak nejen zvýšily předpis pojistného, ale i hospodářský výsledek. Tedy stejně jako ve třicátých letech, tak i nyní kupodivu nemá krize vliv na vývoj pojistného trhu.


Český trh směřuje od duopolu k posílení malých pojišťoven

Česká pojišťovna společně s Generali vytvořila jedno velké uskupení, na druhé straně jsou jako součást VIG Pojišťovna České spořitelny, Kooperativa a Česká podnikatelská pojišťovna. Vznikla tak dvě obrovská seskupení - trh jakoby směřuje k duopolu.

"Ale když se podíváme na výsledky, tak vidíme, že tato dvojice pojišťoven neposiluje. Když sečteme výsledky obou seskupení, pak vidíme, že ani v životě, ani v neživotě nezískali v souhrnu nárůst tržního podílu. Ten spíše klesá. Mají tyto subjekty ještě šanci, aby zvýšily svůj podíl na trhu?" ptá se Ježdík a v úvaze pokračuje: "Tato dvě velká seskupení jsou zřejmě na maximu svých možností. V souvislosti s novými technologiemi už nejsou schopny své postavení posilovat. Klienti navíc mají obrovské množství informací o tom, jak se trh reálně vyvíjí, k dispozici jsou desítky srovnávačů a klienti si mohou na internetu prohlédnout i nabídku menších pojišťoven. Zdá se, že velké pojišťovny spíše klienty ztrácejí, VIG sice ještě stále roste, ale v souhrnu to znamená posílení malých pojišťoven."


Máte snad na věc jiný názor? Napište nám! Vaše názory nás zajímají.


Dagmar Šístková

 

Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Etta-Braun

Lisa-Richter,  6. 7. 2018

K dispozici je 100% certifikace, že vám bude doručena akcie. Купить товар со скидкой 1) Нажмите на кнопку 2) Перейдите на официальный магазин 3) Оставьте заявку 4) Подтвердите заказ по телефону Budete mít Dynamit během 2 až 3 dnů. V moznosti, že nejste 100% spokojeni, prosime aby jste odeslal baleni zpět do odeslané adresy

RSS

Související články