Martin Podávka: 2022 jako rok srovnávání a srovnávačů


			Martin Podávka: 2022 jako rok srovnávání a srovnávačů
17.1.2022 Pojistný trh

Je za námi další pandemický rok. Neexistuje oblast, která by nebyla kovidem zasažena. Přesto se našly situace, které stojí mimo koronavirové dění a jež stojí za to si připomenout. Osobností pojistného trhu jsme se tak v tradiční novoroční anketě zeptali na zhodnocení průběhu uplynulého roku a na klíčové momenty nadcházejícího roku 2022. V dnešním zamyšlení představí svůj pohled Martin Podávka, člen představenstva Pillow pojišťovny.

Před rokem jsem na výzvu portálu oPojištění.cz dal dohromady 10 předpovědí pro uplynulý rok 2021. Někdy jsem odhadl budoucnost realisticky (např. vznikly dva produkty pojištění osob na bázi neživotního pojištění) a někdy jsem byl trochu optimističtější – nejsrozumitelnější podmínky pojištění majetku nemají 10 stran ale 12 (úsměv). A také jsem se mýlil v předpovědi, že pojišťovny zjednoduší ukončení neživotního pojištění a sjednotí pojistné období s frekvencí platby. To se nestalo a stav je dnes stejný jako na počátku roku 2021– pouze 4 pojišťovny umožňují ukončit ke každé platbě pojistného.


Mohlo by vás zajímat: ČKP: Počet pojištěných vozidel se blíží 9 milionům


Dvě předpovědi se týkaly srovnávačů, jednak těch používaných poradci pro srovnání (B2B) a sjednání životního pojištění a jednak on-line webových portálů (B2C).

On-line srovnávače vs. poradci v roce 2022

Přestože jsem očekával vznik nových on-line B2C srovnávačů, jejich celkový počet na konci roku byl i pro mne překvapením. Aktuálně se lze setkat s 15 a některé nově vzniklé v souladu s předpovědí vlastní či zaštiťují tradiční pojišťovací zprostředkovatelé. Jedná se o Kykyryky.cz (OK Group), JAROpojisteni.cz (JARO pojištění), Ceskepojisteni.cz (Němec & partners) nebo Kalkulator.cz (projekt Creative Dock využívající z pohledu licence spolupráci s PETRISK INTERNATIONAL). Pro úplnost dodejme, že provoz ukončily dva srovnávače (Kalkulik.cz, Vyberpojisteni.cz).


Mohlo by vás zajímat: Počty poradců 2021: Exkluzivní přehled


Majoritní krajíc on-line prodejů drží výhradní on-line PZ typu epojisteni.cz, klik.cz nebo rixo.cz. A v roce 2022 budeme svědky souboje o české klienty mezi těmito společnostmi a tradičními PZ. Každá ze dvou skupin má svou strategii a využívá svých silných stránek.

  • Tradiční PZ: silnější vztah s klientem založený na fyzickém setkání poradce a klienta, portfolio produktů zahrnující kromě pojištění zejména investice, hypotéky a realitní služby.
  • On-line PZ: dostupnost služeb 24/7, pragmatický přístup k ceně jako nejdůležitějšímu parametru nabídky, portfolio služeb zahrnující kromě pojištění zejména nabídku energií (elektřina, plyn).

Důvody ztráty klienta v roce 2022

Jak bylo uvedeno, výhodou na straně tradičních zprostředkovatelů je důvěrnější vztah s klientem. I přes tuto výhodu na základě analýz dostupných dat každý rok dojde k erozi až 10 % klientského portfolia ve prospěch on-line srovnávačů. Společným jmenovatelem odchodu klienta je vždy cena.

Existují dva nejčastější důvody, proč klient získá výhodnější nabídku od webového portálu, a ne od svého poradce.

První příčinu poradci neovlivní. Pouze dvě pojišťovny na českém trhu deklarují garanci stejné ceny přes všechny distribuční kanály. Pro ostatní pojišťovny může být obchodně výhodné poskytnout vybranému on-line srovnávači slevu. V době webových služeb lze podobné rozhodnutí realizovat ze dne na den. Poradce je pak znevýhodněn oproti on-line nabídce, klient za stejný produkt zaplatí přes srovnávač méně. Lze očekávat, že tradiční PZ budou v roce 2022 čím dál více požadovat garanci stejné ceny od svých partnerů-pojišťoven a budou více kontrolovat „své“ ceny vůči cenám na webu on-line srovnávačů.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Co nás v roce 2022 čeká a nemine v ekonomice?


Druhá příčina horší nabídky od poradce než od on-line srovnávače je zapříčiněna samotným chováním zprostředkovatele. Například v pojištění vozidel bylo zjištěno, že více jak třetina zprostředkovatelů volí ve svém interním srovnávači „Nechci uvést“ u parametru roční nájezd. Tím pro VÍCE NEŽ TŘETINU vozidel na českém trhu vyřadí cenově nejvýhodnější nabídku a tito klienti pak platí více, než je nejlepší nabídka.

On-line srovnávač v těchto případech nabídne i oba produkty s cenou dle nájezdu, a jednoduše tak získá klienta, kterému poradce nedal nejlepší nabídku. Jedná se o zbytečně ztraceného klienta a ztrátu části pasivního příjmu poradce generovaného následnými provizemi.

Srovnávače pojištění osob v roce 2022

V roce 2021 se dle očekávání objevily nástroje srovnání životního pojištění. Jejich vznik a vývoj však byl a bude obtížný. Hlavní důvody jsou tři. Komplikovaná struktura současných produktů, vysoká variabilita nabízených připojištění a procesní náročnost zejména samotného uzavření konkrétního produktu. IT společnosti vyvíjející srovnávače na základě požadavků svých klientů (pojišťovacích zprostředkovatelů) se snaží obsáhnout plný rozsah a výsledkem bylo zpoždění ve vývoji. Ke konci roku byly spuštěny v plném či pilotním provozu 2 srovnávače (Creasoft, EUCS). V 1. čtvrtletí 2022 by se měly přidat další dva srovnávače (Business Logic, inPojištění).


Mohlo by vás zajímat: Whistleblowing se blíží. Na co se připravit?


Z prvních reakcí uživatelů se ukazuje, že nástroj nabízí poradcům přidanou hodnotu již ve fázi, kdy dokáže porovnat cenové nabídky jednotlivých pojišťoven i bez fáze samotného sjednání. Poradci často raději „dosjednají“ nejlepší řešení přímo v kalkulačce vybraného pojistitele, mají tak jistotu, že jsou započítány všechny slevy a výhody. Do budoucna se samozřejmě prosadí plné řešení „od porovnání ke sjednání“, v roce 2022 ale bude velkým skokem a ulehčením práce poradců i samotná fáze srovnání 10 pojištění během 10 minut. Většina pojišťoven v tomto okamžiku stejně není připravena na nejjednodušší akceptaci zaplacením a jimi používané procesy se obtížněji integrují do B2B srovnávače.

I v pojištění osob lze očekávat konkurenci ze strany on-line srovnávačů. Ostatně první srovnávač v Česku nebyl B2B, ale právě B2C od společnosti RIXO. I zde si musí poradci ohlídat, že interní srovnávač nabízí všechny produkty, které může klient získat od on-line srovnávače. Jinak by se vystavili stejné situaci jako v pojištění vozidel nebo majetku, kdy absence výhodnějšího produktu znamená, že pro klienta nemají tu nejlepší nabídku.

Martin Podávka
Člen představenstva Pillow

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články