Na koho se obrátit při neshodách s pojišťovnou? Češi věří asociaci


			Na koho se obrátit při neshodách s pojišťovnou? Češi věří asociaci
18.8.2022 Pojistný trh

Podle aktuálního průzkumu by se Češi při neshodách s pojišťovnou nejčastěji obraceli na Českou asociaci pojišťoven. A to buď přímo, nebo skrze Kancelář ombudsmana ČAP, jejímž hlavním úkolem je ochrana spotřebitele. V loňském roce Kancelář ombudsmana ČAP řešila 207 sporů v oblasti neživotního pojištění, třetinu se podařilo uzavřít smírem obou stran.

Téměř dvě třetiny populace už někdy slyšely o České asociaci pojišťoven, pětina pak ví, že existuje ombudsman ČAP. „Pokud člověk zná Českou asociaci pojišťoven, je pravděpodobné, že bude znát i její Kancelář ombudsmana. Nejčastěji ji přitom znají muži a vysokoškoláci – ti mívají obecně větší přehled o dění ve finančním odvětví,“ vysvětluje Jana Hamanová z agentury SC&C, která realizovala pro Českou asociaci pojišťoven průzkum na toto téma.


Mohlo by vás zajímat: ČAP: Předpis smluvního pojistného se v 1. pololetí meziročně navýšil o 7,8 %


Neshody rozřeší asociace, ne soudy

Pokud by Češi měli problém s pojišťovnou, je to právě asociace, na kterou by se obrátilo 38 % respondentů. Kancelář ombudsmana by byla volbou pro 23 %. „Kancelář ombudsmana ČAP byla založena v roce 2018 na ochranu spotřebitele. Jejím úkolem je zajistit nestranné, a především rychlé a spravedlivé mimosoudní řešení spotřebitelských sporů souvisejících s neživotním pojištěním,“ vysvětluje ombudsmanka České asociace pojišťoven Alena Macková. Na soud by se v případě neshod s pojišťovnou obrátilo 14 % respondentů. Soudní cesta je přitom bližší mužům, případně mladším a vzdělanějším lidem. Finančního arbitra by oslovilo 5 % osob a obdobné procento by problémy řešilo s ČNB.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Koho inflace posílí, koho naopak oslabí?


Na koho se obrátit při neshodách s pojišťovnou Češi věří asociaci 1

 Třetina sporů končí smírem

V roce 2021 řešila Kancelář ombudsmana ČAP 207 sporů klientů s pojišťovnami, v 86 % případů se jednalo o problémy s likvidací pojistné události (nevyplacení pojistného plnění). Nejčastěji, ve 14 % případů, se týkaly pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ke smíru pak došlo v téměř třetině sporů. „Průměrná doba vyřešení sporu byla 41 dní. V porovnání s řízením před soudem je to několikanásobně kratší doba. To je však jen jedna z mnoha výhod mimosoudního řešení sporů intervencí Ombudsmana ČAP. Můžeme s potěšením konstatovat, že pojišťovny dohodnuté řešení vždy respektují,“ uzavírá Alena Macková.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články