Pojištění není překážkou pro přeshraniční poskytování služeb


			Pojištění není překážkou pro přeshraniční poskytování služeb
27.12.2016 Pojistný trh

Dne 8. prosince 2016 vydala Insurance Europe (IE) tiskovou zprávu, která obsahuje připomínky k očekávanému legislativnímu návrhu Komise, který má odstranit některé překážky na vnitřním trhu EU, včetně jednotného pojistného trhu.

Komise prezentovala dne 28. října 2015 svoji strategii týkající se vnitřního trhu EU, jejímž základním cílem je jeho prohloubení. Tato strategie vymezuje řadu záměrů a opatření (legislativních i nelegislativních), která by měla být uskutečněna v několika příštích letech, aby byly odstraněny zbývající překážky, jež brání volnému pohybu, a tak mohl vnitřní trh  fungovat lépe. Jednou z oblastí, kde společnosti v praxi narážejí na překážky, je poskytování služeb, například pokud jde o usazování v jiném členské státě EU.

Jedním z hlavních záměrů Komise je předložení legislativního návrhu na zavedení „pasu   (poskytovaných) služeb“  („Services Passport“). Od září 2016 je idea tohoto pasu označována jako iniciativa k zavedení „Evropského průkazu o službách“ („European Services Card“; dále také „průkaz“).  Jelikož není k dispozici oficiální český překlad těchto pojmů, protože legislativní návrh nebyl ještě zveřejněn, je nutno nutno považovat příslušné výše uvedené české ekvivalenty za pracovní.

Tento průkaz by měl posílit součinnost mezi domovským a hostitelským členským státem při podpoře přeshraničního poskytování služeb. Úvaha je přitom následující: na základě dobrovolné žádosti dané společnosti kompetentní úřad v domovském členském státě vydá průkaz, který by měl pomoci této společnosti prokázat, že uspokojí příslušné požadavky v tom členském státě, v němž chce poskytovat službu. Hostitelský členský stát zůstane zodpovědný za definování těchto požadavků, jež musí být ovšem v souladu s evropským právem.

Zájemci o hlubší poznání této problematiky se mohou seznámit s konzultačním materiálem Komise, resp. s konzultací, jež probíhala v období od 2. 5 do 26. 7. 2016.[1] Z evropské legislativy i z praxe jsou některé „evropské“ doklady (průkazy, karty či potvrzení) známé, například ve (veřejném) zdravotním pojištění či pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Je však účelné aktuálně doplnit evropský profesní průkaz, vydávaný podle prováděcího nařízení Komise (EU) 2015/983 ze dne 24. června 2015  o postupu pro vydávání profesního průkazu a provádění výstražného mechanismu podle směrnice 2005/36/ES.  Je možno jej vydat u těchto profesí: zdravotní sestry, farmaceuti, fyzioterapeuti, horští vůdci a realitní makléři.

Dne 8. prosince vydala Insurance Europe (IE), která je federací asociací pojišťoven a zajišťoven z 34 evropských zemí, tiskovou zprávu, v níž informovala o zaslání dopisu na Komisi, v němž vyjádřila jisté obavy ohledně některých aspektů právě zmíněného legislativního návrhu k evropskému průkazu o službách. Konkrétně zdůrazňuje, že by měl být zaveden také standardizovaný doklad o pojištění (resp. doklad potvrzující existenci pojištění – „proof of insurance document“) pro úřady hostitelského členského státu a od pojistitelů požadováno vystavovat listinu o průběhu zákazníkova pojištění („track record“), jako například výkaz o škodném průběhu („claims history statement“).  

Zmíněný dopis podepsaly kromě IE také tři následující instituce působící v evropském pojišťovnictví: UNI Europa Finance[2], AMICE (The Association of Mutual Insurers and Insurance Cooperatives in Europe – Asociace vzájemných pojistitelů a pojišťovacích družstev v Evropě) a BIPAR (The European Federation of Insurance Intermediaries – Evropská federace pojišťovacích zprostředkovatelů).

V dopise je zdůrazněno, že signatáři nesdílejí názor Komise, že pojištění je překážkou pro přeshraniční poskytování služeb a že toto stanovisko nezastávají ani zástupci jiných podnikatelských sektorů. V dopise se  též uvádí, že by bylo velmi obtížné dospět ke standardizovanému dokladu o pojištění, neboť jeho hlavní prvky musí být založeny na právní úpravě odpovědnosti, která je v jednotlivých členských státech rozdílná, či úpravě profesních požadavků. Podobně by bylo těžké se dopracovat ke standardizovanému výkazu o škodném průběhu, a to vzhledem ke značné různosti situací napříč členskými státy. Rizika jsou totiž vždy oceňována na základě lokálních okolností, což limituje hodnotu (přínos) záznamů o průběhu pojištění v jiné zemi.

Závěrem lze konstatovat, že úvahy Komise v rámci iniciativy nazvané „Evropský průkaz o službách“ týkající se pojišťovnictví se setkávají s kritickými – systémovými i věcnými -  připomínkami příslušných evropských asociací i odborů. Jelikož tyto připomínky jsou zatím směrovány vůči očekávanému legislativnímu návrhu, není možné zatím vyhodnotit možný dopad na pojišťovnictví, například pokud jde o šíři záběru (plošný přístup k daným podnikatelským pojištěním, vybrané obory, vybrané profese?). Tuto záležitost bude třeba nadále sledovat.

 

 

 

[1] European Commission. Consultation on proposal to introduce a Services Passport and address regulatory barriers in the construction and business services sectors. [online]. [citace 2016-12-18].  Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=8796.

 

[2] UNI Europa Finance je evropská odborová organizace zaměstnanců v oblasti financí a pojišťovnictví. Zastupuje 1,5 mil. zaměstnanců, kteří jsou členy 108 odborových organizací v příslušných evropských zemích. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články