Cestovky nerady reklamují


			Cestovky nerady reklamují
15.4.2013 Produkty

I když ještě s občasným mrazem za okny, letní sezóna se blíží mílovými kroky a s ní nejen začátek nejziskovějšího období cestovních kanceláří, ale také čas na zvýšenou ostražitost jejich klientů pro eliminaci rizik a případných nepříjemností. Kontroly České obchodní inspekce za loňský rok totiž odhalily porušení jedné nebo více povinností cestovních kanceláří ve 40 % případů a udělily stovku pokut ve výší přesahující 1,3 milionů korun. K nejčastějším prohřeškům patřilo porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích a porušování zákazu užívání nekalých obchodních praktik.

Na trvalé porušování přísnější postihy

Jak jednaly cestovní kanceláře se svými klienty a jak plnily smluvní závazky vůči spotřebitelům, prověřila ČOI celkem u 274 klasických i internetových cestovních kanceláří. Z toho ve 111 případech zjistila pochybení. „Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 %. Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která těmto nešvarům zamezí, a všechny, kdo je nebudou respektovat, přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí České obchodní inspekce,“ řekl ústřední ředitel Vladimír Velčovský.

Středočeský kraj má černého Petra

Nejčastěji se kontroly týkaly Středočeského kraje a Prahy, kde byl procentuálně nejvyšší také počet porušování některého z obecně závazných předpisů. S poskvrněným štítem vyšla z kontroly každá druhá kancelář (53, 4 % případů). Podobně dopadly výsledky i v Moravskoslezském a Olomouckém kraji (50 % případů). Nejlépe z kontrolních šetření vyšel naopak Královéhradecký a Pardubický (28 %) a Jihomoravský a Zlínský kraj (28, 2 %).

Reklamace jako problém číslo jedna

Kromě konstantního porušování povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích (46 případů) a porušování zákazu užívání nekalých obchodních praktik (42 případů) patřilo k nejčastějším problémům cestovních kanceláří nedodržování náležitostí reklamačního řízení (28 případů), nedostatečné nebo neúplné informace o zboží a službách (22 případů) a porušování povinnosti při označování zboží a služeb cenami (19 případů).

V 75 z celkových 111 případů se tak jednalo o praktiky cestovních kanceláří spojené s reklamacemi. Česká obchodní inspekce proto klientům cestovních kanceláří radí:

Dobře se seznamte s podmínkami smlouvy před jejím podpisem, nepodepisuje smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, všechny objednané a nadstandardní služby požadujete v písemné podobě, usnadníte si tak případnou reklamaci, ověřte si informace o vybrané destinaci a zjistěte reference na danou cestovní agenturu nebo kancelář, nápravu závad požadujete nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy, reklamaci uplatněte písemně nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu a nebojte se oprávněné nároky na náhradu nesplněných podmínek smlouvy vymáhat i soudní cestou!

Student Agency v šetření

Problém s porušováním zákona na ochranu spotřebitele má i cestovní kancelář Student Agency, jednička na tuzemském trhu s letenkami, a to kvůli automatickému přidávání pojištění k letenkám. Upozornil na to časopis dTest v létě loňského roku. Podle České obchodní inspekce provedli brněnští inspektoři kontrolu v provozovně a na webových stránkách Student Agency a došli ke zjištěním, která nasvědčují porušování zákona o ochraně spotřebitele. Zahájili proto správní řízení, ve kterém mohou uložit pokutu až do výše pěti milionů korun.

 

Jana Koláriková, oPojištění

Zdroj: oPojištění

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články