Jak informoval časopis Auto Straßenverkehr s odvoláním na německou asociaci GDV, majitelé vozidel, jako je Tesla Model Y, mohou brzy čelit prudce rostoucím nákladům na pojištění. Důvod: podle zprávy deníku Die Welt chce továrna v Grünheide přejít na výrobu procesem takzvaného gigacastingu. Při tomto procesu již nebude podvozek sestavován z více než 70 jednotlivých komponent, ale bude vyráběn jako jeden ucelený a spojený díl. To má vést k výrazně nižším výrobním nákladům.
Mohlo by vás zajímat: 4 z 10 Němců chtějí při škodě komunikovat s pojišťovnou jen on-line
To má ale háček – v důsledku toho pravděpodobně výrazně vzrostou náklady na opravy. „Velké odlitky se musí v případě poškození kompletně vyměnit,“ zní citace GDV. Ledaže by existoval koncept oprav, který by ukázal, jak lze tyto díly opravit pomocí procesů, které je možné v opravárenských dílnách provádět. V případě společnosti Tesla tomu tak však není. Zda to skutečně povede k vyššímu pojistnému, však bude GDV schopna říci až v příštím roce, kdy bude k dispozici dostatek údajů o nehodách vozidel Tesla. Kromě společnosti Tesla sází pravděpodobně na model gigacastingu také společnosti Volvo a Toyota.
Vysoké pojistné za Tesly patří vlastně už minulosti?
Velké automobilové pojišťovny, jako jsou State Farm, Geico a Progressive, po léta rychle odepisovaly vozidla Tesla jako totální škodu, pokud se stala účastníkem nehody. Důvodem jsou náklady na opravu, které by se vyšplhaly až na 50 000 USD; přitom při nových cenách aut na úrovni mezi 60 000 a 80 000 USD se dá předpokládat, že se mnoho vozů ještě vyplatí opravit. Vysoké náklady na opravu jsou obvykle způsobeny baterií, která je zdaleka nejdražší součástí elektromobilu. V případě Tesly nebo i jiných výrobců je baterie pevně zabudována do konstrukce vozidla, a proto je obtížné ji vyměnit. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk proto vyjádřil roztrpčení nad tím, že některé pojišťovny nyní řidičům Tesly účtují „nepochopitelně vysoké pojistné“.
Mohlo by vás zajímat: Swiss Re Institute: TOP 10 pojistných trhů ve světě v roce 2022
Proto také byla v roce 2019 založena vlastní pojišťovna, aby mohla řidičům vozů Tesla nabídnout až o 30 % nižší pojistné než konkurence. Musk se také domnívá, že Tesla díky tomu celkově změnila trh s pojištěním. „Protože světové pojišťovny, jako je americká společnost GEICO pro auta, nyní musí konkurovat Tesle a nemohou účtovat nehorázné sazby pojištění pro vozidla značky Tesla,“ vysvětlil Musk.
V Německu nabízí Tesla pojištění od roku 2021, evropským sídlem pojišťovací divize je Malta. V německém obchodním rejstříku je zapsána společnost Tesla Insurance Ltd (Germany Branch / německá pobočka) se sídlem v Grünheide, kde sídlí i Gigafactory Tesla. Stejně jako u telematického tarifu Tesla odměňuje nízkorizikové řidiče výhodnějším pojistným, zatímco „rychlíci“ platí více. Rozdíl oproti konkurenci: ve voze není žádné další technické zařízení, což v Německu způsobuje spíše problém. Veškeré údaje o chování během jízdy, jako jsou hodnoty zrychlení, způsoby brzdění a náhlé změny jízdních pruhů, lze získat jen přímo z vozidla Tesla.
Mohlo by vás zajímat: Budoucnost povinného ručení? Sledovací zařízení v autě spočítá cenu
Design auta byl přizpůsoben na základě množství dat
Mnoho dat vedlo k velkým poznatkům: „Samozřejmě chceme minimalizovat náklady na opravu vozu Tesla v případě kolize pro zákazníka i náklady pro pojišťovnu Tesla. Dříve jsme o tom neměli dobrý přehled, protože náklady hradily jiné pojišťovny,“ vysvětluje Elon Musk. „Díky poznatkům o škodách způsobených malými nehodami jsme upravili design vozu a provedli změny v softwaru vozu, abychom minimalizovali náklady na opravu. Ve skutečnosti umíme přijít na způsob, jak opravit zákazníkovo auto velmi rychle a efektivně,“ uvedl dále s tím, že většina nehod je podle něj skutečně malá, jako pomačkaný blatník nebo škrábanec na boku vozu. Taková událost ale poskytuje tuto cennou zpětnou vazbu, na které lze stavět.
Zach Kirkhorn, finanční ředitel společnosti Tesla, loni uvedl, že se texaská automobilka mezitím už stala druhým největším pojistitelem svých vozů. Časem podle něj bude pojištění dostupné pro 80 % všech obyvatel USA a společnost se dostane na mezinárodní trh. „Odvětví pojištění automobilů je neuvěřitelně neefektivní,“ vyslovil se Musk kriticky na shromáždění účastníků summitu All-In v Miami. „Je tu tolik mezičlánků, od pojišťovacího zástupce až po zajistitele, a půl tuctu společností, které na tom všem mají podíl.“ Kromě toho se vyjádřil, že tradiční pojistné je poměrně statické.
Mohlo by vás zajímat: Karel Waisser: Přijde sebereflexe těch, co Slavii zakázali pojišťovat cizince?
Mezitím jsou známa i přesná čísla o pojišťování společnosti Tesla. Na konci roku 2022 činily roční příjmy z pojistného 300 milionů USD. „Rosteme tempem 20 % za čtvrtletí,“ řekl Zach Kirkhorn. To je tempo růstu, které převyšuje růst obchodu s vozidly Tesla. Kromě toho Kirkhorn upozornil, že 17 % řidičů Tesly si ve státech, kde je na trhu k dispozici, vybírá pojištění od Tesly.
Komentáře
Přidat komentář