Jitka Hradilová: Dobrý makléř musí mít své povolání rád


			Jitka Hradilová: Dobrý makléř musí mít své povolání rád
5.6.2010 Rozhovory

Zda je či není makléř spíše mužské povolání, o tom všem je rozhovor s Jitkou Hradilovou ze společnosti SATUM CZECH s.r.o. Dozvíte se, co všechno by měl správný makléř umět a jaké jsou vyhlídky tohoto povolání.

Jitka Hradilová není v oboru žádným nováčkem, působí v něm velmi dlouho, i když se jen nerada svěřuje se svými zkušenostmi. Získat tenhle jedinečný rozhovor dalo poměrně dost práce, zato výsledek stojí za to.

SATUM CZECH s.r.o. je jednou z předních makléřských pojišťovacích společností v České republice. Vznikla v roce 1997 a rychle zaujala významné postavení na českém a posléze i slovenském trhu.
Na území ČR má společnost SATUM CZECH s.r.o. své sídlo v Ostravě a další zastoupení v Praze, Brně a v Pardubicích. Na Slovensku má sídlo společnost SATUM SLOVAKIA, s.r.o. v Bratislavě. Společnost je členem Asociace českých pojišťovacích makléřů.


*Co vás přivedlo k povolání makléřky?

Šťastná náhoda. Kamarádka a zároveň spolužačka z vysoké školy nastoupila po promoci do České pojišťovny na likvidace, neboť tam pracovala i její maminka a dala mi echo, že berou na „velká rizika.“ Samozřejmě jsem netušila, co to bude obnášet, ale neměla jsem v té době ještě zcela jasno o svém uplatnění a tak jsem to zkusila.

Na ČP jsem pracovala 2 roky, během tohoto období jsem si udělala zkoušky rizikového inženýra specialisty a posbírala jsem první zkušenosti. Při práci jsme se s kolegy potkávali s „prvními“ pojišťovacími makléři, takže jsem se čase nechala zlákat. Nastoupila jsem na pozici ředitelky pobočky makléřské společnosti Senator, kde jsem se seznámila se svými současnými kolegy, společníky naší firmy. Měli jsme odlišnou představu o vedení firmy, o poskytování servisu ve prospěch klientů, a to nás dovedlo k založení vlastní makléřské společnosti.

*Není to spíše mužské povolání?

Z určitého úhlu pohledu zajisté ano, stačí se na nějakém setkání makléřů rozhlédnout po místnosti, většina jsou muži. Ale tito muži mají určitě ve svých kancelářích spolupracující ženy, které odvádí pečlivou, systematickou práci.

V naší společnosti shodou okolností pracuje většina žen jako pojišťovací makléři, na ekonomickém oddělení,... ale nový obchod vesměs zajišťuje makroproces obchod, jehož ředitelem je muž. Ale zcela jistě nic z tohoto není pravidlem.

*Co všechno by měl správný makléř umět?

Makléř s velkým „M“ by toho měl umět hodně: mít obchodní a komunikační dovednosti, prakticky realizovat znalost pojistných produktů, aplikovat související legislativu, technické vzdělání, nezbytná je systémová práce s výpočetní technikou, případně také vedení týmu,...

Dobrý makléř by měl mít své klienty a jejich potřeby důkladně zmapované, aby dokázal vytvořit a doporučit opravdu optimální pojistný program. A měl by to dělat RÁD.

*A jak dlouho trvá, než se to všechno naučí?

Základy člověk získá asi za jeden rok praxe a vzdělávání, ale učí se neustále a je pořád co.

*Neměla byste přece jen chuť dělat něco úplně jiného?

To se zatím ještě nestalo, ale je pravdou, že obsah mojí práce se postupem času změnil. Stále mám dokonalý přehled o pojistných programech, aktuálních problémech VIP klientely pobočky Brno. Považuji to za důležité. Kromě pracovních vztahů jsem si s většinou klientů, které jsem kdy získala pro spolupráci v oblasti pojištění a spravovala je, vytvořila přátelský vztah.

*A jak je to s obcemi a městy?

Tento segment je odlišný od segmentů standardních výrobních nebo obchodních klientů. Je to zejména ve formě a způsobu samotné realizace a uzavření pojistek prostřednictvím veřejné soutěže. S tím je spojeno daleko více činností a je potřeba vyšší odbornosti zprostředkovatele pojištění (makléře), aby všechny tyto kroky činil správně a v kontextu s příslušným zákonem a prováděcími předpisy a rovněž v souladu s podmínkami konkrétního klienta (tzv. veřejného zadavatele).

Rovněž samotné požadavky na rozsah pojistné ochrany se diametrálně liší oproti ostatním klientům. U pojištění municipalit je kladen důraz na pojištění tzv. katastrofických rizik na vyšší limity. Konkrétně se jedná o pojištění povodně, záplavy nebo krupobití, kdy z důvodu diverzifikovaně umístěného majetku na větších územích je tento majetek právě velmi ohrozitelnými riziky s plošným dopadem. I pojištění odpovědnosti za škodu vykazuje odlišnosti oproti jiným klientům, kdy se často pojišťují rizika nemajetkové újmy, nebo se pojišťuje odpovědnost samotných zastupitelů.

Tito klienti bývají rovněž i velmi nároční na správu pojištění a likvidaci pojistných událostí.

Spravedlivou odměnou makléři za jeho profesionální zprostředkování pojištění měst, obcí nebo kraje je stoprocentní platební morálka tohoto segmentu klientely.

*Co vyžadují čeští klienti: chtějí hlavně nízkou cenu nebo spíš kvalitní pojištění?

Komplexní řešení, tj. dobrou cenu, co nejširší krytí, profesionální servis zprostředkovatele a ještě jeho nadstandardní péči. Naučili se mistrně využívat nabídky pojistného trhu a tak to má být. Vyšší požadavky klientů nás, makléře, přivedou k vyšší profesionalitě.

*Jak mezi těmito dvěma požadavky „bruslí“ odpovědný makléř?

Profesionál jedná profesionálně, musí všechny okolnosti řádně zohlednit. Chyby se neodpouští, konkurence nespí.

*A poslední otázka: jak přežili makléři finanční krizi?

Krize trvá, naše ekonomické oddělení hlásí zatím nejvyšší pohledávky po splatnosti. Jednoznačně pracujeme více za méně peněz, proto trendem - jako v jiných oborech - je úspora nákladů, dochází tedy k fúzím, prodeji firem,.. Uvidíme za rok.

 

Děkuji Vám za rozhovor.

Dagmar Šístková

 

 

Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články