Veronika Hašplová: Pojištění elektroaut Allianz naplňuje všechny potřeby řidičů


			Veronika Hašplová: Pojištění elektroaut Allianz naplňuje všechny potřeby řidičů
1.12.2022 Rozhovory, Produkty

Allianz pojišťovna rozšířila své autopojištění na elektrická vozidla a plug-in hybridy. Nově si tak mohou motoristé pojistit i baterie, nabíjecí stanice a využít speciální asistenční služby. Ředitelka produktu autopojištění Veronika Hašplová v rozhovoru odborného portálu opojisteni.cz detailně popsala situaci v tomto segmentu, zmínila, co si myslí o revizi motorové směrnice a vysvětlila vývoj v oblasti samořiditelných vozidel.

Děkuji Vám, paní ředitelko, že jste si udělala čas pro otázky odborného portálu opojisteni.cz, a hned na úvod se zeptám, jaké jsou odlišnosti u povinného ručení elektroauta oproti vozidlu se spalovacím motorem? 

Jestli máte na mysli, jaké jsou rozdíly u tohoto produktu, co se obsahové stránky týče, tak vás bohužel zklamu. Žádné zásadní rozdíly zde nejsou. (úsměv) Majitelé elektromobilů i aut se spalovacím motorem jsou v rámci povinného ručení u Allianz krytí stejným pojištěním se stejným limitem, neděláme v tom žádné rozdíly. Protože však chápu, kam míří vaše otázka, tak odpovědí je, že tato vozidla jsou pojišťovnami na tuzemském trhu v rámci produktu povinného ručení jinak tarifikována. U nás totiž ještě stále panuje obecné dogma, že elektrovozidla jsou zařazována do nejnižší tarifikační kategorie. V případě osobního automobilu jde o kategorii OA1, což jsou osobní auta na spalovací pohon do 1000 kubických centimetrů nebo automobily s elektrickým pohonem.

Pojišťovny, které elektromobilitu podporují a mezi které patří i Allianz, už dnes většinou mají speciální produkt pro elektroauta a krom jiného v ceně povinného ručení zohledňují i typ paliva. A v tomto kontextu můžeme říci, že se rozdíl v ceně povinného ručení elektromobilu ve srovnání se spalovacím automobilem pohybuje ve stokorunách.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Petr Borkovec


Je možné, že cena povinného ručení bude u elektroauta v blízké budoucnosti vyšší než u spalovacího vozidla?

Pro pojišťovnu jsou vždy důležitá čísla, která vyplývají ze škodních průběhu. Ta budou ve svém důsledku rozhodovat o tom, jak se u vozidel s rozdílnými typy paliv stanoví koncové ceny. Elektromobil člověk používá k dennímu ježdění na kratší vzdálenosti. Z toho by se tak dalo možná usuzovat, že četnost škod bude vyšší, na druhou stranu si ale myslím, že škody budou menšího rozsahu. Bude tedy opravdu záležet na tom, co ukáží čísla a jak se pak bude cena povinného ručení dále vyvíjet. Uvidíme, co v tomto směru budoucnost přinese.

Existují nějaká specifika, co se týče havarijního pojištění elektroaut?

U Allianz pojišťovny ano. My jsme 7. října upravili náš produkt MojeAuto a součástí této velké změny je kromě upravených asistenčních služeb i nabídka v oblasti havarijního pojištění. Klienti si mohou vybrat ze čtyř balíčků, ve kterých jsou kryta různá pojistná nebezpečí. Kromě celého elektrovozu budou mít pojištěno i dodatečné vybavení, jako jsou například baterie, nabíjecí kabely nebo třeba wallboxy. Uvedu konkrétní případ, když bude mít klient zakoupen nejvyšší balíček a při parkování v garáži dojde k poškození wallboxu, tak ho Allianz pojišťovna zaplatí.


Mohlo by vás zajímat: Spotřebitelská novela dopadne i na pojišťovny


Jak se za tu dobu, co se pojištění elektroaut věnujete, změnily potřeby, které v kontextu pojištění vyžadují majitelé těchto vozidel?

Potřeby majitelů elektromobilů se samozřejmě mění a zcela jistě se ještě měnit budou. Osobně se na to těším, protože to přesně jsou ty momenty, které vývoj produktů posunují zas o krok dál. Když se elektrovozy před, dejme tomu, pěti, deseti lety, začaly ve vyšším počtu objevovat na našich silnicích, tak jejich majitelé ve své podstatě nic speciálního od pojišťovny nevyžadovali. Ale v posledních možná dvou letech vidíme, že se klienti aktivně zajímají a ptají se, co všechno pojištění kryje a co od něj v případě škodní události můžou očekávat. Časté dotazy padají právě na ty zmíněné wallboxy, protože to je opravdu nemalá investice. Stojí někde mezi 30 až 50 tisíci korunami, viděla jsem ale tyto nabíjecí stanice třeba také za 3 tisíce euro nebo i více. V Allianz pojišťovně se tak snažíme vyjít klientům vstříc a vždy reagovat na jejich podněty.

Mohla byste zmínit, jaké jsou rozdíly v asistenci u elektrovozidel?

Zmíním základní věci, které bych klientovi uvedla, kdyby se ptal – proč využit produkt Allianz pojišťovny. Majitel elektromobilu má nárok na odtah v případě vybití akumulátorů k nejbližší veřejné dobíjecí stanici. Klienti pak také určitě ocení, a to i z praktických důvodů, odtah v případě poruchy nebo v případě nehody do našich autorizovaných, smluvních servisů, kde kromě autorizované opravy mají zaručeno i zapůjčení náhradního automobilu. V těchto servisech je pak možné v podobných situacích získat jako náhradní vozidlo i elektromobil, pokud bude k dispozici u naší asistenční společnosti Allianz Partners.

Co se týče četnosti zásahů asistenčních služeb, když pominu nehody, které se ději všem řidičům, tak nejčastějším důvodem je, že elektrickému autu dojde „šťáva“ a zůstane stát na silnici. Další častou situací pak je, že se klientovi rozsvítí na palubní desce různé kontrolky, kterým nerozumí. V těchto momentech pro jistotu volá asistenční službu, která je schopna mu ve většině případů poradit.


Mohlo by vás zajímat: Udržitelné finance aneb jak zelená tsunami postihne pojišťovny


Jak se nyní v Česku pojišťují jednostopá elektrovozidla?

U jednostopých vozidel panuje podobná situace jako u automobilů. Tato vozidla jsou zařazena do nejnižší kategorie, což je kategorie do 50 kubíků. Věřím, že v příštím nebo přespříštím roce bychom v Allianz mohli přijít s produktem, který bude konkrétně uzpůsoben a zaměřen na různé skútry, elektrokola nebo elektroběžky.

Co si myslíte o názoru, že rozšíření elektromobility brání fakt, že odtahové služby nejsou zařízeny na přepravu elektromobilů a že autoservisy nejsou až na výjimky značkových servisů stavebně a ani vybavením připraveny na to, aby uměly tato vozidla opravovat.

U Allianz pojišťovny tohle vůbec nehraje žádnou roli. V rámci Allianz Partners právě probíhá certifikace odtahových společností, aby byly schopny s elektromobily detailně pracovat, a klientům tak pomáhat během jejich cest. A jak už jsem také zmiňovala, vozy jsou odtahovány do smluvního autorizovaného servisu, kde máme opravdu zaručeno, že bude vůz správně opraven. U Allianz se tak klienti nemají čeho obávat.

Zaujalo mě také například, že kvůli chybějícím bezpečnostním prvkům, jako je například specifické hasičské technické vybavení či sprinklery s vysokou intenzitou hašení, bariéry z vodních clon apod., nevyhovují současná garážová stání pro garážování elektroaut. Jak se díváte na tento problém?

V této chvíli česká legislativa majitele elektroaut nijak neomezuje v tom, aby své vozidlo zaparkoval v jakékoliv podzemní garáži. Na druhou stranu pečlivě sledujeme, co se v tomto kontextu děje v Evropě, Jsou známy případy, kdy v některých německých městech existuje zákaz parkování pro elektrovozidla v podzemních garážích, protože tam měli negativní zkušenost s hořícím elektromobilem. Objektivně řečeno – je samozřejmě složitější do podzemních garáží vyslat hasičskou jednotku, aby specifický typ požáru zvládla. Uvidíme, jak se bude tato legislativa u nás dále vyvíjet.


Mohlo by vás zajímat: Prevenční povinnost a pojištění


Faktem je, že elektromobilita pro osobní dopravu je deklarovaným strategickým cílem EU. Do roku 2030 by se měl počet elektroaut z 5 milionů zvýšit na 65 milionů. Není to však podle vás příliš smělý cíl, a to hlavně v kontextu současné situace, kdy se Evropa nachází na začátku energetické a v podstatě i finanční krize?

Asi nejsem úplně ta pravá osoba, abych se vyjadřovala k těmto číselným předpokladům a vůbec k nějaké až globální filozofii a strategii Evropské unie. Když se však podívám na data Allianz pojišťovny, které jsme si shromažďovali kvůli vývoji produktu MojeAuto, tak z nich vyplývá, že v roce 2025 by mělo být v Česku registrováno na 100 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. Data také ukazují, že je u Allianz aktuálně pojištěno kolem 20 % elektromobilů registrovaných v Česku, odhadujeme, že bychom se za tři roky mohli dostat zhruba na 50 tisíc těchto vozidel.

Jak obecně vnímáte náladu Čechů pořídit si elektroauto?

Je fakt, že česká společnost je rozdělena na dva tábory. Na jedné straně jsou příznivci elektromobility, jejichž životní styl úzce souvisí s otázkami ekologie. U této skupiny si myslím, že současná energetická krize může dokonce i urychlit pořizování elektrovozidel. Tito lidé už například bydlí v rodinném domě, na kterém mají fotovoltaickou elektrárnu. Tento segment klientů má také vyšší vůli své děti vychovávat v ekologickém vnímání světa, a to se pak odráží v používání různých elektrokoloběžek, elektrokol nebo elektroskútrů. Na druhé straně tu pak máme samozřejmě skupinu osob, které zkrátka a dobře potřebují slyšet zvuk spalovacího motoru a cítit onu vůni benzínu. (úsměv) Ti asi zůstanou u konzervativního způsoby dopravy. Podle mého názoru ale poroste počet obyvatel, pro které bude v jejich životech hrát ekologie spojená s elektrovozy důležitou roli.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Jak Češi čelí rapidní inflaci a jak by jí čelit měli?


Jaký obecně máte názor na tuto motorovou směrnici? Jaká jsou podle vás negativa a naopak, kde vidíte její pozitivní stránky?

Za Allianz pojišťovnu u revize motorové směrnice vnímáme několik věcí, které jsou velmi důležité, a to jak pro klienty, tak i pro vývoj trhu. Jde zejména o ochranu spotřebitele, protože nově by měl být navýšen limit u povinného ručení na 50 milionů korun pro věcné škody a 50 milionů korun pro škody na zdraví. A další dobrou zprávou je například i to, že se už nebudou muset prokazovat zelenou kartou. Pro pojišťovny bude tato novela velmi náročná, co se procesní stránky týče. Zákon říká, že by mezi pojišťovnou a registrem vozidel měla fungovat v podstatě online komunikace o každé změně smlouvy. A to si myslím, že bude opravdu velká technická výzva. Možná bych použila i výraz technická revoluce. A to není samozřejmě zdaleka vše. (úsměv)

S tématem elektroaut a rychlým vývojem technologií souvisí také populární problematika samořiditelných vozidel. Tato oblast však v souvislosti s pojištěním přináší prozatím více otázek než odpovědí. Máte vy osobně nějakou konkrétnější představu, jak bude samotný princip pojištění autonomních dopravních prostředků vypadat?

Přiznám se, že úplně přesnou představu, jak by mělo fungovat pojištění v případě zcela autonomních vozidel, nemám. Technický vývoj v této oblasti běží strašně rychle kupředu. Dnes vlastně jen držíme volant a mačkáme plynový nebo brzdový pedál. Spousta asistenčních prvků kontroluje, jak se jako řidič chováte, jestli například nespíte nebo nepolevujete v pozornosti. Mnohdy jsou pak tyto automaty, v případě nějaké kritické situace, schopny za vás zabrzdit či se vyhnout překážce. Ve své podstatě jste to ale stále vy, kdo má zodpovědnost za vzniklou škodu. Sama jsem zvědavá, jak se bude v tomto směru situace nadále vyvíjet. Pravděpodobně se bude muset objevit opět nějaká evropská legislativa, která nastaví rámec pro oblast pojištění autonomních vozidel.  Snad se toho ještě ve své kariéře dožiju. Umím si představit, že bych si jízdu plně samořiditelným vozidlem dokázala hezky užít. Uvidíme, jak rychle se k tomuto cíli dostaneme. (úsměv)

Děkuji vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články