Allianz: Riziko požáru na moři roste s převáženými lithiovými bateriemi


			Allianz: Riziko požáru na moři roste s převáženými lithiovými bateriemi
31.10.2022 Zahraničí, Škody

Požár byl vždy jedním z hlavních rizik pro námořní dopravu, nicméně nástup lithiových baterií toto nebezpečí znásobilo. Do té míry, že je nyní nejdražší příčinou ztrát v tomto odvětví. Alespoň podle nové informace pocházející ze specializované pojišťovny Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).

Randall Lund, senior risk konzultant v AGCS, vidí jako hrozbu v kombinaci stále větších plavidel a stále rizikovějšího nákladu na nich. To může podle něj vést k astronomickým ztrátám pro pojišťovny. Požár/výbuch byla nejdražší příčinou ztrát při škodách z námořního pojištění v loňském roce. Podíl činil 18 % z celkové hodnoty škod ve výši 9,2 miliardy EUR. Tato čísla vyplývají z analýzy 240 000 pojistných událostí z námořního pojištění za posledních 5 let.


Mohlo by vás zajímat: Intermap představuje pojistnému trhu inovativní řešení výpočtu cen nemovitostí


Podle Randalla Lunda je nezpochybnitelnou skutečností, že riziko požáru na moři stále roste. „Stále se zvětšuje objem přeprav elektrických vozidel na lodích přes oceány a moře, a také se zvyšuje poptávka po transportech,“ říká a dodává: „Každý hledá baterie s co největší výdrží a kapacitou. A to znamená, že v bateriích je nyní mnohem více energie, která se uvolní, jakmile se něco pokazí.“

Poškozené nebo defektní lithium-iontové baterie mohou vyvolat chemickou reakci známou jako termální nekontrolovaný únik. Ten generuje teplo a může podpálit okolní substance. Přitom podle Lunda mohou být baterie poškozeny třeba při nakládce na loď a tiše doutnat, aniž by si toho dlouho někdo všiml.


Mohlo by vás zajímat: Marek Woitsch: I u životního pojištění hrozí podpojištění


Současná velikost kontejnerových lodí a dalších transportních plavidel bohužel komplikuje detekci ohně a boj s ním. AGCS tvrdí, že kapacita pro přepravu na lodích vzrostla od roku 1968 zhruba o 1 500 % a za poslední dekádu se zvětšila téměř na dvojnásobek. Podle Lunda tedy není divu, že najít ohnisko požáru na lodi s naloženými 20 000 kontejnery do výšky zabere hodiny.

Je známo, že požáry elektromobilů s lithiovými bateriemi jsou mnohem dynamičtější a zběsilejší, hůře se hasí a mohou spontánně znovu vzplanout hodiny nebo i dny poté, co byly zažehnány. Vozidla jsou nakládána a vykládána tak, že na transportní loď najedou, což přináší zvláštní bezpečnostní rizika vedoucí k extrémním škodám. Baterie jsou na elektroautech umístěny zpravidla vespodu, takže při pojíždění na loď může dojít ke kolizi s výstupky nebo předměty na palubě.


Mohlo by vás zajímat: LAPA SERVICE oslavila 20 let na trhu odbornou konferencí. Co nového v likvidaci?


Často vedou požáry na lodích k totálním ztrátám. V loňském roce byl oheň příčinou osmi z 54 registrovaných totálních škod. A to byl druhý nejčastější důvod – vyšší počet případů mělo jen ztroskotání s 12 případy. A vysoký ztrátový profil pokračuje i letos. V únoru vypuknul požár na lodi Felicity Ace křižující Atlantický oceán s novými auty na palubě. Klesl do hloubky a s sebou vzal mnoho vozů prémiových značek Porsche, Bentley, Lamborghini a dalších. Russel Group, londýnská poradenská firma v oblasti rizik, odhaduje celkovou škodu na 400 milionů USD. Přitom příčina vzniku požáru je nejasná. Podle Lunda je neznámá příčina ohně běžným problémem i u událostí spojených s lithiovými bateriemi. Oheň je v těch případech tak intenzivní, že všechny důkazy zmizí v požářišti.

AGCS vydala první bulletin věnovaný tomuto riziku v roce 2017. Nyní se na základě zvyšující se frekvence škod v ohromných částkách rozhodla navázat novou edicí. V současné době stále není k dispozici jednotná legislativa pro bezpečné skladování baterií s obsahem lithia-iontů. A požární testy přinášejí jen limitované výsledky, protože technologie jde stále kupředu a překotně se vyvíjí.


Mohlo by vás zajímat: Nová posila pro SATUM. Na pozici chief sales officer přichází Jiří Havrlant


Podle Lunda ale škody s velkými ztrátami povedou k vylepšení preventivních opatření a také k širšímu povědomí o růstu rizika požáru. Dochází rovněž k vývoji nových bezpečnostních produktů. Například lodní operátoři mohou vyzkoušet použití tzv. „požárních dek“, které mohou hodit na elektroauto, u jehož baterie zjistí termální únik.

Pro mezidobí, než bude tato oblast rizik komplexně podchycena, doporučuje AGCS tato preventivní opatření:

  • Dopravovat pouze baterie od respektovaných výrobců s dobrou reputací a vyhnout se nestandardním produktům nebo takovým, o nichž se ví, že mají tendenci se vznítit.
  • Ujistit se, že přepravované baterie jsou nabity na úroveň 30-50 %. Konkrétní kapacita nabití závisí na doporučení výrobce.
  • Dbát na to, aby nedošlo ke zkratům, jež mohou nastat, není-li ochrana katody a anody v bezvadném stavu.
  • Vždy dbát na instrukce pro balení produktů a vyškolit personál o nebezpečí a rizicích spojených se zbožím.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články