Záchrana se nepovedla. Nákladní loď Felicity Ace šla ke dnu


			Záchrana se nepovedla. Nákladní loď Felicity Ace šla ke dnu
2.3.2022 Spektrum, Škody

Asi 400 kilometrů od Azorských ostrovů se potopila nákladní loď Felicity Ace, která na své palubě převážela téměř 4000 luxusních automobilů zejména z koncernu Volkswagen, včetně vozů Bentley, Porsche, Audi či Lamborghini. Její potopení způsobily vysoké vlny v kombinaci s poškozením, které vzniklo během rozsáhlého požáru.

Ještě minulý týden vlastník plavidla, rejdařská společnost Mitsui O.S.K. Lines, tvrdil, že hořící Felicity Ace je stabilní a že na palubu byly dokonce přivolány záchranné složky, aby monitorovaly situaci. V současné době je však všechno jinak. Dvě stě metrů dlouhá nákladní loď se 2. března 2022 potopila asi 220 námořních mil od Azorských ostrovů. Portugalské námořnictvo uvedlo, že loď plující pod panamskou vlajkou, která byla ve vleku záchranného plavidla Bear a směřovala k pobřeží Azorských ostrovů,  se nejprve naklonila a poté šla ke dnu. Atlantický oceán je v tomto místě hluboký přibližně 3000 metrů, jeho dno je skalnaté, tvořené strmými svahy s velmi nepravidelnou topografií, takže je v tuto chvíli otázkou, jestli bude pokračovat další průzkum příčin této události.


Mohlo by vás zajímat: Pojištění a válka: Co by se plnilo a co ne?


Požár vznikl poté, co vyplula z německého města Emden, kde má Volkswagen velkou továrnu, do amerického přístavu Davisville ve státě Rhode Island. Podle posledních aktualizovaných informací bylo na Felicity Ace 3965 vozidel. Z toho bylo 189 vozů Bentley, zhruba 1900 vozů Audi, asi 1100 vozů Porsche, asi 500 vozů Volkswagen a 85 vozů Lamborghini. Na lodi bylo mimo jiné také několik posledních kusů dvanáctiválcového modelu Lamborghini Aventador, který se již nevyrábí, takže italská značka zatím neví, jak přesně může majitelům tuto ztrátu kompenzovat, pokud nebudou souhlasit s finanční náhradou.

Obrovský požár měl podle hasičů vypuknout v podpalubí a hořelo vše, co bylo pět metrů nad hladinou moře. Všech 22 členů posádky bylo v pořádku evakuováno. Zásah hasičských týmů významně komplikovaly elektromobily a jejich lithiové baterie, které oheň živily a které se nacházely v podpalubí. Plavidlo plulo několik dnů dokonce zcela nekontrolovatelně středním Atlantikem. Zasahující specialisté se totiž obávali vstoupit kvůli příliš vysokému riziku na palubu a hasili pouze z vnějšku. Problémem bylo, že na tento typ požáru nebylo možné využít vodní zdroje, protože to by loď přetížilo. Komplikací byl také fakt, že tradiční hasicí prostředky na zastavení ohně lithiových baterií nefungují a hořící elektromobily se musí doslova utopit ve speciálním kontejneru, ve kterém dojde k ochlazení baterky a zastavení reakce


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Ladislav Garassy


Podle původních odhadů specialistů na investiční riziko ze společnosti Skytek by celková hodnota vozů mohla přesáhnout hranici 500 milionů dolarů (cca 12 miliard korun). Vzhledem k tomu, že náklad je obvykle pojištěn na plnou hodnotu transportovaného zboží, a to zejména pokud se jedná o předměty vysoké hodnoty, lze předpokládat, že by pojištěná škoda v segmentu produktu námořní přepravy byla rovněž ve výši půl miliardy dolarů. Skytek také uvádí, že odhadovaná tržní hodnota samotné lodi je 24,5 milionu dolarů. Podle dalších odhadu expertů společnosti Russell Group měla osobní a nákladní vozidla na palubě Felicity Ace hodnotu 401 milionů dolarů, přičemž celková hodnota včetně plavidla se odhaduje na 438 milionů dolarů. Ztráty Russell odhaduje na nejméně 155 milionů dolarů.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články