Jak učinit přepravu na kontejnerových lodích bezpečnější?


			Jak učinit přepravu na kontejnerových lodích bezpečnější?
9.2.2022 Zahraničí

Pro německé hospodářství a export má klíčový význam bezpečná a rychlá přeprava zboží. Ovšem již druhou zimu se množí ztráty kontejnerů, které při bouřlivém moři jdou přes palubu. To má samozřejmě dopady i na pojistitele. Proto experti Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) zkoumali příčiny těchto ztrát a navrhli určitá řešení.

V posledních dvou letech se případy kontejnerů, které spadly do moře, markantně nakupily. Již v zimě 2020/21 bylo tímto způsobem ztraceno zboží v hodnotě 100 mil. EUR. V roce 2021 nevypadá situace nijak lépe. Například v říjnu 2021 ztratila kontejnerová loď „ZIM Kingston“ více než 100 kontejnerů a v důsledku ztráty nákladu na ní dokonce vypukl požár. V listopadu 2021 další loď „COSCO Nagoya“ přišla o 38 kontejnerů.


Mohlo by vás zajímat: Tomáš Síkora: Digitalizace životního pojištění je výzva pro celý trh


Z tohoto důvodu zkoumali experti příčiny těchto událostí a vypracovali návrhy na řešení. Základní problém podle nich spočívá v tom, že navzájem neladí plavební schopnosti či vlastnosti velkých kontejnerových lodí a stávající systémy zabezpečení. Experti GDV proto konkrétně navrhují následující opatření:

  1. Kontejnerové lodě by měly být vybaveny systémy vyvažování
    Kontejnerové lodě se stávají stále většími a širšími. Některé z nich měří na šířku více než 60 metrů. Pokud je loď plně naložená, může při bouří dojít k jejímu „rozhoupání“ („kymácení“), a to i při plavbě proti vlnám, nemluvě o tom, že výška stohu kontejnerů může dosahovat až 12 vrstev/pater, takže na danou plochu působí silně vítr. Řešením proti kymácení by mohly být vyvažovací (tlumící) nádrže. V nich by byla voda, která by proudila sem a tam a tlumila pohyby lodi.  Doposud není zabudování takových nádrží povinné. Zatím je nechala namontovat jen některá rejdařství. Krátkodobým řešením je méně naložená loď, protože v takovém případě dochází ke ztrátám velmi zřídka.
  1. Kontejnery je třeba na palubě lépe zajistit (upevnit)
    Zabezpečovací systémy pro kontejnery na palubě neudržely krok s růstem velikosti kontejnerových lodí a objemem nákladu. Také norma pro kontejnery nebyla aktualizovaná, ačkoli kontejnery jsou naskládány nikoli do čtyř až šesti vrstev jako dříve, ale až do dvanácti vrstev, jak bylo již výše zmíněno. Dimenze zabezpečovacích systémů musí být tudíž znovu zásadně uvážena. Je nezbytné ji koncipovat tak, aby vyhovovala rovněž plavebním schopnostem a vlastnostem velkých lodí, a to včetně případu, kdy jsou plně naloženy.
  2. Je nutné kontrolovat váhu a kvalitu kontejnerů
    V současné době se sice požaduje u každého kontejneru uvádět váhu, ale pro kontrolu údajů neexistují žádné funkční mechanismy. Přitom váha má rozhodující roli pro umístění kontejneru na palubě. Kontejnery musejí být uspořádány na palubě tak, aby nejtěžší kontejnery byly položeny nejníže. Čím vyšší vrstva, tím musí být nižší váha kontejneru. Ovšem také kvalita kontejnerů musí odpovídat. Je nutno respektovat, že kontejnery umístěné dole musejí unést váhu kontejnerů nad nimi.  

Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek: Pojišťovny nejsou jen měšcem. Musí být i partnerem


Z těchto důvodů musejí být zavedeny odpovídající mechanismy. Za prvé jde o kontrolu váhy, za druhé o kontrolu kvality a strukturální bezpečnosti kontejnerů a za třetí o ujištění, že náklad je v kontejnerech správně uložen a upevněn. Jinak by se mohl náklad v kontejneru pohybovat a přetížit zabezpečovací systém lodi.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články