Německo: Dvě třetiny zranění na e-koloběžkách se stanou ve velkoměstech


			Německo: Dvě třetiny zranění na e-koloběžkách se stanou ve velkoměstech
14.6.2023 Škody, Zahraničí

Elektrokoloběžky k obrazu velkých měst už neodmyslitelně patří, a to nejen v Německu. V souladu s tím se odehraje v urbanistických centrech rovněž i většina nehod a kolizí těchto dopravních prostředků. Loni došlo u západních sousedů k 64,9 % nehod elektroběžek se zraněním ve městech s více než 100 000 obyvateli. Podle statistiků předběhly e-koloběžky v tomto směru elektrokola i klasická kola.

Jak sdělil Spolkový statistický úřad na velkoměsta připadal v Německu podíl 28,8 % neštěstí se zraněním způsobených elektrokolem a 44,0 % kolizí s konvenčním bicyklem bez pohonu. Přitom více než 2 z 5 nehod e-koloběžek se zraněním osob se stanou v metropolích s počtem obyvatel nad půl milionu (přesně 41,4 %). U elektrokol činí tento podíl „jen“ 11,7 %, resp. u kol bez pohonu 25,9 %.


Mohlo by vás zajímat: ČNB: Jaká byla úspěšnost odborných zkoušek za 1Q 2023?


Celkově v Německu registrovala policie v loňském roce 8 260 nehod e-koloběžek se zraněním osob. Meziročně to znamenalo strmý nárůst o 67 % (2021: 5 535 nehod s osobní újmou na zdraví). 11 osob přišlo při neštěstích o život, zatímco o rok dříve to bylo 5 osob. Těžké zranění si přivodilo při takové události 1 234 lidí, lehce zraněno bylo 7 651 lidí. Více než 80 % zraněných bylo v okamžiku vzniku nehody na cestě na elektrokoloběžce; na jezdce připadalo i 10 z celkových 11 obětí na životech.

Nejvíce nehod se zraněním osob se událo v populačně silných spolkových zemích, jakými jsou Severní Porýní-Vestfálsko (1 312) a Bavorsko (1 119). Naopak nejméně takových neštěstí vykázaly Meklenbursko-Přední Pomořansko (66) a Durynsko (42). Statistiky nezahrnují nehody vzniklé neohleduplným odstavením vozidla. V mnohých městech měl tento nešvar za následek předpis, že e-koloběžky lze odkládat už pouze na vyhrazených sběrných místech.


Mohlo by vás zajímat: Martin Žáček: Férovost je v pojišťovnictví klíčovou hodnotou


Nejčastější příčiny nehod 2022

Nehody nemají vždy jednu stejnou příčinu. Policie zaregistrovala u nehod se zraněním, u nichž figurovali (mimo jiné) jezdci na e-koloběžkách, v 8 497 případech chybné jednání. Nejčastějším prohřeškem byl u podílu 18,6 % případů jízda v nesprávné jízdní dráze (pruhu) nebo na chodníku. Uživatelé musí použít cyklostezky nebo speciální chráněné pásy pro kola, jsou-li k dispozici. Jinak by se měli pohybovat ve vozovce na kraji nebo v postranním pásu; jízda po chodníku je zakázána.

Podobně často byli jezdci pod vlivem alkoholu (18,0 %). Pro porovnání: za stejný rok 2022 byl výskyt alkoholu v krvi u cyklistů 8,2 %, a u dalších malých vozidel jako jsou mopedy nebo elektrokola a nejmenší motorová vozidla 7,8 %. Třetím proviněním jezdců na e-koloběžkách bylo nepřizpůsobení rychlosti (7,2 % případů řešených policií).


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Tváří v tvář ruské agresi se pojišťovnictví zachovalo ukázkově


Zranění se týkala mladých lidí

Neštěstí jezdců na e-koloběžkách se týkají všech věkových skupin lidí, přesto jsou nejčastěji postiženi mladí. 4/5 jezdců při nehodách v loňském roce byly osoby do 45 let (80,7 %). 4 z 10 byly dokonce mladší 25 let (40,2 %). Naproti tomu pouze podíl 3,3 % jezdců „zapletených“ do kolize elektrokoloběžky se zraněním, patřil do věkové kategorie 65+. Naopak u elektrokol a bicyklů bez pohonu je zastoupení této věkové skupiny podstatně vyšší (19,9 %), zatímco polovina je mladší 45 let (přesně 48,6 %) a necelá čtvrtina do 25 let věku (přesně 23,9 %).

Kolize s osobními auty

Z celkových 8 260 neštěstí s újmou na zdraví bylo 36,2 % neboli 2 994 nehod takových, že jezdec byl jediným účastníkem – tedy nebyl to střet s dalším účastníkem provozu. 5 z 10 usmrcených jezdců přišlo o život při tomto druhu nehody.

Na více než polovině událostí (5 266) za účasti jezdce na e-koloběžce se účastnila ještě další osoba, nejčastěji řidič auta (3 230 incidentů). Více než třetina zraněných jezdců na e-koloběžce (37,2 %) utrpěla úraz při střetu s osobním autem. Pro porovnání: při 216 kolizích elektrokoloběžek bylo „protivníkem“ kolo. Při těchto událostech se ale zranilo jen 4,5 % jezdců na e-koloběžkách.


Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní fotogalerie: Jak proběhlo předávání cen ankety Pojišťovna roku 2022?


Cyklisté ve větším nebezpečí

Doposud hrají nehody e-koloběžek na celkovém nehodovém dění v Německu spíše nepatrnou roli. V loňském roce registrovala policie v Německu na 288 000 nehod s újmou na zdraví účastníků, z nichž asi 2,9 % činil podíl jezdců na e-koloběžkách. Nicméně v roce 2021 byl podíl ještě 2,1 % čili meziroční nárůst nebyl zanedbatelný.

Naproti tomu loni zaevidovala policie v Německu asi 97 000 nehod s újmou na zdraví, kde byli účastníky cyklisté – to byla třetina všech událostí se zraněním (33,7 %). O život při střetech přišlo 470 cyklistů, 15 925 utrpělo vážné zranění a 81 269 lehké zranění. Cyklistika tudíž německé statistiky stále zatěžuje výrazně více než moderní městské jízdy na e-koloběžkách.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články